arrow down Kreidler logo arrow down

Kreidlerdatabase - Racekit 1- 2 - 3

Kreidlerdatabase

Kreidler racekit 1

Voor het jaar 1969 heeft de F.I.M (Federation Internationale Motocycliste) een lang gekoesterde wens in vervulling doen gaan.

Slechts motoren met maximaal 6 versnellingen, één cilinder motoren en minstens 60 kg zwaar mochten voortaan meedoen.
Reden, op deze manier wilde men de privé rijders en de 'talenten' met geringe financiële mogelijkheden tegemoet komen.

Kreidlerdatabase

Een belangrijke impuls komt van de firma Kreidler.

Voor de standaard RS (prijs 1408.00 DM) is nu een race set te koop voor zegge en schrijven 299.70 DM die uit de bekende serie motor een racemonster maakt.

Enige handigheid is natuurlijk wel geboden. Maar met behulp van deze handleiding kan iedereen deze handelingen uitvoeren.
Uit de standaard uitvoering met 7500 omw/min met 5,3 PK stijgt het vermogen naar 12.000 - 13.000 omw/min met een vermogen van 9,5 tot 10 PK met een topsnelheid van 120-130 km/h.

Nog een opmerking, om in aanmerking te komen voor deze set moet men een race licentie hebben en mag het voertuig niet meer aan het openbare verkeer deelnemen.


De set omvat de volgende onderdelen: cilinder met voetpakking, cilinderkop en een gesmede zuiger met zuigerveren, een dell'Orto race carburateur 25 SS D met aparte vlotterkamer en speciaal inlaatspruitstuk, carburateur ophanging met ondersteuning, speciale uitlaat, uitlaat verloop, gaskabel, luchtverstelling met hevel, racebougie 370, kettingtandwiel met 14 tanden, diverse kleine delen o.a. sproeiers, klemmen, pakkingen en schroeven

Kreidlerdatabase

  • Nu naar de ombouw werkzaamheden: luchtfilter, ruisdemper, carburateur, cilinder, cilinderkop en zuiger worden van de normale RS verwijdert.
  • Uit de ontsteking kunnen de lichtspoel, achterlicht en richtingaanwijzers worden verwijdert. (Beeld 2 Nr. 1,2 en 3) Carterhelften met tapeinden en drijfstang met rollager blijven zitten, deze zijn dezelfde als in de ren motoren en dus geschikt.
  • Ook aan de vijf-bak wordt niets veranderd. Indien de motor van de RS nog niet zoveel gelopen heeft is het waarschijnlijk voldoende het small end te testen op soepele werking van het lager. (Moet licht lopen, maar zonder speling).De nieuwe zuiger na deze controle monteren en vervolgens de borging zorgvuldig monteren (beeld 5)
    De in de zuigerbodem ingegoten pijl wijst naar beneden (richting uitlaatpoort cilinder)
  • De zuigerveren, boven een L-veer en onder een vierkante zijn reeds op de zuiger aanwezig. Als volgende leggen wij een nieuwe voetpakking op het blok en schuiven de ren-cilinder met inlaatspruitstuk over de tapeinden.
    De zuiger bevindt zich in het bovenste dode punt en moet met een stukje hout of iets dergelijks ondersteunt worden.
    Bij het overschuiven van de cilinder over de zuiger moeten we de zuigerveren met twee vingers stevig samendrukken, zodat de cilinder hier soepel over heen en weer kan schuiven. (Beeld 6) Goed opletten dat de zuigerveren niet in de uitlaat- of spoelpoorten haken. Gebruik geen geweld !!!
  • Daarna het stukje hout onder de zuiger vandaan trekken en de cilinder geheel op het carter schuiven.
    De cilinderkop wordt er zo opgezet dat de bougie in het midden van de motor zit. (Beeld 7) De cilinderkop wordt erop gezet en vast gebout, rechts beginnen en kruislings werken.
    Hierna nogmaals alle moeren, kruislings natrekken met hoogstens 1,5 kgm.
  • De uitlaat, een belangrijk onderdeel van de ren-set wordt nu gemonteerd. Hierna komt de carburateur gevolgd door de ophanging voor de vlotterkamer met behulp van een stuk plastic slang (beeld 8) De carburateur wordt over het inlaatspruitstuk geschoven en vast geschroefd. (beeld 9) De loodrechte afstand tussen het dichtvlak van de vlotterkamer en de boring van de luchtschroef moet 35 mm bedragen (beeld 10)
  • De "serie" motorolie wordt nu bij warme motor afgetapt en vervangen door 0,33 liter Castrol R 20 vervangen. Verder worden de hevel voor gas geven en de extra lucht verlegt.
    De magneet wordt weer gemonteerd. We draaien zover dat de zuiger in het Bovenste Dode Punt staat.
  • Het merkteken moet exact tegenover het afstel teken liggen. (beeld 11) Het goede ontstekingstijdstip is dan 23,5 mm voor deze markering. (beeld 12)
    Bij gradenverdeling is dit 23 graden voor BDP. Met instelling meet een meetklokje is dit precies 1,9 mm. (Het kan noodzakelijk zijn de grondplaat iets uit te slijpen daar de verstel mogelijkheid waarschijnlijk niet voldoende is)
  • Nu kan de carburateur afgesteld worden. De basisinstelling, Hoofdsproeier 115, leegloop sproeier 60, naald op het derde kerfje van boven (beeld 13) is al ingesteld. Bij warmgelopen motor wordt de carburateur zodanig afgesteld die bij een ren motor past. Dit bereikt men door het verstellen van de sproeier en de luchtregelschroef. (beeld 14) Als laatste zal een kwart- tot een halve slag teruggedraaid worden. De afstelling is correct als de motor "oppakt" tot in de hoge toeren.

