Kreidlerdatabase
Een schijfrem die 30 jaar oud is, kan wat kuren gaan vertonen, zoals aanlopen of slecht remmen.
Negentig procent van deze problemen komt door de remslang, deze is oud, van rubber en bij gebruik van verkeerde vloeistof (Dot 5) lost deze op en komt deze rotzooi overal in te zitten.
Kreidlerdatabase
Voordat we beginnen, laten we onze trouwe vrienden eens voorstellen; dit is een basis behoefte in onderhoud, remmenreiniger om rommel en aanslag weg te kunnen spoelen c.q. oplossen zonder dat er van alles aangetast wordt (zoals met terpentine) Kopervet, omdat kopervet niet gaat koeken als het warm wordt en een rem wordt warm, dus koper is je vriend.
En water (niet op de foto) maar water gaat het bijtende effect van remvloeistof tegen (zoals het branden in je ogen) en wanneer je dit morst, gewoon water er over heen.
( paar euro bij de Brezan en een hoop lol.)
Kreidlerdatabase
Doe de handdoek om je hoofd, of nog beter, om de hele klauw heen, zodat deze dalijk niet door de werkbank vliegt, of de remvloeistof met 6 bar alle kanten op wordt geblazen, rubbertje op de remklauw en duw de luchtslang er stevig op.
Zodra je plop hoort (of het licht uit gaat) mag je los laten.
Kreidlerdatabase
Kreidlerdatabase
Kreidlerdatabase
De cilinder moet je er met de hand weer in kunnen duwen, niet met een hamer, tang of explosieven, gewoon veel kracht en recht er in.
Kreidlerdatabase
Niet in de buurt van de remblokken spuiten, maar alles wat glijdt effe goed in de kopervet.
Kreidlerdatabase
En op de brommer, ergens vooraan rechts beneden.
Kreidlerdatabase
Het belangrijkste onderdeel is het koperen randje (op de foto zie je het glimmen in het grote gat), net achter het eerste rubbertje, dit moet goed voorbij het kleine gaatje naar buiten worden geduwd.
Komt het eerste rubbertje niet voorbij het kleine gaatje, gaat het niet werken, bij elke slag moet hierdoor verse vloeistof naar de remklauw, en zo kan je blijven pompen tot je een ons weegt.
Kreidlerdatabase
En zorg dan voor de donder voor een goede remslang en je hebt nooit nergens geen last meer van. Je ziet, zonder dure revisie setjes kan je ook weer verder, als je alles maar goed schoonmaakt, de slechte rubbers op de glij assen weggooit omdat die toch maar aanlopen en controleert of alles niet versleten, ingeschuurd of geoxideerd is.
Het belangrijkste is dan weer een goeie nieuwe remslang (motorzaak) en vullen met schone verse vloeistof, het liefst de oldtimer variant.
Kreidlerdatabase