Kreidlerdatabase
De firma Kreidler was bij het gebruik van kleuren zeer conservatief.
Kleur samenstellingen gingen langere tijd mee, de kleuren werden niet ieder jaar veranderd.
Directeur Alfred Kreidler liet zich de kans niet ontnemen zelf de uiteindelijke kleursamenstelling te bepalen.
Voor zijn keuze liet hij zich beïnvloeden door de buren Mercedes-Benz en later ook door BMW en Volkswagen.
De kleur Antrazit-Metallic en Neapel-Beige - beiden bekend als 'de' Kreidler kleuren vinden we terug in het Mercedes-Benz kleuren pallet.
Kreidler Oranje uit de vroege jaren 70 volgde de signaal kleuren trend van die tijd. Hiervoor golden strenge voorschriften.
Voor de, in het begin van de jaren zeventig, gebruikte Signal kleuren was het noodzakelijk een ontheffing te verkrijgen.
Deze ontheffing was noodzakelijk omdat het gebruik van deze kleur(en) tot dat moment voorbehouden waren aan de Duitse hulpdiensten.
In het Duitse kentekenregister (ABE karten) zijn de betreffende framenummers met de aantekening dat de Signal kleuren zijn opgenomen.
Vergelijkbare kleuren vinden we terug bij BMW als de kleur BMW 'Inka' (oranje, de legendarische serie 2002) en Volkswagen Golf (geel).
Verder vindt het Kreidler Golf-Grün (1977) zijn gelijke in de kleur Signal Grün van Volkswagen.
De hieronder omschreven kleuren benaderen de kleur zeer dicht! Maar ... laat een proefplaatje spuiten om te zien of het resultaat naar wens is!
Een goede spuiter zal éérst de kleur scannen - een proefje spuiten en vergelijken met het origineel - overleggen met de klant - en na toestemming pas aan de gang gaan.
Om 1 kg lak te krijgen moeten vaak 10-12 kleuren verf, tot op de gram nauwkeurig, gemengd worden.
Ga dus niet blind uit van de hier opgegeven kleuren! En laat het mengen over aan een vakman!
Kleuren
Nr. | Kleur | Naam | Jaren | Gebruik |
---|---|---|---|---|
72 | Anthrazit Metallic | 1959 - 1976 | Mercedes Benz Anthrazit MB 172 2Ct. | |
72 | Beige | 1954 - 1956 | n.b. | |
n.b. | Blau Kreidler | 1954 - 1956 | n.b. | |
n.b. | Blau Metallic | 1969 - 1970 | n.b. | |
80 | Brilliant Beige | 1968 - 1972 | Mercedes Benz Truck, 7310 VW L 572 Panamabeige | |
n.b. | Burgund Metallic | 1977 - 1982 | n.b. | |
89 | Capri Blau | 1974 - 1980 | VW L 56 P Alsterblau en DB 5315 fjordblau | |
n.b. | Chroom | a.t. | n.b. | |
n.b. | Creme Weiß | n.b. | n.b. | |
71 | Fischsilberschwarz | 1957-1959 / 1959 - 1970 | BMW diamantschwartz-metalic 181 | |
79 | Flu Orange | 1970 - 1974 | Biglo radiant 72 oranje RAL 2005 1 liter | |
48 | Gold Metallic | 1972 - 1982 | Gold Streifen Tank CPS 1*01*18.30 | |
87 | Golf Grün | 1977 - 1980 | VW Signalgrün L 47 Q Golfgrün Audi Cliffgrün L61A | |
30 | Grau Kreidler | 1954 - 1956 | n.b. | |
88 | Grün Metallic | 1976 - 1982 | VW Ischia L99 M (Grün-Metallic) Vooral bekend van de K53/301 en K53/311 | |
n.b. | Hell Blau | 1957 - 1958 | n.b. | |
