arrow down Kreidler logo arrow down

Kreidlerdatabase - RDW Keuring

Een Kreidler keuren bij de Rijks Dienst Wegverkeer

RDW Keuring

Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Een Kreidler als bromfiets keuren
  • Een Kreidler als motorfiets keuren
  • Een Kreidler uit een niet E.U. land keuren ( bijvoorbeeld Zwitserland of Engeland)
  • Een Kreidler van bromfiets naar Kreidler motorfiets keuren
  • Een Kreidler van motorfiets naar Kreidler bromfiets keuren
  • Hoe het niet moet - het verhaal van Angelo Damen

Kreidlerdatabase

Een goed begin is het halve werk!

Registreer uw Kreidler ! en zorg dat het niet zó eindigt als dit verhaal !!!

Doe dit zo vroeg mogelijk om diepe teleurstellingen te voorkomen!
Echt heel vaak hoor ik van mensen die hun Kreidler niet gekeurd krijgen, simpel omdat ze een paar spelregels niet in acht nemen!

Want:

Bij de RDW werken enkele zéér deskundige mensen.

  • Toegegeven, in eerste instantie lijken ze allemaal uit de boom gevallen, maar dat is écht niet zo. (Al zien sommigen zien er wel zo uit 😜)
  • U dient wel in gedachten te houden dat deze mensen alle merken bromfietsen en motoren en de bijbehorende bijzonderheden dienen te kennen.
  • Ze hebben niet allemaal zoveel verstand van Kreidler als u!
  • Maar ze hebben wél verstand van de wettelijke regels, daar schiet u (waarschijnlijk) weer tekort !

Kreidlerdatabase

Geplaatst op 15-01-2010 op Kreidler.nl :

Zie verder het artikel op www.kreidler.nl

Wat leren we hieruit?

  • Zorg dat je spullen voor elkaar zijn
  • Zorg dat je Kreidler is geregistreerd bij de Kreidlerdatabase
  • Zorg dat je Kreidler overeenkomt met de gegevens die ik u (op verzoek) toestuur.
  • Stuur ± twee weken voor de Kreidler gekeurd gaat worden de laatste foto-updates en loop nog één keer de hele Kreidler na.
  • Héél belangrijk - zorg dat er brandstof in zit voor het geval ze een rij- of geluid test willen doen !!!

Kreidlerdatabase

We gaan eerst vaststellen of uw Kreidler gekeurd kan worden.

  • Uw Kreidler dient te komen uit een land van de Europese Unie.
  • Na de keuring nemen ze het eventuele buitenlandse kentekenbewijs in !!!
    • Daar hebben ze het recht toe.
    • Maak dus (voor uw zelf) een kopie voor je naar de keuring gaat als u dat leuk vindt.
    • Bewaar die kopieën thuis !!!
  • Vaak zijn het Duitse Kreidler's die gekeurd moeten worden, deze zijn over het algemeen voorzien van een ABE (Algemeine Betriebs Erlaubnis)
  • De ABE mogen ze NIET innemen. Dit is namelijk géén kentekenbewijs.
    • Als ze dat toch doen teken dan onmiddellijk bezwaar aan en stel ze aansprakelijk voor de (eventuele) verminking of vernietiging.
    • Maar probeer uit alle macht dit te voorkomen.

Kreidlerdatabase

Een Kreidler keuren naar bromfiets:

