Kreidler logo

Kreidlerdatabase - Framenummers & Frameplaatjes

Kreidlerdatabase

Verklaring framenummers en frameplaatjes

Waarom ben ik framenummers gaan bijhouden?

  • Om te kunnen herleiden wanneer een Kreidler is geproduceerd, of het motorblok erbij hoort en om te kunnen zien of deze een beetje origineel oogt.
  • Verder wat de kleurlijn was en welk type motorblok er onder hoorde. (Op basis van ± 40.000 framenummers kan ik dat vrij nauwkeurig bepalen).
  • Kreidler produceerde ruim 1.000.000 bromfietsen en motoren. Die kregen allemaal een volgnummer. (Het framenummer - Fahrgestellnummer)
  • Dit werd ingeslagen op een 'onlosmakelijke' plek op het frame. (Wettelijk voorschrift)
    Voor de 'Florett' modellen op het rechter motor-oor en voor de MP modellen op de balhoofdbuis. (Zie de foto onder)
    • Dat houdt dus in dat als er 10 framenummers vóór uw framenummer bekend zijn uit 1972 én 10 framenummers (ook uit 1972) ná uw framenummer, het zéér waarschijnlijk is dat uw framenummer dan óók uit 1972 is. 😊
    • Het betreft hier dan het bouwjaar. Aangezien Kreidlers nog wel eens lang onderweg waren, kan dat nog wel eens verschillen.
    • Zo kon het gebeuren dat de Kreidler 'lang' bij de importeur stond en daarna nog een tijd bij de verkoper in de etalage. 🤔
  • Het framenummer kun je duidelijk terugvinden.
    • Zowel op het zwarte plaatje als op het rechter motor-oor staat het.
    • Als het goed is, zijn ze hetzelfde. Maar ... kijk ook even hier
  • Mocht u vragen hebben mail Louis dan even.
  • P.S. Er zijn ook hele rare frameplaatjes 😢

Kreidlerdatabase

Een Nederlandse ei-tank met een Duits framenummer!

Ik zal een voorbeeld geven: enige tijd geleden vroeg iemand 'gelukkig' of ik 'm kon helpen. Na zijn verhaal aangehoord te hebben kon ik 'm gelukkig behoeden voor een miskoop.
We gaan e.e.a. ontleden en zien dat hier echt sprake is van stupiditeit of criminaliteit.

Een K53/1 is een model uit Nederland, maar dit framenummer verwijst naar een Duitser.

Kreidlerdatabase

Heeft u uw Kreidler nog niet geregistreerd ?

Dan kunt u dat hier even doen

Na registratie ontvangt u, gratis, een fraai en uitgebreid rapport van ± 10 pagina's (in PDF formaat) met allerlei wetenswaardigheden over uw Kreidler.
Dit is ook - tegen een vergoeding - gelamineerd (geplastificeerd) te bestellen.

Op basis van de beschikbare gegevens geef ik de Kreidlers een waardering:

  • A - Als nieuw - Zoals de fabriek ze gebouwd heeft.
  • B - Behoorlijk - De Kreidler is in een keurige, maar gebruikte staat. Bijna geheel origineel.
  • C - Compleet 'anders' - Ooit een Kreidler geweest - Vele afwijkingen - Restauratieproject.
  • D - Donor Kreidler. Kan gebruikt worden om een andere Kreidler te verbeteren
  • F - Frame - Alleen het frame is aanwezig
  • N - Niet origineel - Ziet er goed uit, maar vele veranderingen.
  • O - Onbekend - Alleen framenummer bekend.
  • P - Papieren - Alleen bekend d.m.v. kentekenbewijs, ABE of technische informatie.
  • S - Special - Een Kreidler die uiterlijk of technisch zeer sterk afwijkt van het gangbare.

Ik geef nooit een oordeel over de financiële waarde !

Kreidlerdatabase

Dit is NIET aan te raden 😒

Kreidlerdatabase

Oneens over de beoordeling? Dat kan!

