Kreidlerdatabase
Ondanks dat het géén Kreidler persoon is, mag hij (natuurlijk) niet ontbreken !
Zijn naam wordt door de groten in de motor race wereld nog steeds met liefde, maar bovenal met héél véél respect uitgesproken.
Zelfs meervoudig wereldkampioen Valentino Rossi zal zijn naam met respect uitspreken, want de Aprilia's waarmee hij 26 keer als eerste over de streep ging en tweemaal wereldkampioen werd, werden door deze Nederlander snel gemaakt...
Kreidlerdatabase
Omdat zijn moeder zwanger was, waren zijn ouders wel getrouwd, maar na een week weer gescheiden.
Jan groeit op bij 'ome Co'. Een levensgenieter maar voor Jan een echte vader figuur.
Doet op de lagere school wat hijzelf noemt 'de grootste ontdekking van zijn leven': leren lezen.
'De strijd om de TT' van H.J. Haarman, 'De jongens van de hobbyclub' van Leonard de Vries en 'Te midden van kampioenen' over de wielrenner Piet Moeskops, zijn de boeken die bepalend zijn voor zijn verdere levensloop.
Groeide uit tot de beste tuner ter wereld, maar wie deze man met zijn groezelige stofjas en eeuwige sandalen door het rennerskwartier zag lopen, zou hem niet eens herkennen.
Jan koesterde dat.
Kreidlerdatabase
Kenmerkende uitspraken van Jan:
Race carrière:
Kreidlerdatabase
Kreidlerdatabase
Kreidlerdatabase
Samen met Martin Mijwaart was hij in 1965 oprichter van het Nederlandse raceteam Jamathi dat eigen racers en bromfietsen onder die noemer bouwde.
Het team won onder meer met Paul Lodewijkx, Aalt Toersen en Theo Timmer tussen 1968 en 1973 negen grand-prixwedstrijden in de klasse 50 cc.
Thiel ontwikkelde zich al snel tot de meest gevraagde constructeur in de lichte klassen.
Bij gebrek aan geld om het Jamathi-project voort te zetten, vertrok hij in 1974 naar Italië, waar hij samen met Martin Mijwaart een racemotor bouwde voor de Italiaanse top coureur Eugenio Lazzarini.
Korte tijd later werden de werkzaamheden voortgezet in Spanje onder de naam Bultaco.
Tot in 1982 Mijwaart terugging naar Nederland zouden de twee blijven samenwerken.
Kreidlerdatabase
Als hoofdconstructeur van het merk Garelli werd Thiel de man achter de successen van onder andere motorcoureur Angel Nieto.
Later zette Thiel zijn werk voort bij het Italiaanse Aprilia.
De ontwerpen van Jan Thiel kenmerken zich als zeer innovatief, snel én betrouwbaar, zowel op het vlak van de krachtbron als in het rijwielgedeelte.
Hij was één van de eersten die experimenteerden met een frame uit één stuk, een zogeheten monocoque-frame.
Na ruim 42 jaar in de racerij te zijn geweest is Jan Thiel nog altijd een zeer gewaardeerd constructeur.
In november 2004 kondigde de Spaanse fabriek Derbi met trots aan dat Jan Thiel weer aan het hoofd van de race-afdeling kwam te staan.
De rijder werd Pablo Nieto (geboren in 1980), zoon van Angel Nieto.
In maart 2008 nam hij afscheid van de race-gemeenschap tijdens een receptie op de Jamathi clubdag.
Hij en zijn echtgenote verhuizen naar Thailand waar ze van hun oude dag gaan genieten.
In totaal behaalden de constructies van Jan Thiel 51 wereldtitels (25 rijders kampioenschappen en 26 constructeurs titels) en circa 300 Grand Prix-overwinningen door onder meer Valentino Rossi (26 GP-overwinningen, 2 wereldtitels) en Loris Caprirossi.
Jan, hoe ben je begonnen met het construeren van racemotoren? Iemand moest toch de onderdelen maken, die niet te koop waren.
Eerst racete Ik zelf nog maar na enkele 'uitstapjes' in de bosschages langs de diverse circuits besloot ik me toe te leggen op het maken van die dingen'.
Kreidlerdatabase
Eind 1972 of begin 1973 werd ik gebeld door Jan Huberts, hij was in Amsterdam, samen met Giancarlo Morbidelli en Angel Nieto.