Allereerst moet de herkomst van het voertuig aangetoond kunnen worden.
  • Dit houdt dus in dat je een verkoopakte of iets dergelijks moet kunnen tonen.
  • Bij het registreren bij de Kreidlerdatabase krijg je ook een formulier om de herkomst aan te tonen.
Door de RDW wordt een handig lijstje verstrekt waar je Kreidler aan MOET voldoen.
  • Framenummer moet overeenkomen met export Holland…..te beginnen met cijfer 1
    Enige uitzondering zijn bepaalde typen Franse Kreidlers de K53/403 !
  • Voor een ‘buitenlandse’ Kreidler is dit niet nodig.
  • B-code moet aanwezig zijn onder Framenummer
  • Voor een ‘buitenlandse’ Kreidler is dit niet nodig.
  • Maximaal 2 pk.
  • Voor een ‘buitenlandse’ Kreidler is dit niet nodig.
  • Het bouwjaar moet aangetoond worden.
  • Maximaal 50cc
  • Controle-maximum snelheid op vermogensbank ( maximaal 45 km/u -tot 55 km/u wordt nog toegestaan ! )
  • Indien buitenlandse papieren aangeven dat de maximale constructiesnelheid 40 km/u is, dan mag het voertuig niet harder gaan als 40 km/u.
  • Geluid: maximaal 96 Decibel
  • Geen brandstof lekkage
  • Ketting en tandwielen niet versleten
  • Remmen controle:
    • Goed werkende remmen op beide wielen.
    • Alle rem onderdelen moeten een in goede staat zijn (kabels, remhendels, voeringen).
    • Een schijfremslang mag geen knikken, scheuren of lekkages vertonen.
  • Wiellagers en controle balhoofd-lager
  • Verlichting controle en remlicht-controle
    • Verlichting: koplamp, achterlicht, achterreflector zijn verplicht.
    • Alle andere verlichting die aanwezig is, moet ook goed werken.
  • Bel of Claxon of Hoorn moet aanwezig zijn
  • Indien voetsteunen-passagier NIET aanwezig zijn wordt hij geregistreerd als 1-persoons bromfiets (en dat wil je niet !!!)
  • Kleur-kenmerken worden vastgelegd.
  • Standaard (zowel bok- als zijstandaard zijn toegestaan)
  • Is het bouwjaar niet aantoonbaar d.m.v. een factuur of enigerlei andere documentatie , dan raadpleegt de RDW gegevens van de fabrikant of een database die beschikbaar is.
  • Banden: Rondom profiel en geen bulten of canvas zichtbaar
  • Velgen en Spaken controle
  • Draaipunten: Geen speling op draaipunten als balhoofd, achterbrug, wielen.
  • Ledig-gewicht wordt bepaald op weegbrug (of overgenomen van enigerlei andere documentatie )
  • Na het betalen van de kosten wordt medegedeeld dat het kentekenbewijs binnen 5 werkdagen thuis kan verwachten
  • Waarschuwing: of gelijk schorsen of gelijk verzekeren !

Kortom: er dient een goede en nette Kreidler te worden aangeboden voor de keuring.

Kreidlerdatabase

Een Kreidler keuren naar motorfiets:

Bouwjaar voor 01-01-1998? – Natuurlijk het is een Kreidler!

  • Een typegoedkeuring sticker voor een motorfiets is niet verplicht! (Het zogenaamde B-nummer - B staat voor Bromfiets)
  • Je moet voldoen aan de ‘permanente eisen’:
  • Bouwjaar moet je kunnen tonen aan de hand van documentatie, internet, typeplaatje of andere documenten.
  • De herkomst (hoe je aan de Kreidler komt) moet getoond kunnen worden.
    • Bij het registreren bij de Kreidlerdatabase krijg je ook een formulier om de herkomst aan te tonen.
  • De technische eisen zijn:
    • Algemeen:
      • Claxon
      • geen speling of slijtage op draaiende delen
      • geen brandstof lekkage
      • remlicht (alleen vanaf vanaf 1976)
      • snelheidsmeter verlicht (alleen vanaf 1976)
      • Spiegel (alleen vanaf 1976)
    • Verlichting:
      • dimlicht (met goed lichtbeeld),
      • groot licht,
      • achterlicht,
      • achterreflector,
      • kentekenplaatverlichting
    • Banden:
      • goedgekeurde banden tot minimaal 120 km/u,
      • minimaal 1 mm profiel en geen bulten of canvas zichtbaar
    • Remmen:
      • goed werkende remmen verplicht.
      • Een hydraulische rem (remschijf) mag niet lekken, scheuren of breuken vertonen.
      • Alle rem onderdelen dienen in een goede staat te zijn, zonder scheuren of gebroken onderdelen.

Kleur kentekenplaat (alleen bij motoren)

Als het voertuig een (motorfiets-) kenteken krijgt wordt er gekeken naar het bouwjaar.

  • Bouwjaar tot en met 31-12-1972: Blauw kenteken, ZF-**-**.
  • Bouwjaar ná 31-12-1972: Geel kenteken, M*-**-**
  • Wanneer het voertuig al vóór de keuring een Nederlandse Kreidler motorfiets was, daarnaast het bouwjaar niet later dan 31-12-1977 én het kenteken bestaat uit 2 letters en 4 cijfers kan ook een blauwe plaat verkregen worden.
  • In alle andere gevallen zal het een gele kentekenplaat worden.

Kortom: er dient een goede en nette Kreidler te worden aangeboden voor de keuring.

Kreidlerdatabase

Geen invoerkeuring meer zonder deel 1

Vraagt u een Nederlands kentekenbewijs aan voor een voertuig waarvoor eerder een kentekenbewijs is afgegeven in een andere lidstaat van de Europese Unie, dan moet u volgens de wet het deel 1 en deel 2 van dat kentekenbewijs overleggen.

Toch zijn er aanvragers die voertuigen bij de RDW aanbieden, waarvan de vereiste documenten ontbreken.
Deze aanvragen werden tot nu toe wel in behandeling genomen.
Deze coulance kan echter niet langer worden gehandhaafd.

