arrow down Kreidler logo arrow down

Kreidlerdatabase - Kreidler Kleuren overzicht

Kreidlerdatabase

Kreidler kleuren

De firma Kreidler was bij het gebruik van kleuren zeer conservatief.
Kleur samenstellingen gingen langere tijd mee, de kleuren werden niet ieder jaar veranderd.
Directeur Alfred Kreidler liet zich de kans niet ontnemen zelf de uiteindelijke kleursamenstelling te bepalen.
Voor zijn keuze liet hij zich beïnvloeden door de buren Mercedes Benz en later ook door BMW en Volkswagen.

De kleur Antrazit-Metallic en Neapel-Beige - beiden bekend als 'de' Kreidler kleuren vinden we terug in het Mercedes-Benz kleuren pallet.
Kreidler Oranje uit de vroege jaren '70 volgde de signaal kleuren trend van die tijd. Hiervoor golden strenge voorschriften.
Voor de, in het begin van de jaren zeventig gebruikte SIgnal kleuren was het noodzakelijk een ontheffing te verkrijgen. Deze ontheffing was noodzakelijk omdat het gebruik van deze kleur(en) tot dat moment voorbehouden waren aan de Duitse hulpdiensten.
In het Duitse kentekenregister (ABE karten) zijn de betreffende framenummers met de aantekening dat de Signal kleuren zijn opgenomen.

Vergelijkbare kleuren vinden we terug bij BMW als de kleur BMW 'Inka' (oranje, de legendarische serie 2002) en Volkswagen Golf (geel). Verder vindt het Kreidler Golf-Grün (1977) zijn gelijke in de kleur Signal Grün van Volkswagen.

  • Een goede spuiter, die ook nog eens zin in een brommer heeft, kan de originele kleuren perfect namaken en de onderdelen mooier dan nieuw afleveren.
    Daar hangt meestal wel een behoorlijk prijskaartje aan.
  • De Herbig - Haarhaus nummers komen uit de fabrieksinformatie van Kreidler. Deze bestaat niet meer.
    Jammer ....... Maar helaas, niemand kan iets met deze coderingen.
  • Motip - Dupli Color (Vogelsang) - Presto - Color Matic behoren allen bij de Motip Dupli Color Groep
    Zij hebben de de kleuren niet meer opgenomen in de nieuwste lijst - ook hier heb je niets aan.


De hieronder omschreven kleuren benaderen de kleur zeer dicht! Maar ... laat een proefplaatje spuiten om te zien of het resultaat naar wens is !!
Een goede spuiter zal éérst de kleur scannen - een proefje spuiten en vergelijken met het origineel - overleggen met de klant - en na toestemming pas aan de gang gaan.

Om 1 kg lak te krijgen moeten vaak 10-12 kleuren verf, tot op de gram nauwkeurig, gemengd worden.
Ga dus niet blind uit van de hier opgegeven kleuren! En laat het mengen over aan een vakman !!!

