Kreidler logo

Kreidlerdatabase - Kreidler-Dienst Hellmuth

Kreidlerdatabase

Kreidler-Dienst Hellmuth

In Kornwestheim heeft Kurt Hellmuth, samen met zijn zoon Frank, de Kreidler-Dienst opgericht.

Vader en Zoon 😊

Beiden kunnen goed lachen, er is géén onderdeel wat ze niet kunnen leveren.

Kreidlerdatabase

Opgegroeid met Kreidler

Praktisch opgegroeid is hij met Kreidler in Stuttgart-Zuffenhausen, tegelijk met de Kreidler Florett.
Als het eerste model in 1957 uit de motoren fabriek kwam, uit de voormalige en volledig omgebouwde leer bewerking fabriek, was Kurth Hellmuth 11 jaar en vanaf het begin gefasineerd door het 'fenomeen' Kreidler.

Zó een Florett moest hij hebben en in 1962 had hij genoeg geld gespaard om er eentje te kopen. Maar ... betaald had zijn moeder! Want zijn moeder werkte bij Kreidler. En als medewerkster had zij natuurlijk aansprak op een medewerkster korting. En om zoonlief een nieuwe Kreidler Florett Super te geven duwde ze de Kreidler naar huis.

Kreidlerdatabase

Kreidlerdienst

Een half jaar reed Kurt Hellmuth met de Super om daarna de volgende fabrieksnieuwe Kreidler te bestellen. Want .... z'n oude Kreidler was al toegezegd aan de volgende eigenaar. Er waren toen nog wachtlijsten voor een nieuwe Florett, zo gewild waren ze!

In 1965, met het motorfiets rijbewijs op zak, kocht hij een BMW R69. De Kreidler Florett verloor hij echter niet uit het oog. Op zijn dagelijkse rit naar zijn werk, Kaufhaus Hertie, in de Stuttgarter Köningstraße, kwam hij langs het laadstation van de Kreidler fabriek, die stonden te wachten op hun transport.

Kreidlerdatabase

Elke dag Kreidler's kijken

Omdat hij er elke dag, op weg naar z'n werk, voorbij kwam, kon hij elke dag zien hoe de Kreidlers (zelfs per dag) veranderden. En wie liefhebber is van motorfietsen en op ± 50 meter afstand woont van de Kreidler fabriek, kan z'n interesse in de Kreidler producten natuurlijk niet verliezen.

Maar, Kurth maakte niet alleen de stijgende lijn in de jaren '60 en '70 mee, maar ook de teloorgang eind jaren '70 en begin jaren '80.
Toen in 1982 het faillissement werd aangevraagd ging dan ook (bij iedereen) de alarmbel af. Nee, dat kon toch niet waar zijn?
Na 25 jaar de Kreidler als interesse zou het stoppen en voorbij zijn?

Kreidlerdatabase

Kurt Hellmut begin toen meteen te verzamelen. Niet om het in moeilijkheden geraakte bedrijf te redden, maar gewoon alle jaren en uitvoeringen te verzamelen. Ook werden natuurlijk de nodige losse onderdelen verzameld om zodoende complete Kreidlers samen te stellen, om het merk 'eer aan te doen'

Het centrale magazijn van de Kreidler fabrieken werd overgenomen door een Nederlander. Dat was tegen het zere been bij Kurth, want hoe moesten de Duitse liefhebbers dan aan hun onderdelen komen.
Wat overbleef werd door Kurth gekocht en naderhand (1995) werd door hem ook goed gescoord door de gehele (rest) voorraad van de Zwitserse Kreidler importeur (Intermot) over te nemen. Enkele grote vrachtwagens waren nodig om alles te vervoeren. Maar dan ??
Gelukkig had Kurth al een oude boerderij stal in gebruik die ooit nog eigendom was geweest van de fabriek van Kreidler.

Kreidlerdatabase

Opzetten Kreidlerdienst

In 1995 was Kurth zover dat hij samen met zoon Frank (en 2 oud medewerkers t.w. Heinz Mohr en Andrea Lenz het bedrijf opzette. In 1996 werd op verzoek van Kurth de arbeidsovereenkomst met het warenhuis Wertie beëindigd.

Bijzonder trots is de 'directie' dat zij nog steeds heel veel originele onderdelen heeft, waardoor de grote groep Kreidler enthousiasten nog bediend kan worden. En niet alleen met onderdelen. Ook wordt er gehandeld in gebruikte Kreidlers. De ingeruilde exemplaren worden grondig geïnspecteerd en volledig gerepareerd.
Gebruikte exemplaren kunnen tussen de 1000 & 10.000 Euro kan kosten.

Kreidlerdatabase