In de praktijk betekent dit dat het deel 1 van het buitenlandse kentekenbewijs altijd aanwezig moet zijn.
Datzelfde geldt voor deel 2 – voor zover dit is afgegeven.
De RDW maakt geen uitzonderingen meer voor bijvoorbeeld buitenlandse schadevoertuigen en historische voertuigen.

Zonder deel 1 wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.
Is er wel een deel I maar geen deel 2, dan registreert RDW het voertuig alleen als de autoriteiten van de betreffende EU-lidstaat uitdrukkelijk toestemming verlenen.
De afhandeling kan hierdoor wel langer duren.

Zie ook: www.rdw.nl en het artikel van de FEHAC

Informatie verkregen uit betrouwbare bron

Kortom: er dient een goede en nette Kreidler te worden aangeboden voor de keuring.

Kreidlerdatabase

Bouwjaar VOOR 1974

(kan tevens motorfiets naar bromfiets gekeurd worden indien aan onderstaande wordt voldaan)

  • Algemeen
    • Fietsbel of claxon
    • Ketting en tandwielen niet versleten
    • Geen brandstoflekkage
    • Maximaal 50cc
    • Voetsteunen of trappers
    • Standaard
  • Technische eisen:
    • Bouwjaar: aannemelijk maken met informatie (oude documentatie, info internet, originele typeplaat, enz- óf met behulp van het Kreidler Registratie Formulier.)

    Verlichting:

    • Koplamp, Achterlicht, Achterreflector (zit meestal in het achterlichtglas) zijn verplicht
    • Alle andere verlichting die aanwezig is moet ook goed werken.
  • Remmen
    • Goed werkende remmen op alle wielen.
    • Alle rem onderdelen in goede staat (kabels, remhendel's, voeringen (niet gebroken of gerafeld)
    • Schijfrem (remslang geen knikken of scheuren, geen canvas zichtbaar, geen lekkage)
  • Snelheid & Geluid
    • Max 45 km en 96 Decibel (indien buitenlandse papieren waar 40 km/uur op staat dan maximaal 40 km/uur)
    • Snorfiets maximaal 25 km (indien buitenlandse papieren 20 km/uur aangeeft dan maximaal 20 km/uur)
  • Banden
    • Rondom profiel en geen bulten of canvas zichtbaar
  • Draaipunten
    • Geen speling op draaipunten (balhoofd, achterbrug, wielen enz.)
  • Bouwjaar 1974 of nieuwer
    • Type goedkeur verplicht (of identiek aan Nederlandse-brommer, motorcode, carburateur, uitlaat, luchtfilter) of buitenlandse documenten
    • Technisch: zie bovenstaand.

Kortom: er dient een goede en nette Kreidler te worden aangeboden voor de keuring.

Kreidlerdatabase

Een Zwitserse Kreidler aanbieden voor een Nederlands kenteken. Hier beginnen de ‘problemen’.

Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk (Engeland) zijn geen lid van de Europese Unie.

  • Zwitserland is een zo genaamd Europese Vrijhandels Associatie
  • (waarschijnlijk hoort Great Brittain hier binnenkort ook bij )
  • Omdat de Kreidlers in Zwitserland allemaal motoren waren wordt de keuring (waarschijnlijk) ook een motorfiets keuring.

Kortom: er dient een goede en nette Kreidler te worden aangeboden voor de keuring.

Kreidlerdatabase

Van Kreidler motorfiets naar Kreidler bromfiets

Deze keuring is niet anders dan een ‘normale’ keuring als een Kreidler bromfietskeuring.

Kreidlerdatabase

RDW motorfiets typegoedkeuringen

KREI-0002afgiftedatum 1961Type K54/03,0 PKWielmaat 2.50x19
KREI-0003afgiftedatum 1961Type K54/44,2 PKWielmaat 2.75x17
KREI-0004afgiftedatum 1962Type K53/03,6 PKWielmaat 2.50x19
KREI-0005afgiftedatum 1962Type 53/33,6 PKWielmaat 2.75x17
KREI-0006afgiftedatum 1967Type RS of GT of TM5,3 PKWielmaat 2.75x17
KREI-0007afgiftedatum 1967Type K54/324,2 PKWielmaat 2.75x17
KREI-0008afgiftedatum 1972Type RS6,25 PKWielmaat 2.75x17
KREI-0009afgiftedatum 1974Type RS7,0 PKWielmaat 2.75x17
KREI-0010afgiftedatum 1974Type Cross / Mustang7,0 PKWielmaat 2.50x19 voor | 2.75x17 achter

RDW wijzigingen voorbehouden