Gottlieb Wilhelm Daimbler
De Duitse ingenieur Gottlieb Wilhelm Daimler werd in maart 1834 geboren in Schondorf in Württemberg als Gottlieb Daimler.
Hij was de zoon van een bakker.
Na de lagere school ging hij in de leer als geweermaker.
Van 1853 tot 1857 werkte hij als arbeider bij een machinefabriek in Grafenstaden.
Hierna bezocht hij de technische school in Stuttgart en ondernam hij studiereizen naar Parijs, Coventry, Leeds en Manchester.
Kreidlerdatabase
In 1862 was Gottlieb Daimler weer terug in Duitsland en werkte als ingenieur bij de metaalfabriek Straub in Geislingen. Drie jaar later kreeg hij de leiding over de machinefabriek Bruderhauses in Reutlingen.
Hier ontmoette hij Wilhelm Maybach, die zijn vriend voor het leven werd.
In 1867 trad Gottlieb Daimler in het huwelijk met Emma Kurz met wie hij vijf kinderen zou krijgen. Emma overleed in 1889.
In 1869 vertrok Gottlieb Daimler naar Karlsruhe waar hij een fabriek overnam. Zijn vriend Wilhelm Maybach volgde spoedig en werd technisch tekenaar in de firma van Daimler.
Later werkte het duo bij Deutz, waar Maybach en Daimler aan het begin van de jaren zeventig de motor van Nikolaus Otto in serieproductie namen.
In 1882 liet Gottlieb Daimler zich door Otto uitkopen. Hij kreeg een aandelenpakket mee waarmee hij in Cannstatt bij Stuttgart een proeffabriek kon stichten. Hij werkte daar aan de ontwikkeling van sterkere motoren, die in plaats van gas, benzine als brandstof gebruikten.
In 1883 verkregen Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach het patent voor hun één-cilinder viertaktmotor. De motor werd in de jaren hierna verder geperfectioneerd. In 1885 construeerden Maybach en Daimler de waarschijnlijk eerste motorfiets met behulp van een half-pk motortje
Rond 1885 legt Gottlieb Daimler zich steeds meer toe op de algemene ontwikkeling van het bedrijf en de verkoopactiviteiten. Maybach ontwikkelde in deze periode een automobiel, die op de wereldtentoonstelling in Parijs veel belangstelling opwekte.
In dezelfde tijd werkte ook Carl Friedrich Benz aan een auto.
Gottlieb Daimler stichtte in 1887 een autofabriek in Cannstatt. De auto was een nieuw product waarvoor de markt nog niet klaar was. Hij kreeg te weinig opdrachten om zijn fabriek draaiende te houden.
Gottlieb Daimler verkocht zijn aandelen en richtte zich weer op de ontwikkeling van motoren en auto's. Na de dood van zijn eerste vrouw in 1889 trad Gottlieb Daimler in 1893 in het huwelijk met Lina Schwend. Uit dit huwelijk kwamen twee kinderen voort.
Rond 1894 ging Gottlieb, met steun van de Engelse industrie, zich weer bemoeien met de Daimler-motorenfabriek. Op verzoek van Emil Jellinek (1853-1918) fabriceerde deze fabriek in 1899 een raceauto, die de naam van de (beeldschone) dochter van Jellinek kreeg: Mercedes.
Gottlieb Daimler overleed op 6 maart 1900 in Cannstatt bij Stuttgart.
De Daimler-fabriek fuseerde in 1926 met de firma Benz en kreeg de naam Daimler-Benz AG. Dit bedrijf groeide uit tot één van de grootste autofabrieken van de wereld en werd een belangrijke steunpilaar voor de Duitse economie.
Daimler, Gottlieb Wilhelm
1834-1900
Duitse Ingenieur