Kreidler logo

Model Kreidler - Nederland 1982 - Kreidler Mustang 50 GSE

Kreidlerdatabase

1982 - Kreidler Mustang 50 GSE

De laatste 'echte' Kreidler die werd aangeboden bij de RDW ter keuring

Dankzij veelvuldig e-mail contact (en op het laatst wederzijds respect) kreeg van Peter (die hoog in de hiërarchie zat bij Van Veen) de volgende email:

Hallo Louis,

Misschien doe ik je een plezier met de bijgaande opnamen van een wel zeer bijzondere en letterlijk unieke Kreidler bromfiets uit 1983. Het is de allerlaatste Kreidler bromfiets welke destijds ter keuring aan TNO Delft is aangeboden. Hoewel goedgekeurd, is hij nooit in serieproductie genomen als gevolg van de bedrijfsbeëindiging van Kreidler Fahrzeugbau.

Uiteraard heb ik teruggeschreven en ik zou binnenkort meer informatie krijgen, wordt vervolgd.

Kreidlerdatabase

Nederlands prototype Kreidler

Inmiddels is er iets meer informatie bekend:

  • Merk en type: Kreidler Mustang 50 GSE (prototype)
  • Kenteken: TVZ-679
  • Kenteken FB-268-S na keuring RDW
  • Kilometerstand 35
  • Bouwjaar: 1982
  • Framenummer; 4.300.002
  • Motor standaard 2,2 pk - 49,9 cc
  • NL Type goedkeuringsnummer A 0023
  • Uitvoeringen: Rood, Chrome of Zilvergrijs
  • Bromfiets met pedalen (180 graden crankswing systeem)
  • Motor standaard 2,2 pk - 49,9 cc
  • Transmissie: Voetschakeling
  • Uitvoeringen: Rood, Chrome of Zilvergrijs
  • Bijzonderheden: Unieke Kreidler, in de meest letterlijke zin van het woord.

Slechts 1 exemplaar van op deze wereld, omdat deze 50cc Mustang nooit in serie productie is gegaan.
Met hetzelfde type frame als dat van zijn grotere broer, de 80cc Mustang, welke van 1981 tot 1982 verkrijgbaar was.
Voor de Duitse markt was van 1980-1982 ook een 50cc variant beschikbaar met ditzelfde type frame.

Tijdens de laatste pogingen de Japanse concurrentie het hoofd te bieden is vroeg in 1982 voor de Nederlandse markt deze laatste variant van de 50cc Mustang ontwikkeld.
Helaas viel kort daarna, in april 1982, het doek voor de toen al doorgestarte Kreidler Fahrzeugbau definitief.

Van Veen heeft voor deze brommer in 1983 nog net de typegoedkeuring van TNO in Delft mogen ontvangen, maar hij zal voor eeuwig als prototype de boeken in gaan.