Voorschriften bromfiets
Wie ze écht leest, zal er achter komen dat het eigenlijk neerkomt op de oude waarheid, wat er op zit moet werken en 'deugdelijk' zijn.
Kreidlerdatabase
Kreidlerdatabase
Een aan een bromfiets gekoppelde zijspanwagen moet deugdelijk aan het frame of aan de zelfdragende constructie van de bromfiets zijn bevestigd.
Kreidlerdatabase
Artikel 5.6.6
Bromfietsen mogen:
niet langer zijn dan 4.00 m;niet breder zijn dan 1.00 m; niet hoger zijn dan 2.50 m.
In afwijking van het bepaalde in het eerste lid, onderdeel b, mogen bromfietsen op meer dan twee wielen niet breder zijn dan 2,00 m.
Kreidlerdatabase
De elektrische bedrading van bromfietsen moet deugdelijk zijn bevestigd en goed zijn geïsoleerd.
De motor van bromfietsen moet deugdelijk zijn bevestigd.
Kreidlerdatabase
Artikel 5.6.16
De voor de transmissie noodzakelijke onderdelen van bromfietsen moeten deugdelijk zijn bevestigd.
Kreidlerdatabase
Kreidlerdatabase
Artikel 5.6.29
Kreidlerdatabase
Artikel 5.6.31
Artikel 5.6.39
Kreidlerdatabase
Artikel 5.6.41
Kreidlerdatabase
Zijspanwagens, verbonden aan een bromfiets, moeten zijn voorzien van een niet-driehoekige rode retroreflector, aangebracht aan de achterzijde van het voertuig op ten minste 0,25 m en ten hoogste 0,90 m boven het wegdek.
Kreidlerdatabase
Kreidlerdatabase
Kreidlerdatabase
Kreidlerdatabase
In Duitsland worden verschillende benamingen voor bromfietsen gebruikt.
Het begrip 'Mofa' ontstond in de jaren dertig, toen veel kleine fietsfabrikanten met behulp van 98 cc ILO of Sachs hulpmotoren hun fietsen gingen aandrijven. Daardoor kregen ze al snel de naam 'Motorfahrrad' of kortweg: 'Mofa'. De naam wordt nog steeds gebruikt, niet meer voor fietsen met hulpmotor, maar voor de kleine 'damesbrommers' maar ook nog wel eens voor 'Mopeds'. Door de voortgang van de techniek konden al vóór de Tweede Wereldoorlog ook lichtere motortjes (50 cc) worden gebruikt om een snelheid van 40 à 50 km/h te halen, en daarmee verdwenen langzamerhand de 98 cc Mofas.
In 1953 werd het 'Fahrrad mit Hilfsmotor' opgenomen in de Duitse verkeerswetgeving. Ze werden gedefinieerd als tweewieler met een motor van maximaal 50 cc en maximaal 33 kg gewicht. De trapperradius werd vastgelegd (er moest immers gefietst kunnen worden) en ook de minimale diameter van de wielen. De Internationale Fahrrad- und Motorrad-Ausstellung (IFMA) wilde graag van het begrip 'hulpmotor' af en schreef een prijsvraag uit om een nieuwe naam voor de gemotoriseerde fiets te krijgen. Dat werd 'Moped', samengesteld uit 'Motorrad' en 'Pedale'.
In 1957 werd de gewichtsbeperking opgeheven. Daardoor konden de fabrikanten zwaardere, sterkere frames bouwen, en de Mopeds kregen steeds meer het uiterlijk van een motorfiets. Ze werden nu 'Kleinkraftrad' genoemd, maar de benamingen 'Mofa' en 'Moped' bleven bestaan.
Door de sterkere frames was het motorvermogen ook niet meer gelimiteerd, en de Duitse fabrikanten probeerden hun Kleinkrafträder zo sterk en zo snel mogelijk te bouwen. Ze waren geweldig populair en leden ook niet onder de afnemende verkopen in de motorfietsmarkt. 16- en 17-jarigen hadden immers geen keuze en moesten wel een Kleinkraftrad aanschaffen. De wetgever moest wel ingrijpen. Als eerste schafte men de verplichte wieldiameter en de trapperradius af, waardoor vanaf nu échte kleine motorfietsen met vaste voetsteunen en kickstarters gemaakt konden worden. De naam 'Moped' paste nu niet meer, en van 'Motorrad' en 'Kickstart' werd 'Mokick' gemaakt. Maar men legde vanaf 1960 ook beperkingen op: de rijbewijsplichtige Kleinkrafträder mochten slechts 50 cc meten, maar de snelheid was niet begrensd, de 'Mokicks' mochten ook slechts 50 cc meten, maar moesten begrensd zijn op 40 km per uur.
In 1980 werd in Duitsland de nieuwe 80 cc rijbewijsklasse ingevoerd. Deze 'Leichtkrafträder' mochten maximaal 80 cc hebben en een maximaal toerental van 6000 tpm.
Voor veel Duitse fabrikanten ontstond door de nieuwe situatie een dilemma: Nu men voor de (grote) binnenlandse markt geen trappers meer hoefde te monteren, was het vaak niet interessant dat voor de (kleine) Nederlandse markt wél te doen. Daarmee verdwenen veel Duitse merken in Nederland van de markt.
Kreidlerdatabase
In Duitsland wordt een snorfiets een Mofa genoemd en een bromfiets een Moped of Kleinkraftrad. De minimumleeftijd voor het berijden van een Moped is 16 jaar en van een Mofa 15 jaar. De maximumsnelheid van een Moped is 45 km/uur en van een Mofa 25 km/uur.