Kreidlerdatabase
In de werkplaats van Piet Plompen ontdekten we de 60-jarige Jan van Tilburg, bezig met de constructie van Avanti's (Javanti Derny), lichte stayers motoren.
Jan van Tilburg heeft zijn sporen in de framebouw verdiend in de tijd van de eerste bromfietsen (Tilex-frames).
Nu is hij druk doende speciaal door de firma Van Veen Kreidler ontwikkelde motorblokken in eigenbouw frames te plaatsen.
Bij ons weten is hij de enige ter wereld die nog Avanti's maakt.
Voor deze machines bestaat duidelijk een markt, nu de oude Avanti's, soms ook derny's genoemd, wel erg oud aan het worden zijn.
Kreidlerdatabase
Jan van Tilburg heeft een serie van tien stuks opgezet voor de KNWU; hij heeft een bestelling voor weer tien machines in de portefeuille (deze machines zijn besteld door Canada), en de mogelijkheid is groot dat ook de wielersport in Amerika interesse krijgt in het Van Tilburg-Van Veen product.
Het motorblok is afgeleid van het geforceerd gekoelde motorblok met drie handgeschakelde versnellingen. De eerste versnelling is eruit gelaten, evenals de trapas.
Het gat van de trapas in het carter is keurig afgedicht. De cilinder is goed voor zo'n zes pk, en dat vermogen wordt bij uiterst laag toerental al geleverd. Dit is van groot belang, de gangmaker moet uiterst dociel zijn snelheid kunnen veranderen om de stayer achter zich te houden.
Kreidlerdatabase
Vandaar ook de aanwezigheid van een gasmanette.
Het motortje kan de Avanti een topsnelheid van 90 km/u geven en is zo krachtig, dat de gangmaker ook zonder bijtrappen kan doen wat hij wil.
Maar per reglement zijn er natuurlijk trappers aanwezig, en daarmee kan de gangmaker de snelheid nog iets subtieler variëren.
Roken doet de motor nauwelijks, een mengverhouding van 1 op 50 blijkt uitstekend te voldoen.
Kreidlerdatabase
Bijgaand mijn JaVanTi Kreidler uit 1974 die nog steeds de Derny trainingen afwerkt en een fantastische loop heeft.
De bouwer was Jan van Tilburg (JaVanTi)
Kreidlerdatabase
Sportief als hij was 'moest' Jan de Vries natuurlijk ook er eens op rijden 😉😉😉
In de wielrenwereld is wel een wereldkampioen achter Derny's bekend, maar een wereldkampioen op een Derny heeft men niet.
Wij motorrijders sinds verleden week donderdagavond wél. Jan de Vries was met Jörg Möller en Jaap Voskamp in het Ahoy Sportpaleis te Rotterdam om ook eens wat rondjes op een Javanti, een lichte gangmakersmachine, te draaien in de „kombaan".
Dit alles op uitnodiging van Piet Plompen, die naar aanleiding van een weddenschap, dit spektakel georganiseerd had. Ook Rotterdamse grootheden als Cees van Dongen en Jan Kostwinder gingen de baan in en bonden de strijd met de drie Amsterdammers aan.
Jan Kostwinder had een typische Daytonastijl waardoor de beneden hem rijdende coureur het wel eens een enkele keer benauwd kregen, doordat Jan de ideale lijn aanhield en in de bocht naar beneden dook.
Na enkele rondjes kwam er goed gang in de machines en ook Jörg Möller kon de versnellingen toen goed vinden, zodat de strijd als onbeslist eindigde.
Kreidlerdatabase
'Een leuk initiatief van Piet Plompen' vonden de rijders later, toen de wielrenners hun trainingsrondjes weer hervat hadden na dit intermezzo. Met deze Piet Plompen praten we nog even verder. Vooral zijn bemoeienissen met de racerij hebben natuurlijk onze interesse en vanzelf komt het gesprek dan op sponsoring van rijders terecht.
Wie hebben dit jaar al zo steun van Piet uit Rotterdam gehad? Namen als Jan Kostwinder, Cees van Dongen, Dolf Koekoek, Hans Knopper, Adam van de Draay en Adri van de Broeke komen allemaal voor op dit rijtje, om nog maar te zwijgen van de rijders, die Piet Plompen weten te vinden zonder dat dit nu sponsoring genoemd moet worden.
Toch allemaal hulp, die danig in de papieren loopt en Plompen overweegt dan ook om voor het komende seizoen zijn financiële en materiële steun die in de tienduizenden guldens loopt, te gaan beperken tot een kleiner aantal rijders, zodat het effect wat meer gericht is dan op het moment.
Hulp blijft hij natuurlijk aan iedereen bieden, zoals iedere renner weet, maar voor volgend jaar bekijkt hij de zaken eens opnieuw. We hopen in ieder geval, dat Piet volop bij de motorsport betrokken blijft, want het levert altijd zulke leuke dingen op als bijvoorbeeld bovenstaand spektakel op Derny's.
JAAP DE VISSER
Kopfoto: Jan de Vries. Links: V.l.n.r. Piet Plompen, Jörg Möller, op zoek naar de versnellingen, en Cees van Dongen.
Boven: Cees van Dongen gaat over Jaap Voskamp heen. Rechts: Jan Kostwinder op de Javanti.