Kreidlerdatabase
In het midden van de jaren '60 werd de maatvoering van een expansie uitlaat hoofdzakelijk empirisch (proefondervindelijk) bepaalt, dit bedoeld voor o.a. een 50cc 2 tact Kreidler racer.
Tegenwoordig zijn er alom computerprogramma’s beschikbaar, waarbij je haarfijn o.a. de optimale maatvoering van een uitlaat op voorhand door kan rekenen.
In de jaren '60 waren we wereldwijd met die technologie nog niet zover.
De Fa. Van Veen race- en ontwikkelingsafdeling kwam er al gauw achter dat bij 50cc 2-tact racer de uitlaat een uiterst belangrijke schakel was / is voor optimalisatie van het te bereiken vermogen in een 2-tact.
Uiteraard geldt dit ook voor meerdere onderdelen, zoals Kröber ontsteking, geoptimaliseerde cilinder met koelmantel en extra spoelpoorten, Mahle smeedzuiger, roterende inlaat en de keuze van het gewicht c.q. materiaal.
Echter als de uitlaat niet… correct is, dan vallen andere aanpassingen volledig in duigen.
Maar hoe bepaal je nu de ideale maten van een 50 cc 2-tact raceuitlaat ?
De raceuitlaat bestaat uit een uit schaaltjes opgebouwde uitlaatbocht met een specifieke straal en lengte, de uitlaat zelf bestaat uit verschillende nauwkeurig aan elkaar gelaste compartimenten [ conus[sen] varierende in diameter en lengte ] . waarbij ook de lengte van de tailpijp uiterst bepalend is voor het uiteindelijk te bereiken… toerental c.q. vermogen.
N.B. ik geef het dringende advies om deze geschetste uiteenzetting[en] even door een 50cc 2-tact specialist van weleer te laten checken, de kans is überhaupt aanwezig dat de geschetste theorie aangevuld dient te worden en/of niet helemaal correct is.
Met vriendelijke groet
Noordwijk 16-08-2011 John S.
Kreidlerdatabase
Van: Jan de Vries [mailto:jan****@****.nl]
Verzonden: dinsdag 30 augustus 2011 20:28
Aan: louis@***.***
Onderwerp: Re: De 'stofzuiger' van Mijnheer van Veen
Hallo Louis.
De uitlaat is mij bekend, is gebruikt op de proefbank.
Gr. Jan de Vries.
Niet helemaal tevreden met de beschrijving en het antwoord kreeg ik na lange tijd (in verband met vakantie) het antwoord van de heer van Veen:
Kreidlerdatabase
Van: H. van Veen [mailto:vanveen***@***]
Verzonden: woensdag 14 september 2011 14:24
Aan: louis@***.***
Onderwerp: RE: De 'stofzuiger' van Mijnheer van Veen
Beste Louis Dörr,
Door mijn afwezigheid wegens vakantie iets vertraagd antwoord:
Inderdaad heeft John Smit de oude verstelbare uitlaat plus een orgel-toongenerator gekregen.
Betreffende de werking denk ik dat er enig misverstand ontstaan is.
Het is nogal een lang en ingewikkeld verhaal om volledig uit de doeken te doen hoe de werking van de expansie-uitlaat is en de invloed op de gaswisseling (uitlaat gekoppeld aan carter) uitwerkt.
Ik zal proberen in kort bestek hierover iets te zeggen:
Hierbij dient bedacht te worden, dat medewerkers van het eerste uur zoals, Jos Schurgers, Jan de Vries, Aalt Toersen, Jaap Voskamp, Rinus Boerstra, Jan Smit in de jaren t/m 1969 een uitstekend team vormden en wij elkaar met allerlei verbeteringsvoorstellen stimuleerden.
Dit leidde in 1969 tot de meeste 50 cc GP overwinningen en een bijna-Wereldtitel.
In 1970 – nadat Toersen en Jan Smit naar Jamathi vertrokken, kregen wij met een klein team pas weer contact met de top in Sept. en werd de GP van Italië door Jan de Vries gewonnen.
Dit was dé stimulans om voor het race-seizoen 1971 geheel nieuwe machines te bouwen en voor de tuning van de
motoren versterking te zoeken met een extra man, dit werd Jörg Möller, net van de Ingenieur-Schule (H.T.S.) en kreeg de opdracht naar meer motorvermogen op zoek te gaan.
Zoals bekend heeft hij dit voortreffelijk gedaan, al na een halfjaar had hij er ca. een half Kw. meer uitgetoverd, o.m. door de zuigerpassing/-afdichting drastisch te verbeteren.
Dit is in het kort het verhaal dat bij 'afgestemde uitlaten' hoort.
Niemand van het team heeft in z’n eentje voor wereldtitels gezorgd, of was voor mislukkingen verantwoordelijk.
Het was een voorbeeld van een team-prestatie.
Hopelijk hebt u iets aan deze aanvullingen op de verhalen die zo de ronde doen.
Succes, en met vriendelijke groeten,
Henk van Veen.
