Kreidler logo

Kreidlerdatabase - (1988) Tot het jaar 2000

Kreidlerdatabase

Kreidler onderdelen - Tot het jaar 2000

Een bedrijf in Ludwigsburg nam de levering van reserveonderdelen voor Kreidler tweetaktmotoren over.

Zes jaar nadat Firma Kreidler GmbH & Co. KG de productie in Kornwestheim stopte, sieren nog steeds heel wat producten van het voormalige wereldkampioensmerk het straatbeeld.

Hun betrouwbaarheid is legendarisch, maar zelfs een bromfiets van Kreidler veroorzaakt af en toe verdriet of ergernis bij de bestuurder.

Kreidlerdatabase

Het straatbeeld van Kreidler


De verdrietige, maar trotse, eigenaren van de Kreidler Florett en de Kreidler Flory kunnen nu worden geholpen

Aan het begin van het jaar zorgt een veteraan van huize Kreidler voor de bevoorrading van de zieke modellen.

En hij kan terugvallen op een enorm magazijn waarin alle onderdelen, van de bowdenkabel tot de cilinderkop, bij honderden op elkaar liggen.

Kreidlerdatabase

Gekeler & Weller Fahrzeugteile GmbH

Gekeler & Weller Fahrzeugteile GmbH is gevestigd in Ludwigsburg.
Kreidler: 'Technologie van de wereldkampioenen' pronkt met een schild met het glorieuze verleden.
Achter de stalen deur gaat een paradijs voor Kreidler-fans schuil.

Kreidlerdatabase

Hermann Gekeler werkte 30 jaar voor de firma Kreidler, laatstelijk als voorman op de testafdeling.

Samen met zijn partner Willy Weller kocht hij een deel van het machinepark op een veiling toen zijn werkgever in 1982 failliet ging.

'Ik baalde behoorlijk dat ik niet meer kreeg', zegt Gekeler, maar de belangrijkste slijtdelen zoals krukassen, uitlaatdempers en schakelassen kan hij in zijn driemanswerkplaats volgens Kreidler-normen vervaardigen.

In lastige gevallen, wanneer bijzondere precisie vereist is bij het instellen van de machines, rekent Gekeler op het oude bekende: 'Dan komt de elite van Kreidler langs'.


Kreidlerdatabase

Uiteindelijk trad Gekeler & Weller in 1988 in de voetsporen van Kreidler.

Uiteindelijk trad Gekeler & Weller in 1988 in de voetsporen van Kreidler. Zij kochten het onderdelenmagazijn aan het einde van het Kreidler-proces.

Hermann Gekeler had zes jaar geleden al het kooprecht verkregen.
Trots laat hij het 2500 vierkante meter grote magazijn zien dat volgestouwd is met originele Kreidler-onderdelen.
Onderdelen voor Kreidler Florett en Kreidler Flory het volgende millennium in, geen wereldkampioenschapstechniek meer, maar ongecompliceerd en degelijk.

De machines worden als zo stabiel en gemakkelijk te onderhouden beschouwd dat Ludwigsburg zelfs vragen uit Pakistan en Brazilië ontving.

Dus zetten Hermann Gekeler en zijn medewerkers een exportmodel op wielen.

Indië-Florett is de naam van de machine. Met 6,25 pk motor, geforceerde luchtkoeling en contact gestuurde magneetontsteking, zonder knipperlichten en zonder Kreidler opschrift op de verchroomde tank.
Reden voor de incognito machine:
Het bedrijf Kreidler Fahrzeug AG in Mauren in het Vorstendom Lichtenstein heeft het Kreidler-handelsmerk wereldwijd veiliggesteld.

Hermann Gekeler en zijn crew mogen bromfietsen, mokicks en lichte motorfietsen samenstellen uit Kreidler-onderdelen, maar het product mag het Kreidler-logo niet dragen.
Noch in de Bondsrepubliek Duitsland, noch in Pakistan. Maar de levering van onderdelen blijft, belooft Gekeler, 'zolang er vraag is'.