arrow down Kreidler logo arrow down

Kreidlerdatabase - Illegale Kreidlers

Kreidlerdatabase

De jacht op illegale Kreidlers

In december 2018 werd er opeens op Facebook een artikel geplaatst over de jacht op illegale Kreidlers.

Geheel ten onrechte dachten een aantal ‘Franse’ Kreidler rijders dat het hier om hun (veelal) blauwe Kreidler’s ging.
Maar niets is minder waar.

Deze waren in 1977 als een onverkoopbare partij door Kreidler Duitsland aan Henk van Veen ‘verkocht’.
Dat er ‘enige druk’ op Van Veen werd uitgeoefend moge duidelijk zijn!
De ‘Franse’ Kreidler’s werden door Van Veen Import aangepast aan de Nederlandse wetgeving en vervolgens officieel op de Nederlandse wegen losgelaten.

Bij deze Kreidler’s werd er uitgegaan van de K53/402 want hier zat al een Nederlandse goedkeur op en dus werd deze partij zo aangepast dat ze voor de wet identiek waren.
Er werd vervolgens onder het ‘Franse’ framenummer een logo van Kreidler en de aanduiding K53/402 ingeslagen en klaar was het met deze Kreidler’s.

Kreidlerdatabase

Het waren echter Kreidlers bedoelt voor de Iraanse markt !!!

Maar liefst 870 stuks !

Maar door het uitbreken van de oorlog was de belangstelling opeens een stuk lager én de betaling een stuk minder zeker 😉

Het betrof hier echter een ‘grijs’ geïmporteerde partij Kreidlers welke totaal niet waren aangepast aan de Nederlandse wettelijke eisen, waarbij de maximum snelheid rond de 80 km/u lag. Uiteraard had de Nederlandse ‘Hermandad’ dit snel in de gaten en zag kansen om tegen de jeugd op te treden.

Ja, ook toen al kon men het net eens worden hoe hard een Bromfiets in Europa kon en mocht lopen 😒

Kreidlerdatabase

Maar, het verhaal is nog niet uit!

Op allerlei manieren werd deze enorme partij, die in Noord-Holland, in een oude gesloten supermarkt in het dorpje Goorn, vervolgens ‘aan de man’ gebracht bij handelaren, maar storm liep het niet. Gelukkig zagen deze handelaren ook in dat bij deze prijzen de markt kapot werd gemaakt en dat de eigenaren vervolgens met een product zaten waar niemand technisch naar wilde kijken want garantie kon natuurlijk niet geclaimd worden.

Ten laatste besloot de eigenaar van deze partij ‘in overleg met Van Veen’ de Kreidlers zodanig aan te passen dat de partij wél in de Nederlandse markt gezet kon worden.
Henk van Veen en Peter Beszelsen, de directeur (Verkoop, Marketing, Public Relations etc.) waren pislink en in paniek.
Uiteindelijk heeft Van Veen import de niet verkochte Kreidlers opgekocht en omgebouwd naar wél goedgekeurde exemplaren.

Hoe het verder gegaan is, is niet bekend, maar ik neem aan dat ze allemaal verkocht zijn 😊