Kreidler logo

Model Kreidler - Nederland 1972 - Kreidler Florett K54/42

Kreidlerdatabase

1972 - Kreidler Florett K54/42

Doorontwikkeling van de LFC leverde in 1972 de RM met vier versnellingsbak (voet - indirect) en rijwindkoeling op. Een bromfiets die de jongeren al snel op hun wenslijst zetten. De RM zou tot 1976 geproduceerd worden. Vanaf 1973 bezat de RM, net als alle andere Florett modellen de nieuwe voorvork met de lange telescopen. Deze veranderingen waren technisch niet noodzakelijk, maar ingegeven door marketing activiteiten van de concurrentie, dus Kreidler moest wel mee.
De RM herinnerde niet meer aan de rijwiel met hulpmotor, maar was een motorfiets geworden.

Door het “baukasten systeem” of systeembouw kon Kreidler heel simpel op dit soort ontwikkelingen inhaken. Hierdoor was het voor Kreidler eigenaren ook relatief simpel, gemakkelijk en goedkoop andere (snellere) delen te monteren. Een van de meest toegepaste manieren was het inkorten van de uitlaatbocht.

Een geel plaatje op het voorspatbord en een, gedeeltelijk, wit gelakt achterspatbord zijn de onderscheidingstekens voor de Nederlandse bromfiets. Verder moest er natuurlijk nog gefietst kunnen worden, vandaar de omklapbare pedalen welke Kreidler toepaste.

Nederlandstalige folders werden ook in België gebruikt. (Vlaanderen, Brabant en Limburg)
Deze “fiets” was in twee kleuren te verkrijgen, het hier afgebeelde, naar mijn smaak uitstekende, Rotorange en het bekende Vulkanrot.

Kreidlerdatabase

1972 - Kreidler Florett K54/42

Merk:Kreidler
Model:K54/42
Omschrijving:RM (Grand Prix 4-Speed)
Land:Nederland
Goedkeur:B 1134
Bouwjaren1972 - >
Soort voertuig:Bromfiets
Framenummers:1.127.025 - 1.198.148 geregistreedr in de Kreidlerdatabase
Motor omschrijving:Eén cilinder - tweetakt met vlakke zuiger, keerspoeling, Lichtmetalen cilinder, Nicasil hard verchroomd, mengsmering: 1 : 25
Inhoud:49,9 cc
Boring:40,0 mm
Slag:39,7 mm
Koeling:Rijwind koeling
Motortype:B15/3
Vermogen in PK:2,0
Toerental omw./min.:5500
Compressie:1:8,5
Carburateur:Bing 1/12/237
Koppeling:Meervoudige platenkoppeling in oliebad
Versnellingsbak:4 - versnellingen - voetschakeling, klauwkoppeling, pedalenstarter, omklapbare pedalen, olievulling : 250 cc. SAE 80
Primaire vertraging:3,67
Secundaire vertraging:12:36
Versnellingen:1: 3,54, 2: 2,1, 3: 1,56, 4: 1,27
Ketting:Rollenketting ½" x ¼"
Ontsteking:Bosch wisselstroom - magneet 6 V / 19-5 W
Ontst. tijdstip:0,9 mm voor B.D.P.
Contactpunten afstand:0,35 - 0,40 mm
Bougie:Bosch W 175 T1 (W 7 A)
Frame:Plaatstalen frame, Hydraulisch gedempte telescoop voor, schommelarm met hydr. gedempte sportschokbrekers achter
Tank:12,5 ltr., 2 ltr. Reserve
Afmetingen:Lengte : 1880, Breedte : 650, Zadelhoogte 760, Stuur Breedte 540, naar keuze 710 mm
Aantal zitplaatsen:2
Gewicht leeg:80 kg
Gewicht maximaal:245 kg
Velgen V+A:1,50 A x 17, naar keuze. 21x2 1/2
Banden V+A:21 x 2¾ Moped - naar keuze 2¾ - 17 reinf. Mop
Bandenspanning V+A:Solo: 1,25 / 1,8 Atm, Duo: 1,25 / 2,25 - 2,5 Atm
Remmen:Lichtmetalen trommelremmen met ingegoten stalen trommel: voor en achter 116 mm, Bowdenkabel bediend
Geluid onbelast:n.b.
Geluid belast:n.b.
Maximum snelheid:40 km/u
Uitrusting:Kniekussens, Contactslot, Remlicht, Snelheidsmeter 0-120 km/h, RVS spatbord voor, Bagagedrager
Koplamp:Koplamp 130 mm, 15-15 W Duplolamp
Kleuren:rotorange / verchroomde tank - vulkanrot / verchroomde tank
Nieuwprijs:1972 ƒ 1.484,00 - 1973: ƒ 1.699,00
Accessoires:Beenschild