arrow down Kreidler logo arrow down

Kreidlerdatabase - Test_4_MP3

Automatische twee-versnellingsbak heel handig

Kreidler stadsbrommer 1969 Roadtest (MP3)

Een van de concessies die men bij het bouwen van een stadsbrommer moet doen, is het laten vervallen van de versnellingsbak — wil men het geheel tenminste gemakkelijk hanteerbaar houden. In de meeste gevallen althans, want er zijn fabrieken die er een andere oplossing voor vinden: de automatische versnellingsbak!

Kreidlerdatabase

Een van die fabrieken is Kreidler en van hén was het, dat we deze maand een testexemplaar in huis hadden. Als je op een bromfiets met de naam Kreidler rijdt, verwacht je er wel het een en ander van en hierin werden we niet teleurgesteld.

Volgens de fabriek is er een lange voorbereidingstijd aan het tot stand komen van de nieuwe stadsbrommer voorafgegaan, waarbij alle belangrijke technische details werden getest, verbeterd en opnieuw getest.

Dat willen we graag geloven! Ten eerste al omdat we weten om welk merk het gaat en ten tweede omdat we het zelf gemerkt hebben.

Kreidler is nu al een jaar of twaalf bezig met het maken van bromfietsen. In die tijd heeft dit merk behalve een goede naam ook een grote omzet opgebouwd. Een omzet uitsluitend in zware bromfietsen, want het heeft lang geduurd voor de Duitse fabriek begreep, dat er ook in de verkoop van stadsbrommer ook nog wel een graantje mee te pikken viel.

Kreidlerdatabase

Ofschoon men bij deze nieuwe Kreidler de vergelijking met een motorfiets onmiddellijk uit z'n hoofd kan zetten, merkt men aan alles de ervaring in het bouwen hiervan.

Waarom anders die bijzonder stevige, zware uitvoering? Maar laten we beginnen met het meest interessante geval, de automatische twee-versnellingsbak.
Op de ongetwijfeld belangwekkende technische werking hiervan zullen we later in dit blad terugkomen, maar voorlopig interesseert ons alleen het nut ervan.

Dat zal wel voor zichzelf spreken, denkt u natuurlijk!

Versnellingen maken het de motor alleen maar makkelijker zijn vermogen zo gunstig mogelijk op de weg te brengen.
Hoe meer versnellingen, hoe meer het vermogen van de motor in een bepaald toerengebied geconcentreerd kan worden.

Kreidlerdatabase

Nu is 'n bromfiets geen hardloper, dus zal hij alleen bij het optrekken profijt hebben van een versnellingsbak — de zwaardere bromfietsen hebben er praktisch allemaal een.
Komt men bij de lichte stadsbrommer, dan kan de motor het meestal zonder versnellingen wel aan.

Kijkt u maar naar de acceleratietijden van enkele door ons geteste stadsbrommer's en vergelijk ze dan met die van de zwaardere.

Pas met zware tegenwind, steile hellingen of het meevoeren van een flinke hoeveelheid bagage komen de bezwaren van een motor zonder versnellingen om de hoek kijken. Géén bezwaar, zeggen de meeste mensen, dan rijden we maar wat langzamer.
Kreidler wilde echter met haar brommer de berijders aan de ene kant veel comfort en een gemakkelijke bediening bieden, maar aan de andere kant een behoorlijke trekkracht, onder alle omstandigheden! Daarom ..

U moet dus niet denken dat deze Kreidler een enorme stoplichtsprinter is geworden, die alle andere kleine bromfietsjes ver achter zich laat. Nee, het voordeel merkt men pas onder andere (boven genoemde) omstandigheden, wanneer u denkt: „Hé, waarom kunnen ze nou ineens niet zó goed meer meekomen?"

In uw tweede versnelling heeft u dan, vanwege de afstelling van de motor, plotsklaps meer vermogen voor „hindernissen" dan de andere bromfietsen in hun eerste en enige.
De automatische bak op de Kreidler schakelt soepel en zonder haperen over en terug. In het begin is men natuurlijk erg oplettend, waarbij men merkt dat de bak zo bij 18 a 19 km/uur overschakelt. Maar op den duur denkt men er helemaal niet meer bij na en is men alleen maar blij dat alles zo eenvoudig gaat. Je draait het gas maar op en de motor (sorry, versnellingsbak) zoekt het verder zelf wel uit.

Kreidlerdatabase

Een automatische versnellingsbak heeft natuurlijk wel wat extra vermogen nodig („transmissie-verlies, als gevolg van de wrijving tussen alle extra onderdelen): de 49,9 cc tweetakt levert 2 pk. Daarentegen hoeft het toerental niet erg hoog te liggen, om de bromfiets nog de topsnelheid van veertig kilometer te geven: 4200.

Overigens: het overschakelen bij 18 a 19 km/uur gebeurt alleen onder normale omstandigheden. Onder zwaardere omstandigheden bepaalt de motor zélf het toerental en de versnelling. Helling óp zal er bijvoorbeeld wat later overgeschakeld worden, helling af wat éérder. Verder staat ook een compressie-verhouding van 9 : 1 wel borg voor een constante trekkracht.

Om de motor te starten, is er een decompressor hendel links op het stuur. Deze handle koppelt tevens de motor. Fietsen kan men dus door de handle gewoon onberoerd te laten. Als fiets vinden we de Kreidler minder geslaagd, maar dat komt natuurlijk door de zware uitvoering.

Kreidlerdatabase

Ook zal men het zadel op een bromfiets nooit zo hoog stellen als op een fiets. De vormgeving van de nieuwe Kreidler is bepaald apart, alhoewel niet sensationeel.

De tank zit „ergens voorin" en is een kleur lichter (in ons geval blauw) dan de rest van het frame. Op de tank het Kreidler vignet, als bewijs dat het er toch echt een is!
Het stuur heeft een geheel eigen vorm, zo ook de koplamp, die vrij hoog is gemonteerd. Jammer dat hij alleer maar aan en uit kan — een groot- en dimlichtschakelaar zit er niet op. Daarentegen wel een kilometerteller van het merk VDO.
Het bagagerek achter is een vrijwel plat stuk metaal, maar om de dingen erop vast te houden zitten ei vier rubbertjes op. Op een slimme manier is hier, in een rubber doosje, het gereedschap onder bevestigd Men moet echt even weten waar het zit!
Het schijnt dat iedere fabriek die ooit zwaarden brommers heeft gebouwd, maar niet af kan stapper van de grote uitlaat. Ook onder de Kreidler zit zo'i mooie verchroomde buis — een duurdere constructie dan het „potje."

Kreidlerdatabase

U zult natuurlijk wel benieuwd zijn welke acceleratietijden er met déze automaat uit de bus kwamen.
We zullen uw geduld niet langer op de proef stellen, maar eerst moeten we u wel vertellen, dat ons exemplaar nog niet ingereden was. In feite brachten wij de kilometerteller pas aan het draaien, want onze Kreidler was van de eerste zending nadat de brommer door TNO goedgekeurd was. Daar gaan we dan:
De tijd die we over de honderd meter met staande start noteerden was 14,4 sec — een gemiddelde uit verschillende metingen.

Aan de remproeven kwamen we niet toe. Een rem segment van de voorrem was plots gebroken en toen we bij een naburige dealer een andere Kreidler probeerden, bleken hiervan de remmen nog niet nauwkeurig te zijn afgesteld. Tijd dringt, dus doen we het deze keer maar zonder. Jammer genoeg.
O ja, nog één ding: denkt u niet dat we geen speciale naam voor de Kreidler wisten, want die is er gewoon niet.

Of misschien nóg niet.