Stuur een duidelijke foto naar Kreidlerdatabase met als vermelding 'beoordeling Kreidler'

Kreidlerdatabase

Nog steeds niet mee eens? Dat kan ook !

Plaats dezelfde foto op www.keidler.nl en vraag de leden daar wat zij van uw Kreidler vinden !

Mocht ik ongelijk hebben dan zal ik dat natuurlijk aanpassen. Wees dan wel zo sportief om het even door te geven.

Kreidlerdatabase

Wat te doen met een 'VOUD' frame ?

Het kan natuurlijk gebeuren dat je in een onbewaakt ogenblik een 'fout' frame koopt.

De eigenaar kwam hier (helaas) pas achter na de registratie bij de Kreidlerdatabase !
Een échte Kreidler liefhebber weet dat er dan maar één ding hoort te gebeuren!

Kreidlerdatabase

Een héél aparte Kreidler typecode

Maar .... géén framenummer 😒😒

Als je goed kijkt zie je de sporen van de slijptol nog !

Kreidlerdatabase

Een héél aparte plaats

Een héél aparte plaats voor het framenummer (deze) is op het balhoofd.

Alleen bij de MP en MF modellen wordt deze op het balhoofd ingeslagen, zeker niet voor de RS en TM modellen.

Kreidlerdatabase

Zoals het niet hoort

Het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) hoort te staan op een 'onlosmakelijk deel' van de constructie.

Kreidlerdatabase

Frameplaatjes

Naast 'rare' framenummers en 'stuntelige' pogingen tot het veranderen van het framenummer, al of niet bedoeld tot fraude, zijn er ook de nodige slordige tot idiote veranderingen aan de frameplaatjes. Je weet wel dat zwarte, plaatje waar allerlei info op staat.

Eerst even een uitleg betreffende de plaatjes:


Laatst was ik weer eens met mijn grote hobby bezig, framenummers, en toen viel me iets op: de verschillen in de frameplaatjes.
Let vooral eens op het formaat, de teksten en de gebruikte (slag) letters.

  • Kreidler's Metall- u. Drahtwerke GMBH Fahrzeugbau Kornwestheim b. Stuttgart
  • Kreidler's Metall- u. Drahtwerke G.m.b.H Fahrzeugbau Kornwestheim b. Stuttgart
  • Kreidler's Metall- u. Drahtwerke G m b H Fahrzeugbau Kornwestheim b. Stuttgart
  • Kreidler Fahrzeugbau GMBH & Co Kreidler Werke W. Germany
  • Kreidler Werke GMBH W. Germany
  • Kreidler Werke GMBH Stuttgart 40
  • Kreidler Werke GMBH 7 Stuttgart


Een verklaring (door Dimage)

  • De naamsverandering naar Kreidler´s Metall-u. Drahtwerke GmbH vond in 1919 plaats en vervolgens is in 1952 begonnen aan een aparte fabriek t.b.v. de Fahrzeugbau in Kornwestheim waar in 1953 alles naar werd overgeheveld en ook de toevoeging afdeling Fahrzeugbau kwam.
  • Vervolgens werd de naam in 1971 wederom veranderd in Kreidler Werke GmbH daarbij dient wel opgemerkt te worden dat Kreidler inmiddels zijn concern had opgesplitst in verschillende (dochter) ondernemingen.
  • Na de overname in 1981 van de afdeling Kreidler Fahrzeugbau GmbH door de Willner Groep werd de naam veranderd in Kreidler Fahrzeuge GmbH & Co KG.

Kreidlerdatabase

Wie er een verklaring heeft, mail me even..

