Kreidler logo

Kreidlerdatabase

Kreidler Schijfrem goed lopend maken

Een schijfrem die 30 jaar oud is, kan wat kuren gaan vertonen, zoals aanlopen of slecht remmen.

Negentig procent van deze problemen komt door de remslang, deze is oud, van rubber en bij gebruik van verkeerde vloeistof (Dot 5) lost deze op en komt deze rotzooi overal in te zitten.

Kreidlerdatabase

Demontage

Voordat we beginnen, laten we onze trouwe vrienden eens voorstellen; dit is een basis behoefte in onderhoud, remmenreiniger om rommel en aanslag weg te kunnen spoelen c.q. oplossen zonder dat er van alles aangetast wordt (zoals met terpentine) Kopervet, omdat kopervet niet gaat koeken als het warm wordt en een rem wordt warm, dus koper is je vriend.

En water (niet op de foto) maar water gaat het bijtende effect van remvloeistof tegen (zoals het branden in je ogen) en wanneer je dit morst, gewoon water er over heen.
( paar euro bij de Brezan en een hoop lol.)

Kreidlerdatabase

Remhandel

Spreekt voor zich, wees voorzichtig met de remvloeistof, de remslang verwijderen met een grote tang en de inbus 4 voor het verwijderen van de oliepomp.

Kreidlerdatabase

Remklauw

Koop hiervoor een goede inbus T-sleutel (maatje 6), een set is ook goed, maar doe je dit vaker is een T-sleutel handiger.

Alles al wat losdraaien, voordat je de remklauw van de poot af haalt, dan kan je nog kracht zetten.

Kreidlerdatabase

Remcilinder

Het beste is om de remcilinder er uit te pompen, voorwiel eruit en knijpen tot hij er uit valt, maar deze FAQ is niet voor niets en vaak kan dat dus niet meer.

Kreidlerdatabase

Inspectie - Eisen

Doe de handdoek om je hoofd, of nog beter, om de hele klauw heen, zodat deze dalijk niet door de werkbank vliegt, of de remvloeistof met 6 bar alle kanten op wordt geblazen, rubbertje op de remklauw en duw de luchtslang er stevig op.

Zodra je plop hoort (of het licht uit gaat) mag je los laten.

Kreidlerdatabase

Remcilinder

Net zoals de remklauw, moet hier ook alles soepel lopen.
Controleer dus of de wand egaal is en schoon, hier kunnen best kleur verschillen ontstaan, maar die zorgen niet voor lekkage.

Controleer of de rubberen cupjes zelf nog goed zijn, zie je geen slijtage, hoef je deze niet te vervangen.

Kreidlerdatabase

Montage remklauw

Kreidlerdatabase

De cilinder moet je er met de hand weer in kunnen duwen, niet met een hamer, tang of explosieven, gewoon veel kracht en recht er in.

Kreidlerdatabase

Niet in de buurt van de remblokken spuiten, maar alles wat glijdt effe goed in de kopervet.

Kreidlerdatabase

En zo ziet het er dan uit, goed voor weer 30 jaar.

Kreidlerdatabase

En op de brommer, ergens vooraan rechts beneden.

Kreidlerdatabase

Remhandel

Kreidlerdatabase

Het belangrijkste onderdeel is het koperen randje (op de foto zie je het glimmen in het grote gat), net achter het eerste rubbertje, dit moet goed voorbij het kleine gaatje naar buiten worden geduwd.

Komt het eerste rubbertje niet voorbij het kleine gaatje, gaat het niet werken, bij elke slag moet hierdoor verse vloeistof naar de remklauw, en zo kan je blijven pompen tot je een ons weegt.

Kreidlerdatabase

Duw dus de remplunjer er in en beweeg hem heen en weer tot deze vanzelf goed ver naar buiten komt

Kreidlerdatabase

En dit natuurlijk ook controleren op de brommer zelf, sommige imitatie handels zijn iets te lang, die duwen de plunjer al naar binnen, zonder dat jij remt.

Dit kan natuurlijk nooit goed gaan, schuur wat van de remhendel af totdat deze 1 mm vrije slag heeft.

Kreidlerdatabase

En zorg dan voor de donder voor een goede remslang en je hebt nooit nergens geen last meer van. Je ziet, zonder dure revisie setjes kan je ook weer verder, als je alles maar goed schoonmaakt, de slechte rubbers op de glij assen weggooit omdat die toch maar aanlopen en controleert of alles niet versleten, ingeschuurd of geoxideerd is.

Het belangrijkste is dan weer een goeie nieuwe remslang (motorzaak) en vullen met schone verse vloeistof, het liefst de oldtimer variant.

Kreidlerdatabase

Dit artikel is met toestemming van Pluisje overgenomen van Kreidler.nl