Hij vroeg me of ik zin had om in Italië te gaan werken.
Op mijn vraag of dit een aanbod was voor het Jamathi team of voor mij alleen was het antwoord: voor jou alleen.
Ik heb toen zonder veel nadenken nee gezegd, ik wilde de anderen niet in de steek laten.
Maar eind 1973 ging Theo Timmer bij ons weg, en de samenwerking met Jan Bruins ging in 1974 niet naar onze zin, geen 'chemie' zoals ze tegenwoordig zeggen!
Toen heb ik zelf een brief naar Morbidelli geschreven met de vraag of het aanbod nog geldig was. Het antwoord was nee, hij had net Jörg Möller aangenomen. Maar een week later kreeg ik een brief van Egidio Piovaticci met de vraag of we eventueel voor hem wilden werken.
We hebben toen tijdens de training in Assen met Lazzarini gesproken en we zijn overeen gekomen dat we in augustus een bezoek aan Pesaro zouden brengen.
Piovaticci was zeer geïnteresseerd en we tekenden een contract waarbij we ook een complete Jamathi met reserve blok aan hem verkochten.
We kregen allebei een salaris van 1600 gulden per maand plus een gemeubileerde flat, terwijl we in Nederland nog nooit meer dan 120 gulden in de week hadden verdiend en daarvan de kosten van Jamathi betaalden. Een hele vooruitgang dus!
Dat hadden we natuurlijk jaren eerder moeten doen!
In oktober gingen we naar Pesaro. Er was een proefbank maar verder niet veel. We zeiden dat we een draaibank en freesbank moesten hebben, een paar weken later hadden we alles wat we nodig hadden. De Jamathi werd in Piovaticci kleuren gespoten en we gingen testen, vlakbij, in Misano.
Lazzarini reed maar één ronde: hij kon niet goed bij het stuur! We hebben toen het frame iets aan moeten passen zodat hij verder naar voren kon zitten. Toen we daarna weer gingen testen evenaarde hij meteen het ronde record! Doordat hij meer naar voren zat kon hij ook lager zitten, we besloten toen meteen een nieuw, lager frame te maken, speciaal voor de heel kleine Lazzarini.
Het leven in Pesaro was heel aangenaam, en ik kon me ook voor het eerst van mijn leven een auto permitteren van meer dan 250 gulden! We moesten natuurlijk Italiaans leren, we begonnen met wat motoronderdelen op tafel te zetten, de Italianen zetten er dan de naam in het Italiaans bij, wij in het Nederlands, en zo begrepen we elkaar steeds beter.
Na een paar weken viel me op dat Piovaticci er altijd één dag in de week ongeschoren bij liep. Toen ik aan Lazzarini vroeg waarom zei deze dat op die dag zijn vriend, de kapper, gesloten was en hij zich niet door iemand anders liet scheren!
Er was ook een heel goed restaurant vlak bij de haven en je kon al van verre zien of Piovaticci daar was, dan stond zijn auto, een dure Mercedes, daar voor de deur met de deuren open, het licht aan en de contactsleutel er in!
De eerste race was op 19 maart, een feestdag, op het circuit van Modena. We hadden de snelste trainingstijd, op weg naar Pesaro werd er daarom al een feest gehouden in een wegrestaurant, ongeveer 25 personen! Toen we de volgende dag wonnen werd er in Pesaro een feest gehouden voor zo'n 40 personen. Het leek wel of we in de hemel waren beland!
In de stad hingen in elke bar Motorsportfoto's, geen voetballers, motorsport was No.1!
De samenwerking met Lazzarini en zijn monteur Angelo was heel goed, we gingen ook privé veel met elkaar om, zo heb ik wijn leren drinken en olijven en rauwe tuinbonen leren eten, ook gingen we vaak samen naar een bowling.
In de werkplaats stond onder de werkbank een hele grote fles wijn, iedere ochtend om een uur of 10 kwam er iemand uit de fabriek bij ons binnen en dan werd er wijn gedronken, allemaal uit hetzelfde glas, en ik heb ze dat glas nooit zien wassen!
Het was echt een paradijs op aarde, maar helaas, in oktober was het geld op en moesten we ander werk zoeken.
Het was het mooiste jaar van mijn leven.
Kreidlerdatabase
Kreidlerdatabase