Kreidlerdatabase
Martin schijnt nu te werken bij de Roush Machine Shop
Na lang wachten en met 'bemiddeling' van Harald Westenberger het verhaal van Martin Snuverink.
Ik weet niet wat ik kan vertellen over mijn bijdrage als medewerker aan het OCR1000 project.
Behalve het feit dat ik een aantal demonstratie ritten voor potentiële kopers heb mogen maken, ben ik in het algemeen weinig met dit project betrokken geweest.
Mijn bijdrage bij Van Veen was allemaal aan de Kreidler kant.
Het volgende is wat ik me er nog van kan herinneren.
Nadat ik van de Technische School had afgemaakt in Juni 1973, kwam ik in Augustus 1973 bij Van Veen in dienst als technisch medewerker in de onderdelen en bromfiets verkoop afdeling (Jan Koopen).
Kreidlerdatabase
Onderdelen bestellingen en afleveren van bromfietsen in het hele land met de mooie Mercedes bus was de eerste taak.
Toen Van Veen het race gebeuren van Kreidler Kornwestheim overnam, werd ik de Europese vertegenwoordiger voor alle nationale en internationale rijders.
Ik ging naar alle nationale en internationale races in Holland waar ik zelf in de 500 en 750 klasse racete (had mijn Ford Transit busje omgebouwd met rekken voor Kreidler onderdelen transport) en bracht dan onderdelen voor alle Kreidler coureurs mee die ze door de week op de zaak besteld hadden en verkocht meer nodige onderdelen op de circuits.
Ook gaf ik veel advies en hielp met motorproblemen en reparaties.
Ome Henk betaalde me de benzinekosten naar en van de circuits, waar ik eigenlijk best blij mee was.
Dat hielp een beetje met mijn eigen race gebeuren. Ik verkocht vaak voor duizenden guldens aan onderdelen voor hem in de weekends.
Kreidlerdatabase
Ik kwam op de raceafdeling te werken met Jaap, Jos en Jan.
Hielp met de bouw en onderhoud van de racers voor Nieto, Lazzarini, Rittberger en VanderZeebroeck.
Ben een paar keer naar Mahle in Stuttgart-Bad Cannstatt geweest om Van Veen bewerkte cylinders te laten beschichten met Nikasil.
Ben ook met Jan naar verschillende Grand Prix circuits in Europa geweest als monteur
In 1976 kwam ik boven de particuliere verkoop winkel op de Willem de Zwijgerlaan te wonen.
Ik was de oppas voor de winkel en werkte in de winkel als Wim Kramer op vakantie was.
In 1977 besloot Van Veen om de productie van de OCR1000 en de Kreidler Van Veen race motorfietsen naar Duderstadt in Duitsland over te brengen.
Martin Ziegler kwam in dienst met de bedoeling om de Kreidler race afdeling op te zetten.
Hij woonde een aantal maanden bij mij boven de winkel voordat hij naar Duderstadt verhuisde.
Toen wij in 1978 gevraagd werden om naar Duderstadt te willen verhuizen (vlakbij de Duitse Oost-West muur), bedankte ik en verliet het bedrijf.
Dat is wat ik me zo'n beetje van mijn tijd bij Van Veen kan herinneren.
Ik werkte daarna voor de firma Alpha Engineering in Beverwijk als Technisch Tekenaar voor de Airbus 310, de Concorde en de hydraulische cilinders voor het Delta Plan in Zeeland.
Ik ben blij dat ik de kans heb gehad om dat het afgelopen jaar eens te kunnen bewonderen.
In 1982 naar Amerika geëmigreerd, waar ik sinds 9 September 1982 , 33 jaar in dienst zal zijn geweest.
Als program manager heb ik vele prototype en productie motor programma's begeleid van ontwerp, gietstukken, bewerken, assemblage, testen en inbouwen in prototype auto's.
Als motorfiets enthousiast ook programma's aangenomen zoals de Harley Davidson VR1000 race en productie motoren (1993), Indian prototype (1998) en Vincent prototype met Honda RC51 motor (2002).
Kreidlerdatabase