Kreidler logo

Kreidlerdatabase - Jos Schurgers

Kreidlerdatabase

Jos Schurgers: Ontwerper 'Plastic' - Coureur - Constructeur

Jos was naast coureur ook de 'plastic' man bij Van Veen Racing. 

Toen de eerste tuners in de jaren '70 zich druk gingen maken over een stroomlijn, was Jos allang bezig met een échte stroomlijn. 
Ook in het luchtvaart laboratorium in Amsterdam werd dagenlange getest, zoals toen gebruikelijk was met wollen draadjes op het te testen voorwerp.

Maar ... daarnaast was Jos een zeer kundig coureur.

Er zijn een aantal kenners die ervan overtuigd zijn dat Jos wereldkampioen had kunnen worden!

Jos zelf zegt daarover: 'Misschien ja, maar ik reed te voorzichtig; maar ik ben er nooit mee gevallen! 
(Jos haalde in bijna elke race het podium !!! )

Kreidlerdatabase

Plasticman

18-02-1947

Jos Schurgers is bijna nog beter bekent om zijn technische kwaliteiten dan om zijn prestaties op het circuit.

Hij heeft vele motorkuipen gemaakt voor straatmotoren en racers o.a. die van de Kreidler van Jan de Vries
Ook maakte hij de kuipen van de Rijkspolitie, maar was ook één van de ontwerpers van de Van Veen OCR 1000 motorfiets met wankelmotor.

Dat hij zo'n goede techneut was, kwam goed van pas. Zoals bijna alle beginnende coureurs waren er wel veel plannen, maar geen geld. 
Door hard werken sprokkelde hij genoeg geld bij elkaar om een 50cc Morini te kopen. 
Met dit drie versnellingen racertje reed hij zijn eerste race in 1965 in Rockanje. 
Het volgende jaar reed hij met een Kreidler.
 

Dat was natuurlijk logisch omdat hij bij Van Veen ging werken. 
Zijn racer was natuurlijk niet dezelfde als die van Jan de Vries en Aalt Toersen, maar toch wist hij tweede te worden bij het nationaal kampioenschap. 
Hierdoor promoveerde Jos naar de internationalen en behaalde in het NK 50cc van 1967 een negende plek, ondanks dat hij in de helft van de races uitviel.

In 1968 ging het beter en werd hij vijfde en reed voor het eerst de TT van Assen. 
Tussen al die grote namen van de GP-racerij stond de toen nog onbekende Jos als vijfde in de uitslag van die TT race! 
Hiermee scoorde hij twee WK-punten en kwam daarmee op een gedeelde dertiende plaats terecht in de WK eindstand.
 

Kreidlerdatabase

Jos in het team

Zo langzamerhand ging Jos steeds meer hand en spandiensten leveren in het Grand Prix team van Van Veen en reisde natuurlijk ook mee naar de buitenlandse GP races .
In 1969 reed hij enkele GP's maar hij concentreerde zich vooral op het NK .

Dat jaar werd hij dan ook Nederlands kampioen, geholpen door zijn collega's bij van Veen die hem wel eens een motorblokje leenden.
In 1970 kwam de kans voor Jos om ook echt in het GP team te komen doordat Aalt Toersen overstapte naar Jamathi.

Nu ging het steeds beter met een tweede plek in de GP van Oost Duitsland en twee derde plekken in Joegoslavië en België.
Hiermee kwam hij op een zesde plaats in de WK eindstand.
Maar door een volledig GP seizoen te rijden is er minder tijd voor het NK en dus werd hij slechts negende.

Het volgende jaar voldeed hij nog beter als tweede man in het team . Waar kopman de Vries wereldkampioen derde achter Nieto .

Hiermee had het van Veen team twee rijders bij de beste drie! Dat jaar leverde hem weer drie podiumplaatsen op.
Maar het kan raar gaan in de racerij en dan vooral bij van Veen. Voor 1972 kreeg Jos geen nieuwe racer van van Veen en stapte hij over naar de 125cc .

Kreidlerdatabase

Jos en de Bridgestone

Hij kocht een Bridgestone motor die samen met Jörg Möller werd geprepareerd en verbouwd.
Jos maakte de race kuip zelf . Dit ging niet eens zo slecht want hij behaalde een negende plek in het WK en een achtste plek in het NK.
In 1973 ging het weer als vanouds, hij behaalde een derde plek in het WK!
Dat jaar behaalde Jos zijn eerste en enigste GP overwinning op Francorchamps.

Deze race werd een groot gevecht tussen Nieto en Jos, die de eerste vijf ronden nog op kop had gelegen.
Daarna werd hij ingehaald door Nieto, maar in de laatste ronde ging Jos weer op kop en won!
Daarnaast werd Jos Nederlands kampioen in de 125cc klasse en werd hij ook nog beloond voor zijn prestaties met de Hans de Beaufort beker.
Hierna werd het erg rustig rond Jos. Hij was in die tijd druk bezig met de nieuwe wankelmotor van van Veen, waardoor er weinig geracet werd.
Pas in 1975 wilde hij weer meedoen aan de TT van Assen. Met zijn oude Bridgestone reed hij nog even op de derde plek maar uiteindelijk eindigde hij op een vijfde plek in de TT.

Hiermee kreeg hij zes punten en kwam daarmee op een 22e plek in de WK eindstand. Het werd zijn allerlaatste race en hierna zou hij alleen nog als monteur gaan werken.

Na zijn race carrière begon Jos een eigen zaak en ontwierp en bouwde race kuipen en kuipen voor gewone motoren.
Zijn merknaam werd JS design en die naam heeft menig coureur en motorrijder leren kennen .

Ook Jos komt nog af en toe in actie en rijdt dan weer op de Bridgestone , duidelijk herkenbaar door zijn typisch seventies gekleurde helm.
Ook hij is aanwezig tijdens de Bikers Classics op het circuit van Spa-Francorchamps.

Jos is naast het racen ook heel bekend vor zijn werk aan de OCR 1000

Kreidlerdatabase

Aanhanger Jos

Ook maakte Jos een aanhanger voor Van Veen welke (in die jaren) niet een écht groot succes was.
Maar, zoals vaak met goede ontwerpen worden ze nu nog veel gezocht en gebruikt, ja óók achter een Kreidler.

We praten hierbij over de Freebird 😊

(Freek Plomp maakt gebruik van deze mooie opgeknapte Freebird)

Kreidlerdatabase

De originele advertentie

Kreidlerdatabase

Diana Schurgers, de vrouw van Jos

Diana, vrouw van Jos Schurgers, deed jaren het werk van een kantinejuffrouw met o.a. koffie rondbrengen bij Van Veen 😊