arrow down Kreidler logo arrow down

Kreidlerdatabase - Bougie - Hoe werkt dat ding?

Kreidlerdatabase

Bougie - Hoe werkt dat ding?

De bougie, een van de belangrijkste onderdelen van het ontstekingssysteem, maar vaak toch een beetje onderschat, en ook mede daardoor soms verwaarloosd.

Door de bobine (ontstekingsspoel) wordt een hoogspanning opgewekt van wel zo'n 10.000-12.000 Volt.

Door deze hoogspanning springt er een vonk over tussen de elektroden van de bougie, deze vonk is nodig om het door de carburateur gemaakte gasmengsel in de cilinder te laten ontbranden.

Kreidlerdatabase

Hoe ziet een bougie er van binnen uit?

Simpel gezegd een metalen omhulsel met de schroefdraad, daarin een isolator van zeg maar porselein, en daar binnen de centrale elektrode.Wat gebeurt er nou precies in de bougie?

De door de ontstekingsspoel opgewekte hoogspanning wordt aangesloten op de aansluit-schroefdraad van de bougie, de hoogspanning wil langs de makkelijkste weg naar massa lopen, en kan dat eigenlijk alleen doen via deze centrale elektrode, waar hij aan het einde wel een sprongetje moet maken, en dat is het hem nu juist, want daardoor onstaat de door ons benodigde vonk.

Als alles goed gaat tenminste, want er liggen een aantal gevaren op de loer voor ons vonkje.

  • Het vooral vroeger beruchte 'Pareltje', wat meestal veroorzaakt werd door het lood in de benzine, het loodpareltje maakte kortsluiting tussen de bougie elektroden en de vonk was weg, oplossing even het bougieborsteltje er langs halen.
    ( Komt nu bijna niet meer voor, omdat er geen loodhoudende benzine voor 2 takt-bromfietsen gebruikt wordt.)
  • Kortsluiting via de isolatorneus van een door olie en/of roet sterk vervuilde bougie.Een breuk in de isolator, ook dan ontstaat er een kortsluiting met als resultaat geen vonk.
  • Heel soms, (maar het gebeurt nog steeds), kan zelfs een splinternieuwe bougie het niet (meer) doen.