arrow down Kreidler logo arrow down

Kreidlerdatabase - Frank Stegemann

Kreidlerdatabase

Frank Stegemann

Frank Stegeman droomde al van Kreidler toen hij 13 jaar oud was en bewonderend de machines uit Kornwestheim zag.
Inmiddels heeft de noord-Duitser zijn droom veelvuldig vervult.
Hij bezit waarschijnlijk de grootste privé collectie Kreidlers van Duitsland.

Kreidlerdatabase

De Kreidler Florett was dé bromfiets van de jaren '60.

Kort voor de Deense grens, in Munkbrarup woont Frank Stegeman, met vrouw en kat en zijn aanzienlijke vloot voertuigen.

In twee gehuurde garages heeft de 45 jarige eigenaar meer als 20 motorfietsen die nog hersteld moeten worden en rond de vijftien gerestaureerde exemplaren.
En talloze, talloze onderdelen.

Bovendien beheert hij daar het virtuele Kreidler-Florett-Museum

Kreidlerdatabase

Kreidler, Kreidler, Kreidler

De meeste van zijn machines zijn van het merk Kreidler, de mythe uit de jaren zestig, welke zo geliefd waren bij de nozems uit die tijd. Vanaf 16 jaar mocht men deze in Kornwestheim, bij Stuttgart geproduceerde Kreidlers berijden.

Zonder rijbewijs en zonder PK beperking. De naderende bestuurder kon men (duidelijk) horen aankomen dankzij het schrille, bijna jankende geluid van deze specifieke twee-takt motor, lang eer men hem zag.

Stegeman wilde ook een Kreidler. Altijd al. Echter, een nieuwe machine kostte toen 3.000 DM. Hij kreeg echter slechts 30 DM zakgeld en derhalve was een Kreidler onbereikbaar.

Tegenwoordig is hij 'iets' verder, er is vrijwel geen model wat hij niet bereden heeft.

Zijn lievelingsmodel is de Kreidler van 1961-1962. Met deze machine rijdt hij in de zomer naar z'n werk en neemt de machine ook graag mee in z'n Transporter op zakenreizen.

Voor hem is deze machine de perfecte tweewieler.
Ze zien er goed uit, liggen goed op de weg, zijn solide en betrouwbaar, rijdt niet voor 'l.l' Dat is Kreidler.
Stegeman weet waar hij over spreekt. Sinds 28 jaar is hij bezitter van de machines van Kreidler. Ook restaureert hij Kreidlers.

Stegeman is een knutselaar en hij is voorzichtig. 'Als er iets mis gaat sporen we dat op en herstellen dat. Ik zoek net zo lang tot ik een oplossing heb gevonden' zegt hij. Frank is ingenieur en auto-expert en 's avonds aan de keukentafel komen 'ter ontspanning' de Kreidler onderdelen op de tafel.

Kreidlerdatabase

Zijn eerste bromfiets

Zijn eerste bromfiets hield hij over, tijdens zijn schooltijd, aan een ongeluk.
Zijn oudere broer was met een Hercules in aanraking gekomen met een bestelbusje. De broer had een paar schrammen de Hercules had wat meer schade.

De dealer vroeg 890 DM om de schade te repareren, belachelijk, aangezien de nieuwprijs 1100 DM was.
180 DM kostte een voorwiel, een schokbreker, een spatbord en nog een paar kleinigheden.
Sinds zijn 11e was hij al bezig met oude radio's en televisies, meestal met positief resultaat.
Na een week buigen, vijlen en monteren had Frank zijn eerste bromfiets.

In deze week leerde Frank een belangrijke les voor later, gebruikt kan ook en zodoende werd de basis gelegd voor zijn latere Kreidler verzameling.
Kort voor zijn 16e verjaardag kocht Stegemann zijn eerste Kreidler Florett Super voor 250 Mark.
Er volgden nog vele Kreidler's, van af 1951 tot en met 1982.
Een Z....pp C50 Sport een Miele K52, een Almdudler-Bouwset, een Maico M250B van 1960 en vele vele onderdelen. 'Met deze onderdelen kan ik makkelijk 25 machines bouwen.'

Bij het restaureren heeft Frank zo z'n eigen idee. 'Ik wil graag de ziel het voertuig bewaren' zegt hij, 'je mag aan de lak rustig zien dat de machine al 50 jaar oud is'.

Naast het restaureren is een andere bezigheid het verzamelen en archiveren van Advertenties, reclame, folders, reparatiehandleidingen en gebruikersvoorschriften. Alles te samen meer als drie archiefkasten welke elektronisch is gearchiveerd en keurig in kartonnen dozen opgeborgen.

Veel van deze relikwieën worden ook getoond op het Kreidler-Florett-Museum de site van Frank.
Zwart-Wit foto's van trotse Kreidler eigenaren worden afgewisseld met kleurige folders.

Naast voorbeelden van de Kreidlers en framenummers heeft Frank ook de recepturen van de lakken op z'n site staan. 'Als ik een kleur niet kon, ging ik met een onderdeel in die kleur naar een parkeerplaats en zocht net zo lang tot ik de juiste kleur gevonden had' zegt hij simpel.