arrow down Kreidler logo arrow down

Geschiedenis - 100.000 Kreidlers naar Nederland

100.000 Kreidler Florett's voor Nederland !

100.000 Kreidler's Nederland

Kreidlerdatabase

Het van de band rollen van de 100.000e Kreidler Florett voor Nederland was voor de fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen en de Nederlandse importeur voldoende aanleiding om dit heugelijke feit gezamenlijk met een grote groep dealers en persvertegenwoordigers ter plaatse met Wein, Weib und Gesang te vieren.

Daarbij werd de volgorde omgedraaid, want eerst werd tot tamelijk diep in de nacht een kroegentocht gehouden, voordat de 100.000e Kreidler Florett van de band liep, iets voorbarig dus want in die nacht had bijvoorbeeld de fabriek wel kunnen afbranden of iets anders catastrofaals kunnen gebeuren.

Maar dat gebeurde natuurlijk niet en dus kon de volgende morgen precies volgens planning de verzamelde groep Nederlanders, enigszins duf uit de ogen kijkend, getuige zijn van het van de band rollen van het jubileum exemplaar, opgesierd met vanuit Nederland meegebrachte bloemen, waarmee nog eens extra de goede samenwerking tussen de fabriek en de Nederlandse importeur bevestigd werd.

Kreidlerdatabase

In 1951, nu dus 20 jaar geleden, startte de firma Kreidler als eerste in Duitsland met de productie van 50 cc tweewielers.

Eind 1959 werden tussen de Firma Van Veen en de Kreidler fabriek de eerste contracten gelegd, maar het duurde tot 1962 voordat er grotere aantallen Kreidler's naar ons land kwamen.
Sindsdien zijn de importgetallen sterk blijven stijgen.
Na 8 jaren van samenwerking waren er 50.000 machines voor Nederland geproduceerd, en nu, na ruim 11 jaar dus, is dit aantal weer verdubbeld

De Kreidler Florett (het betreft hier uiteraard voornamelijk bromfietsen; het aandeel van de Kreidler motoren is slechts klein, hoewel het merk qua importgetallen tot de grootste in ons land behoort) is in de bromfietsuitvoering speciaal voor Nederland vervaardigd omdat de Nederlandse wetgeving op het gebied van bromfietsen een unieke positie inneemt.

En de fabriek maakt graag die typische tweewielers, met trappers, een wit achterspatbord, en gaatjes in het voorspatbord om zo een lachwekkend geel plaatje op te nemen, omdat Nederland het belangrijkste exportland is waarvoor het grootste deel van de totale productie van tweewielers bestemd is.

Kreidlerdatabase

In vergelijking met de meeste motorfabrieken liggen de productie-aantallen vrij hoog; zeker omdat Kreidler slechts drie typen produceert; de Florett bromfiets (180 per dag), de Florett RS motorfiets (eveneens 180 per dag, op dezelfde montagelijn waarop beurtelings enige dagen bromfietsen en dan weer enige dagen motoren gemonteerd worden) en de Mofa, de stadsbromfiets met twee versnellingen, geheel automatisch, waarvan er per dag 70 geproduceerd worden.

De verschillen tussen de Florett bromfiets en de RS motorfiets zijn de laatste jaren steeds kleiner geworden, zodat het nu alleen aan kenners duidelijk is, wat wát is.
De uiterlijke verschillen zijn: kleinere wielnaven voor de bromfiets, andere achter veerelementen en een iets andere motor, met snellere cilinder, andere uitlaat en carburateur en vijf in plaats van drie versnellingen voor de motorfietsuitvoering; de motorverschillen zijn verder niet te zien.

Toch is de productie van tweewielers slechts een klein deel van het Kreidler concern, dat voornamelijk non ferro metaalprofielen vervaardigt (vele verschillende dingen die niet uit ijzer zijn vervaardigd, bijvoorbeeld waterkranen).
Van het totale aantal van 2500 werknemers in het eigenlijke Kreidler concern houden er zich 'slechts' 600 bezig met de productie van tweewielers.

Daarnaast heeft de firma Kreidler grote belangen in andere ondernemingen, waarbij van de bekendste, de Kienzle horloges en klokkenfabrieken, vrijwel het gehele aandelenpakket in handen van Kreidler is.

Kreidlerdatabase

Vrijwel alle delen van de tweewielers worden in eigen beheer vervaardigd, waarbij de automatisering ver is doorgevoerd.

Van gespecialiseerde bedrijven worden delen betrokken die in eigen beheer niet beter of goedkoper te produceren zijn, zoals alle delen van de elektrische installatie die van Bosch komen, en de cilinder, cilinderkop en zuiger die door Mahle vervaardigd worden.

Het samenvoegen van alle zoveel mogelijk klaar gemaakte delen geschiedt in een zeer hoog tempo.

Slechts 51 minuten nadat het kale frame op de montageband is gezet rolt ditzelfde frame, maar nu als drager van een geheel complete brom- of motorfiets, van de band!

Kreidlerdatabase

Een belangrijk deel van de werkzaamheden wordt door vrouwen uitgevoerd, en daar sta je als Nederlander wel raar van te kijken, want hoewel hier ook wel vrouwen achter de draaibank staan is dat toch wel als een uitzondering te beschouwen.
In Duitsland waarschijnlijk niet; vrouwen en mannen wisselden elkaar aan draai-, frees-, en slijpbanken af. Ook een vorm van emancipatie natuurlijk!

Geen schokkend nieuws verder van de Kreidler Werke GmbH, waarvan nog steeds betreurd wordt dat de firma gestopt is met elke vorm van wedstrijdsport. Op de vraag of er geen belangwekkend werkelijk nieuws te verwachten was werd alleen maar geglimlacht, maar toch niet op de manier alsof er helemaal niets te doen was.

Duidelijk werd echter onderstreept dat de firma vast zal houden aan haar principes; er worden alleen 50 cc tweewielers geproduceerd van een constant hoge kwaliteit.

De producten zullen aan de eisen van de markt aangepast worden, waarbij men niet van plan is iedere voorbijgaande mode tendens te volgen.
Kreidler gokt niet. Kreidler wil zekerheid!

Kreidlerdatabase

Guus van de Beek, 1971