Kleuren

Kleur voorbeelden

Nr. Kleur Naam Jaren Gebruik
72
Anthrazit Metallic 1959 - 1976 Mercedes Benz Anthrazit MB 172 2Ct.
72
Beige 1954 - 1956 n.b.
n.b.
Blau Kreidler 1954 - 1956 n.b.
n.b.
Blau Metallic 1969 - 1970 n.b.
80
Brilliant Beige 1968 - 1972 Mercedes Benz Truck, 7310 VW L 572 Panamabeige
n.b.
Burgund Metallic 1977 - 1982 n.b.
89
Capri Blau 1974 - 1980 VW L 56 P Alsterblau en DB 5315 fjordblau
n.b.
Chroom a.t. n.b.
n.b.
Creme Weiß n.b. n.b.
71
Fischsilberschwarz 1957-1959 / 1959 - 1970 BMW diamantschwartz-metalic 181
79
Flu Orange 1970 - 1974 Biglo radiant 72 oranje RAL 2005 1 liter
48
Gold Metallic 1972 - 1982 Gold Streifen Tank CPS 1*01*18.30
87
Golf Grün 1977 - 1980 VW Signalgrün L 47 Q Golfgrün Audi Cliffgrün L61A
30
Grau Kreidler 1954 - 1956 n.b.
88
Grün Metallic 1976 - 1982 VW Ischia L99 M (Grün-Metallic)
n.b.
Hell Blau 1957 - 1958 n.b.
51
Hell Elfenbein 1962-1978 Mercedes Benz hellelfenbein DB 658
n.b.
Ibiza Rot 1991 - 2006 RAL 2030
n.b.
KVV Groen KVV Racer Volkswagen LW6Z, P3 - Mintgruen Met. 2c
n.b.
KVV zilver KVV racer VW lack: VWL96D
n.b.
Leucht Orange 1971 - 1974 Glasurit CPU 2*01*46.00
77
Lind Grün 1972 - 1975 Glasurit CPU 6*05*21.00
73
Neapel Beige 1959-1962 Mercedes Benz Taxi-Beige DB 623
27
Nylon Beige 1954 - 1956 J50
10
Radium Grün Metallic 1951 - 1953 Radiumgrün mit Metalliceffekt (bis FIN 14999) 00.00.10 Radiumgrün ohne Metalliceffekt (bis FIN 15000) 00.00.11
84
Rot-Orange 1968 - 1982 Glasurit rot-orange CPU2*01*46,00 Porsche 997 GT3 RS-Orange
78
Schwarz Matt 1973 - 1982 n.b.
85
Signal Gelb 1974 - 1979 Glasurit CPU 6*05*10.00 (signalgelb) BMW "Golf" bzw. RAL 1026 (Leuchtfarbe)
n.b.
Signal Orange 1971 - 1974 Glasurit CPU 2*01*46.00 (Leuchtorange)
92
Signal Rot 1978 - 1982 Volkswagen Kassan Rot - L30B
83
Signal Silber 1978 - 1982 BMW-Polaris-Silber-Metallic
n.b.
Stahl Blau 1955 - 1958 Amazone
n.b.
Stratos Schwarz 1980 - 1982 K54/400
n.b.
Titan Weiß n.b. n.b.
70
Vulkan Rot 1963 - 1976 VW Kasanrot L 30 B
n.b.
Zenith Blau 1969 - 1975 MF4 - MF9 - MP1

Kreidlerdatabase

Buddyseat - Kunstlederen bekleding

Anthrazitwie Denfeld Nr. 29 SF
Dunkel Beige

Hell Beige

Hell Rotwie Denfeld Nr. 41
Sand Grauwie Denfeld Nr 16 SF
Schwarz

Kreidlerdatabase

Twee kleuren - Lak & bekleding

FrameTank -LampBuddyseatGebruikt
Vulkan RotFischsilber SchwarzSchwarz - Rot1956-1965
Anthrazit MetalliséNeapel BeigeBeige - Dunkel Beige1959 -
Anthrazit MetalliséHell ElfenbeinBeige - Grauab 1962 -
Rot OrangeAnthrazit MetalliséSchwarzLF - TM
Matt SchwarzRot OrangeSchwarzMustang '74
Metallic GrünSilber MetallicSchwarzLF ab '77

Kreidlerdatabase

Poedercoaten

Er is ook een goedkopere oplossing: poedercoaten.

Een goed alternatief voor spuiten.
Ten tijde van de productie van Kreidler bestonden er nog geen RAL kleuren, gebruikt deze dan ook niet. Deze kunnen slechts gebruikt worden bij het poedercoaten.
Het dunne laagje kleur dat de restauratie van een brommer zo mooi maakt is iets waar de meeste hobbyisten (wijselijk) vanaf blijven.

Zeker geen nieuw proces (Sparta paste deze lak techniek al in de jaren zestig toe). Niet zolang geleden leek het vaak op 'sinaasappel-spuitwerk'.

Ondertussen is het procedé van het poedercoaten een stuk verder en is een gecoat frame niet meer als zodanig te herkennen.
Wekelijks komen er nog nieuwe poederkleuren op de markt en zelfs een blanke laklaag met metallic-effect is mogelijk.

Voor we gaan kijken naar wat we zelf kunnen voorbereiden aan ons brommertje, moeten we eerst 'in het proces duiken'.

Hier een voorbeeld