Kreidler logo

Model Kreidler - Nederland 1950 - Kreidler K50

Kreidlerdatabase

1951 - Kreidler K50

Na een periode van ontwikkelen werd een testrit uitgeschreven
Dit werd de beroemde Schweitzerischen Alpenfahrt !

Kreidlerdatabase

Kreidler K50

Na een kortstondige periode van import van de firma Pon te Amersfoort, werden de Kreidler's ook kort geïmporteerd door de firma R.S. Stokvis & Zonen te Rotterdam.

Ook daar wilde het niet echt lukken met de introductie en verkoop van deze (voor die tijd) leuke en goede machines, dus na verloop van tijd staakte men de import en verkoop.
Blijkbaar was de tijd nog niet rijp voor Kreidler.

De allereerste Kreidler ooit geproduceerd !!! De S02
Een soortgelijk model heeft meegereden in het zware Alpen test programma wat Alfred Kreidler had samengesteld.
Deze Kreidler is te zien in het museum in Neckarsulm.

De eerste Kreidler, de K50 werd op de Salon van Geneve voorgesteld. Het vermogen bedroeg 2,2 pk bij 6000 omw/min, wat later terug werd gebracht tot 5500.

  • 1952 werd een drogeplaten koppeling aangeboden
  • 1953 werden de tank emblemen vervangen door stickers
  • 1954 zat de snelheidsmeter in de koplamp
  • 1955 had dit model een motor afdekking

Al snel werden er 10.000 Kreidler K50 geproduceerd. Zie de foto's.

Wit u alles weten over uw Kreidler: Registreer uw Kreidler

Kreidlerdatabase

Gegevens K50

MerkKreidler
ModelcodeK 50
BenamingK 50
LandDuitsland - Nederland
Goedkeur730 - 730/1
Bouwjaren1950 - 1955
Soort voertuigMotorfahrrad
Framenummersn.b.
Aantal geproduceerd32.780
MotorStaande één cilinder, tweetakt met vlakke zuiger, lichtmetalen cilinder, hardverchroomd
Vermogen2,2 pk
Toerental6.000 (later 5.500)
MotorcodeB 15/0
Compressie1: 7,25
Inhoud49 cc
Boring38 mm
Slag44 mm
KoelingRijwind
OntstekingMagneet wisselstroom - 6 V, 17 W
Siba MZLs 3/6/18
Bosch LM/UP 1/115/17 L4
Ontstekingstijdstip28 graden voor B.D.P.
Contactpuntenafstand0,35 - 0,40 mm
Bougie175 of 225
CarburateurAmal 14 E 1 G -/- HD: 60, ND 260
vanaf FIN 15 000: Pallas 14 L 11 -/- HD 72
KoppelingEerst geen, later droge platen koppeling
Versnellingsbak2-versnellingen met vrijloop, handgeschakeld, Bowdenkabel bediend, Ziehkeil-schakeling, pedalen en starter, olievulling 150 cc SAE 40-50
Primaire vertragingn.b.
Secundaire vertraging11 - 13:58
KettingRollenketting ½" x ¼"
Versnellingen1: 28,4
2: 16,3
FrameEén buis frame, voor verend met een verweg van 100 mm, achter star
Afmetingen im mmLengte: 1830
Breedte: 650
Hoogte: 950
Wielbasis: 1160
Zadelhoogte : 800 (verstelbaar)
Tankinhoud in ltr.7 ltr zadeltank
Gewicht onbelast in kg47
Gewicht belast in kg135-140
VelgenVelg voor: 26x2 1/4
Velg achter: 26x2 1/4
BandenBand voor: 26 x 2 (re-inforced)
Band achter: 26 x 2 (re-inforced)
BandenspanningVoor: 1,5
Achter: 2,0
RemmenTrommelremmen, enkelvoudig, trommel 100 mm 6,0 m/sec2
GeluidBelast: 84
Onbelast: 81
Snelheid maximaal50-55 km/u
Koplamp15 Watt Duplo
KleurenRadiumgrün
Bijzonderhedentot FIN 14999: Opbouw snelheidmeter
Vanaf FIN 15000: Inbouwsnelheidsmeter
Accessoires
Nieuwprijs1951 : 535 .- DM