Kreidlerdatabase

Indien de bougie donker uitslaat zal het mengsel waarschijnlijk te vet zijn. Dan is de eerst volgende sproeier van toepassing. Bij deze afstellingen moet de schuif van de extra lucht gesloten zijn.

Door het openen hiervan wordt het mengsel armer. Door voorzichtig instellen kan hiermee gedurende de race het juiste mengsel verkregen worden.

Om de machine echt raceklaar te maken moeten alle overbodige materialen van de machine genomen worden. Denk hierbij aan beplating, koplamp, buddyseat etc.

Bovendien kunnen een paar goede banden gemonteerd worden. (bijvoorbeeld Conti 2,00-19) op aluminium velgen 23-2,25.

Hierna moet nog de afstelling van de overbrenging gezocht worden.

Kreidlerdatabase

Latere set's werden direct afgeleid van de racemachines welke successen behaalden op vele racecircuits.

Kreidler racekit 2

Ongetwijfeld aangemoedigd door de successen die in de wegracerij behaald worden met aangepaste Kreidler motoren heeft de Duitse fabriek zelf een race motor op de markt gebracht.

Bij Importeur Van Veen in Amsterdam fotografeerden wij de complete set, bestaande uit motorblok met roterende inlaat, watergekoelde cilinder, speciale krukas met gepolijste drijfstang en race zuiger, afgestemde expansie-uitlaat, radiateur met elektrische waterpomp, alle benodigde slangen en klemmen, 28 mm (!) Bing carburateur, Bosch elektronische ontsteking (thyristor, gevoed door accu) en grote 12 Volt bobine, en verder al het denkbare aan kleinigheden.Zelfs een flesje Loctite ontbreekt met! Het blok wordt zonder versnellingsbak geleverd. Ook een droge koppeling wordt aan de zelfbouwer overgelaten. De cilinder levert een gegarandeerd vermogen van 14,5 a' 15 pk bij 14.500 tpm. Bij (dit vermogen achtte de fabriek de motor voldoende betrouwbaar om als serieproduct te verkopen. De prijs van deze bijzonder complete set is uiterst aantrekkelijk: f 1.675,- incl. BTW.

De grote cilinder is zoals gebruikelijk voorzien van drie spoelpoorten. De uitlaatpoort heeft geen centrale brug; proefnemingen hebben uitgewezen dat de enkele zuigerveer (L-veer) zo'n voorziening niet nodig had. De L-veer is van speciale kwaliteit. De dekplaat van de roterende inlaat is gemaakt van gegoten aluminium en de carburateur wordt eraan bevestigd met een rubber flens. De elektronische ontsteking wordt aangesloten met een grote, vier polige plug. De voorontsteking bedraagt 1,9 tot 2,1 mm voor het bovenste dode punt en moet liefst met een stroboscoop worden afgesteld. De werk temperatuur van de motor bedraagt 85 graden C., aangegeven door een mechanische temperatuurmeter. Een thermostaat die op het juiste moment de waterpomp in- en uitschakelt zal zelf moeten worden gemaakt.

In de TT van Assen reden reeds vier van deze productie blokken van Kreidler. Ze zaten in de machines van de Duitser Hubert Rittberger (10e in Assen) en Wolfgang Gedlich, de Zwitser Ulrich Graf (17e) en de Oostenrijker Harald Bartol (uitgevallen) Deze heren hadden de cilinder ongetwijfeld naar eigen inzicht verder bewerkt.