Kreidlerdatabase
Van: LucFoekema [mailto:luc***@***.nl]
Verzonden: woensdag 17 augustus 2011 22:49
Aan: louis@***.***
Onderwerp: Re: De 'stofzuiger' van Mijnheer van Veen
Hallo Louis,
Groeten,
Luc Foekema
Kreidlerdatabase
Van: Hetty-Luc Foekema [mailto:luc***@***.nl]
Verzonden: woensdag 14 september 2011 18:44
Aan: louis@***.***
Onderwerp: Re: De stofzuiger
Hallo Louis,
Bedankt voor de informatie, erg leuk dat van Veen zelf ook heeft gereageerd.
Een paar opmerkingen hierover:
Met vriendelijke groeten,
Ook aan de heren van Veen en Jan de Vries
Kreidlerdatabase
Van: H. van Veen [mailto:vanveen***@***]
Verzonden: donderdag 15 september 2011 11:05
Aan: 'Louis Dörr'
CC: 'John Smit'
Onderwerp: RE: De 'stofzuiger' van Mijnheer van Veen
Geachte heer Dörr,
nog even ter aanvulling op m’n verhaal:
De onder punt 2. genoemde expansie-uitlaat was gebruikt op de Kreider Sprinter (luchtgekoelde motor)
waar Aalt Toersen destijds de Wereldrecords Sprint 50 cc verbeterde. Zo’n 15 jaar geleden heb ik de originele
expansie-uitlaat hiervan (met de destijds door mij aangebrachte openingen voor de microfoontjes) aan Aalt gegeven.
Met de in de lengte verstelbare expansie-uitlaat werden door mij alleen proeven gedaan om meer begrip te krijgen
welke invloed vorm, volume en lengte hebben op het bereiken van een optimale resonantie in een uitlaat.
Berekeningen wijzen uit dat een staande trilling in een resonator bij een temperatuur van 20 gr.C. bijv .bij een frequentie
van 350 Herz in dezelfde resonator maar dan bij een gemiddelde temperatuur van 300 gr. C. de dubbele frequentie heeft, dus 700 Herz.
Deze dubbele frequentie komt via de uitlaatpoort in contact met carterinhoud via de overstroompoorten en slingert a.h.w. de carter-inlaat
trilling –die via de inlaatschijf aangestuurd wordt- geweldig op, waardoor een hoge overdruk in het carter ontstaat, met de genoemde
turbo-werking. Het hoge temperatuurverschil tussen uitlaatgas en inlaatgas maakt vermenging van beiden praktisch onmogelijk,
zodat de grens tussen beide gassen zich als een soort membraan gedraagt.
Ik raad degenen die iets hierover willen schrijven aan om eerst wat literatuur over Trillingsleer en Instationaire gasstromen te
bestuderen, om te begrijpen wat hier speelt.
In feite is een expansie-demper een resonator, te vergelijken met een orgelpijp (die o.a. in kerken te bezichtigen zijn). De korte voor de hoge tonen en de lange pijpen voor de lage tonen. Alleen, de orgelpijp heeft geen “tegen-conus” zoals op een expansie-uitlaat, maar het principe van de “staande trilling” , dus het bereiken van resonantie, is gelijk.
Overigens, de naam van de orgelfabriek in de Zaanstreek waar ik destijds die verstelbare “tong” heb gekocht was: Flentrop orgelbouw.
Niet zo belangrijk, maar dan weten jullie ook de achterliggende gedachte.
De microfoontjes die ik destijds gebruikte, heb ik onlangs weer gevonden, alsmede het kleine luidsprekertje met een metalen conus dat op de uitlaat- bocht gemonteerd werd. Dit speakertje werd gevoed door een versterker die een signaal kreeg van een z.g. toongenerator, een apparaat van Philips waarmede je een toon kan opwekken van bijv. 20 t/m 30.000 Herz. Hiermede kon ik de z.g. eigenfrequentie van een
uitlaat, maar ook van de carterinhoud, bepalen. Ook dit hielp om de werking van uitlaat en carterspoeling te begrijpen en waar mogelijk
te optimaliseren.
Ik heb er enige jaren over gedaan om een beetje grip te krijgen op de natuurkundige verklaring van de achtergronden bij een dynamische gaswisseling, weliswaar zo’n 45 jaar geleden, maar de natuurwetten zijn niet veranderd, dus doe je best !
Met vriendelijke groeten,
Henk van Veen.
Kreidlerdatabase
Ongetwijfeld de beste tweetakt tuner ter wereld heb ik ook gevraagd: Jan Thiel
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Jan Thiel [mailto:janthiel50@********]
Verzonden: zondag 18 januari 2015 09:37
Aan: louis@***.***
Onderwerp:
Hallo Louis,
Sorry voor de vertraging!
Dat system met die stofzuiger lijkt me weinig zinvol.
Omdat de uitlaat werkt met veel hogere temperaturen.
En die temperaturen verschillen nogal naar gelang het toerental!
Verstelbare ontsteking en powerjet zijn voornamelijk belangrijk voor het variëren van die temperaturen!
Maar voor 1968 was het wel leuk bedacht!
--
Groeten,