51 | Hell Elfenbein | 1962-1978 | Mercedes Benz hellelfenbein DB 658 | |
n.b. | Ibiza Rot | 1991 - 2006 | RAL 2030 | |
n.b. | KVV Groen | KVV Racer | Volkswagen LW6Z, P3 - Mintgruen Met. 2c | |
n.b. | KVV zilver | KVV racer | VW lack: VWL96D | |
n.b. | Leucht Orange | 1971 - 1974 | Glasurit CPU 2*01*46.00 | |
77 | Lind Grün | 1972 - 1975 | Glasurit CPU 6*05*21.00 | |
73 | Neapel Beige | 1959-1962 | Mercedes Benz Taxi-Beige DB 623 | |
27 | Nylon Beige | 1954 - 1956 | J50 | |
10 | Radium Grün Metallic | 1951 - 1953 | Radiumgrün mit Metalliceffekt (bis FIN 14999) 00.00.10 Radiumgrün ohne Metalliceffekt (bis FIN 15000) 00.00.11 | |
84 | Rot-Orange | 1968 - 1982 | Glasurit rot-orange CPU2*01*46,00 Porsche 997 GT3 RS-Orange | |
78 | Schwarz Matt | 1973 - 1982 | n.b. | |
85 | Signal Gelb | 1974 - 1979 | Glasurit CPU 6*05*10.00 (signalgelb) BMW "Golf" bzw. RAL 1026 (Leuchtfarbe) | |
n.b. | Signal Orange | 1971 - 1974 | Glasurit CPU 2*01*46.00 (Leuchtorange) | |
92 | Signal Rot | 1978 - 1982 | Volkswagen Kassan Rot - L30B | |
83 | Signal Silber | 1978 - 1982 | BMW-Polaris-Silber-Metallic | |
n.b. | Stahl Blau | 1955 - 1958 | Amazone | |
n.b. | Stratos Schwarz | 1980 - 1982 | K54/400 | |
n.b. | Titan Weiß | n.b. | n.b. | |
70 | Vulkan Rot | 1963 - 1976 | VW Kasanrot L 30 B | |
n.b. | Zenith Blau | 1969 - 1975 | MF4 - MF9 - MP1 |
Kreidlerdatabase
Anthrazit | wie Denfeld Nr. 29 SF | |
Dunkel Beige | ||
Hell Beige | ||
Hell Rot | wie Denfeld Nr. 41 | |
Sand Grau | wie Denfeld Nr 16 SF | |
Schwarz |
Kreidlerdatabase
Frame | Tank -Lamp | Buddyseat | Gebruikt |
Vulkan Rot | Fischsilber Schwarz | Schwarz - Rot | 1956-1965 |
Anthrazit Metallisé | Neapel Beige | Beige - Dunkel Beige | 1959 - |
Anthrazit Metallisé | Hell Elfenbein | Beige - Grau | ab 1962 - |
Rot Orange | Anthrazit Metallisé | Schwarz | LF - TM |
Matt Schwarz | Rot Orange | Schwarz | Mustang '74 |
Metallic Grün | Silber Metallic | Schwarz | LF ab '77 |
Kreidlerdatabase
Er is ook een goedkopere oplossing: poedercoaten.
Een goed alternatief voor spuiten.
Ten tijde van de productie van Kreidler bestonden er nog geen RAL kleuren, gebruikt deze dan ook niet. Deze kunnen slechts gebruikt worden bij het poedercoaten.
Het dunne laagje kleur dat de restauratie van een brommer zo mooi maakt is iets waar de meeste hobbyisten (wijselijk) vanaf blijven.
Zeker geen nieuw proces (Sparta paste deze lak techniek al in de jaren zestig toe). Niet zolang geleden leek het vaak op 'sinaasappel-spuitwerk'.
Ondertussen is het procedé van het poedercoaten een stuk verder en is een gecoat frame niet meer als zodanig te herkennen.
Wekelijks komen er nog nieuwe poederkleuren op de markt en zelfs een blanke laklaag met metallic-effect is mogelijk.
Voor we gaan kijken naar wat we zelf kunnen voorbereiden aan ons brommertje, moeten we eerst 'in het proces duiken'.