Hieronder enkele voorbeelden:

Kreidlerdatabase

Framenummer 806880
  • G.m.b.H - met puntjes
  • Gewicht in kp ???!!
  • Fahrgestell-Nr.: mét streepje
  • Fahrgestell-Nr.: - met punt en dubbele punt
  • 49 cm3 ipv ccm

Kreidlerdatabase

Framenummer: 772529
  • G.m.b.H - met puntjes
  • Gewicht in kg !!!
  • met Hubv:
  • Fahrgestell-Nr.: mét streepje
  • Fahrgestell-Nr.: - met punt zonder dubbele punt
  • 49 ccm ipv cm3

Kreidlerdatabase

Framenummer 1057451
  • G.m.b.H - met puntjes
  • met Hubv:
  • Gewicht in kp
  • Fahrgestell-Nr.: mét streepje
  • Fahrgestell-Nr.: - met punt dubbele punt
  • 49 cm3

Kreidlerdatabase

Framenummer 1124830
  • G m b H - zonder puntjes
  • Fahrgestell-Nr.: mét streepje
  • zonder Hubv
  • 49 ccm
  • Fahrgestell-Nr.: mét streepje
  • Fahrgestell-Nr.: - met punt en dubbele punt

Kreidlerdatabase

Framenummer 1139703
  • Het inslaan van het typenummer K53/21 NL heel slordig uitgevoerd
  • Het framenummer: let op de 0 of stond hier een 2 of een 4
  • Het framenummer: let op de 3 of stond hier een 4
  • KREIDLER WERKE GMBH - Stuttgart 40 - zonder puntjes - zonder spaties
  • Fahrgestell-Nr.: zonder streepje

Ingeslagen door iemand met Parkinson ?

Kreidlerdatabase

Framenummer: 1153049
  • KREIDLER WERKE GMBH - Stuttgart 40 - zonder puntjes - zonder spaties
  • geen Hubv
  • 49 ccm
  • gewicht in kg
  • Fahrgestell-Nr.: zonder streepje

Kreidlerdatabase

Framenummer: 1158249
  • KREIDLER WERKE GMBH - Stuttgart 40
  • Fahrgestell-Nr.: zonder streepje

Kreidlerdatabase

Framenummer: 1177562
  • Keurig zoals het hoort, met tiknagels bevestigd, niets op aan te merken.
  • KREIDLER WERKE GMBH - Stuttgart 40
  • Fahrgestell-Nr.: zonder streepje

Kreidlerdatabase

Framenummer: 1182616

Béétje oud, maar ook oké

Kreidlerdatabase

Framenummer: 1185655

Zo zie ik ze graag !

Kreidlerdatabase

Framenummer: 1223102

Let op de naam Kreidler

Kreidlerdatabase

Framenummer: 1226959

Let op de naam Kreidler

Kreidlerdatabase

Framenummer: 2054341
  • Let op de Kreidler naam ???!!!
  • Fahrgestell-Nr.: mét streepje

Kreidlerdatabase

Framenummer: 2401462
  • Helemaal goed, met tiknagels en het framenummer nog net zichtbaar.
  • Fahrgestell-Nr.: zonder streepje

Kreidlerdatabase

Framenummer: 5105153
  • Fahrgestell-Nr.: met streepje
  • Geen bouwjaar ingeslagen (Zwitser)

Kreidlerdatabase

Framenummer: 5160213
  • KREIDLER WERKE GMBH - W.GERMANY
  • Fahrgestell-Nr.: zonder streepje & zonder dubbele punt
  • Geen bouwjaar ingeslagen (Zwitser)

Kreidlerdatabase

Framenummer: 8051373
  • KREIDLER WERKE GMBH & Co. KG
  • Fahrgestell Nr.: zonder streepje

Kreidlerdatabase

Framenummer: 10831486
  1. Wel een erg lang framenummer, naar mijn mening hoort de 1 na de 3 er niet in
  2. Fahrgestell-Nr.: mét streepje

Kreidlerdatabase

Framenummer: 77367

Fahrgestell-Nr.: mét streepje

Kreidlerdatabase

Framenummer 2452650

Het plaatje van de (Amerikaanse) Kreidler MP19

Kreidlerdatabase

Framenummer: 4211573

Speciaal voor de Franse importeur - wetgeving

Kreidlerdatabase

Framenummer: 5050186

Frameplaatje voor een Griekse Kreidler