Kreidler logo

Kreidlerdatabase - Jan Los

Kreidlerdatabase

Jan Los

Hallo, ik ben Jan Los en ben werkzaam geweest als monteur bij van Veen in Amsterdam , in de werkplaats met de ingang aan de Reinier Claeszenstraat.
(= Willem de Zwijgerlaan)

Het was in dezelfde tijd dat Arnold Hak er werkte, vanaf 1964 t/m juni 1966.
Ik ben nog in het bezit van foto’s van de werkplaats met andere personeelsleden zoals Jan van Hengel en chef Jan Koopen.

Al met al een periode waar ik met plezier een trots aan terug denk, je was tenslotte toch monteur van één van de beste brommers op dat moment.

Vriendelijke groet,
Jan Los

Kreidlerdatabase

Uit de correspondentie met Jan Los:

Hier wat ik nog weet van de tijd bij van Veen Import in Amsterdam.
In de winkel aan de Willem de Zwijgerlaan zwaaide de oude Hr van Veen de scepter bijgestaan door ene Wouter (Schoonhoven LD) die voor de verkoop zorgde , z'n achternaam weet ik niet meer.

In het magazijn onder de winkel was Dhr. Puls de magazijn medewerker.
Via de tuin achter de winkel kwam je in de werkplaats aan de Reinier Claeszenstraat, deze was ook in een kelder gevestigd, daar werkte ondergetekende samen met Jan Hengel , Arnold Hak en chef Jan Koopen.

Op één van de foto's staat Jan Hengel voor z'n Renault Dauphine, daar is ook de ingang van de werkplaats te zien bij een kleine etalage waar in een Kreidler stond , tijdens de foto sessie zijn Jan Hengel en Arnold Hak op de brommer gaan zitten om zo een leuke foto te maken .
Verder foto's van de werkplaats waar we Arnold Hak nog even met brommer en al omhoog hebben gehesen en een sleutelende Arnold Hak .
We zijn ook nog even samen in een verpakking gaan zitten om zo een foto te maken .
Ook nog een foto van de chef Jan Koopen in z'n kantoortje en een pasfoto van mijzelf uit die tijd.

Het werk bestond uiteraard uit service beurten en reparaties waaronder ook veel schade reparaties.
Wat ook veel gebeurde was het sneller maken dan de keurige 40 km/u , na het inrijden monteerden we een grotere uitlaat en vervingen het 10 tanden kettingwiel aan het blok voor een 13 tanden waardoor er een snelheidswinst ontstond van zo'n 10 tot 15 km/u .

Als het rustig was in de werkplaats moest ik nog wel eens naar de Haarlemmerweg om daar opruimwerkzaamheden te doen of mee om brommers te lossen uit de treinwagon waarmee ze naar Nederland waren getransporteerd .
Volgens mij importeerde van Veen ook brandweer pompen maar dat weet ik niet meer zeker .

Wat ik ook nog weet is dat we op onze groene stofjas een tank embleem hadden gemaakt door achter het embleem een koperen M6 boutje te solderen met een moertje , door een knoopsgat en iedereen kon zien dat je bij een Kreidler werkplaats werkte , veel jaloerse blikken!

Aan de Haarlemmerweg werkte toen Aalt Toersen die zich met de racerij van de 50cc Kreidler bezig hield, volgens mij haalde ze wel aardige successen.
Wat toen ook nog wel belangrijk was ; de overgang van de kleine naar de grote koplamp , dat gaf een forse uitstraling en je kon gelijk zien of je met een oud of nieuw type te maken had .