arrow down Kreidler logo arrow down

Personen - Hans-Juergen Klusowski (Jim)

Kreidlerdatabase

Hans-Juergen Klusowski
(Jim) was projectleider bij de ontwikkeling van de OCR 1000

Geboren te Hergensweiler 25-11-1942 - Overleden 11-03-2010 te Lindau.

'Jim' was de Chef-Ingenieur bij het project rond de OCR 1000.
Als VW ingenieur terug in 1969 had hij BMW motorfiets model voorzien van de één schijfs rotatiemotor. Deze 'motorfiets werd getest en ​​ook tentoongesteld op een grote show in Duitsland.
De heer Klusowski werkte later voor het Wankel Research Institute in Lindau, Duitsland.

Een andere ingenieur in het ontwikkelingsteam had een achtergrond van straalmotoren en tekende voor het ontwerp van het uitlaatsysteem en de gepatenteerde dubbele homokineet in de aandrijflijn van de OCR.

Hij patenteerde een middelste lager ingeklemd tussen de twee rotorhuizen om te voorkomen dat het verdraaien van de eccenter as bij drukvulling van de motor voor dragracing.
Op het einde leverde de motor opgevoerd bijna 350 pk.
Een ander aanvraag voor een Gebrauchsmusterschutz die werd ingediend en verkregen is voor de kuip ontworpen door de Nederlandse afdeling, en verbeterd door het de lucht-en ruimtevaartagentschap.
Deze vermindert de kuip lift bij hoge snelheden, maar er kan niet worden gezegd dat deze kuip efficiënt is waardoor de topsnelheid ten minste 10 km lager is.

In de late jaren zeventig de Van Veen OCR 1000 was heel anders dan de meeste andere fietsen als het ging om de kwaliteit van de montage. Verf en chroom waren van de hoogste kwaliteit.
Het elektrische systeem werd ingeschakeld door relais en de kabelboom werd aangesloten door schroefdraad waterdicht stekkers.
Alle gebruikte onderdelen waren afkomstig van de bovenste plank en onderdelen die niet voldeden aan de standaard van kwaliteit werden op bestelling gemaakt.
De lijst van toeleveranciers kende bekende bedrijven als Bosch, Ronal, Brembo, VDO, Koni, Getrag, Hurth, Porsche en Ford leverde o.a. de brandstoftank.

Bij (nog) gebrek aan computers was er sinds 1976 interne ondersteuning door Dick Ploeg voor o.a. sterkteberekeningen. Hij was overigens aangenomen voor de afdelingen Kreidler Racing, OCR 1000 ontwikkeling, OMC Johnson en distributie van Busch Jaeger Transistor ontstekingsunits. Betreffende Johnson buitenboordmotoren moest Dick dit organisatorisch inpassen in het Kreidler concept wat opslag, administratie en distributie aanging!