De Kreidler Werke GmbH in Stuttgart leverde de firma Van Veen tien sets, die direct de deur uit vlogen. De Duitse fabriek heeft het al bijzonder druk met de productie van brom- en motorfietsen, zodat de volgende zending pas in augustus of september verwacht kan worden.

Kreidlerdatabase

Racekit 3 - Te mooi om waar te zijn

Zo heel af en toe vind je op internet een 'oude' advertentie.
De volgende aanbieding mocht, naar mijn mening niet 'verloren' gaan....

Kreidlerdatabase

Aangepaste prijs !! 850 euro voor de hele kit !!

Te koop: complete kit voor watergekoelde Kreidler
Hieronder een overzicht van de kit:

  • Cilinder origineel Kreidler (nummer 154314)
  • Cilinder kop origineel Kreidler
  • Zuiger ASSO 39.97 L
  • Zuiger veer L speciaal voor Nicasil wand
  • Carburateur BING 28 mm (84/28/110)
  • Inlaat spruitstuk aangepast
  • Waterpomp Bosch 12 volt (0 130 002 062)
  • Radiateur
  • Beugels voor radiateur
  • Koppelingen van slang naar cilinder

Kreidlerdatabase

De cilinder is sinds 10 jaar in mijn bezit.
Ik heb er echter nog nooit een meter mee gereden. Hij is een paar jaar geleden door een kenner die uit Ridderkerk kwam (de kenners weten wel wie dat was) gerepareerd en geprepareerd.
De cilinder is naar Mahle gestuurd en heeft daar een nieuwe Nicasil laag gekregen. Hij is dus niet gebust ! Maar origineel gemaakt.

De cilinder bleek voor een ‘standaard’ blok te kort en er is een aluminium plaat op gemonteerd en op maat afgedraaid.
De cilinder is in top conditie en is daarna nog nooit gemonteerd geweest.

Er zijn 4 spoelpoorten, 3 uitlaatpoorten en de inlaat heeft een brugje.
Door een andere kenner zijn de poorten ooit opgemeten en hij kon erover vertellen dat de cilinder niet eentje is om rustig een dagje te tuffen.
Het zal een hoge toeren cilinder zijn met een smalle powerband.

Hier een blik in de cilinder richting uitlaatpoorten.

Kreidlerdatabase

Een blik in de cilinder vanaf de carter kant met het gemonteerde en afgedraaide plaatje

Kreidlerdatabase

Een blik op het inlaat gedeelte met de extra spoelpoorten

Kreidlerdatabase

Uitlaat kant

Kreidlerdatabase

De zuiger is van ASSO. Ik kon geen Mahle vinden vandaar.
De zuigerveer is een speciale die geschikt is voor de Nicasil wand van de cilinder (chroomveer ?)

Kreidlerdatabase

De cilinder kop is tevens bewerkt.
De binnenkant is lichtjes uitgedraaid met daarbij een of enkele graden richting uitlaat kant gericht.

Kreidlerdatabase

Tevens is de kop gevlakt en voorzien van een nieuwe O-ring.

Originele kop. Let op ! Lange schroefdraad voor de bougie.

Kreidlerdatabase

Dit is een nieuwe Bing 28 mm carburateur.

Hiermee zou de cilinder goed moeten kunnen lopen. (nooit geprobeerd dus)

Kreidlerdatabase

In een poging de cilinder op een RS te monteren kwam ik erachter dat het spruitstuk weliswaar wel op de cilinder paste maar de verkeerde kant op stond.
Door een machine bedrijf in de buurt is deze doorgezaagd en omgedraaid.

Hoewel de hoek nu nog niet precies 90 graden is moet dit wel kunnen werken.

Kreidlerdatabase

Dit pompje is nodig om de cilinder te koelen. De slangen zijn te dun om uit te gaan van automatische thermiek.
(De zogenaamde thermo-sifon koeling principe)

Let op ! dit is een 12 volt pomp. Hiervoor is een aparte voeding nodig of andere ontsteking.

Kreidlerdatabase

Aangepaste beugels voor montage radiateur.
Aansluiting boven d.m.v. verleng beugels aan tankbevestiging
(of de val beugel punten) en onder helemaal onder het blok.

Kreidlerdatabase

Radiateur en slang

Kreidlerdatabase

Deze kit zie ik niet zozeer om ‘even’ snel een opgevoerd setje te monteren op je Kreidler.
Het is een kit voor de meer ervaren hobbyist. Verder zijn de spullen allemaal nieuw of vernieuwd.
Het zal allemaal prima werken maar moet wel worden samengesteld en worden afgesteld door een professional.

De kit wordt in een keer verkocht en wordt liever niet opgestuurd.

Let op: Ik heb géén verdere inlichtingen wie en wat dit heeft geschreven. Overgenomen van het internet.