Kreidlerdatabase
Doorontwikkeling van de LFC leverde in 1972 de RM met vier versnellingsbak (voet - indirect) en rijwindkoeling op. Een bromfiets die de jongeren al snel op hun wenslijst zetten. De RM zou tot 1976 geproduceerd worden. Vanaf 1973 bezat de RM, net als alle andere Florett modellen de nieuwe voorvork met de lange telescopen. Deze veranderingen waren technisch niet noodzakelijk, maar ingegeven door marketing activiteiten van de concurrentie, dus Kreidler moest wel mee.
De RM herinnerde niet meer aan de rijwiel met hulpmotor, maar was een motorfiets geworden.
Door het “baukasten systeem” of systeembouw kon Kreidler heel simpel op dit soort ontwikkelingen inhaken. Hierdoor was het voor Kreidler eigenaren ook relatief simpel, gemakkelijk en goedkoop andere (snellere) delen te monteren. Een van de meest toegepaste manieren was het inkorten van de uitlaatbocht.
Een geel plaatje op het voorspatbord en een, gedeeltelijk, wit gelakt achterspatbord zijn de onderscheidingstekens voor de Nederlandse bromfiets. Verder moest er natuurlijk nog gefietst kunnen worden, vandaar de omklapbare pedalen welke Kreidler toepaste.
Nederlandstalige folders werden ook in België gebruikt. (Vlaanderen, Brabant en Limburg)
Deze “fiets” was in twee kleuren te verkrijgen, het hier afgebeelde, naar mijn smaak uitstekende, Rotorange en het bekende Vulkanrot.
Kreidlerdatabase
Merk: | Kreidler |
Model: | K54/42 |
Omschrijving: | RM (Grand Prix 4-Speed) |
Land: | Nederland |
Goedkeur: | B 1134 |
Bouwjaren | 1972 - > |
Soort voertuig: | Bromfiets |
Framenummers: | 1.127.025 - 1.198.148 geregistreedr in de Kreidlerdatabase |
Motor omschrijving: | Eén cilinder - tweetakt met vlakke zuiger, keerspoeling, Lichtmetalen cilinder, Nicasil hard verchroomd, mengsmering: 1 : 25 |
Inhoud: | 49,9 cc |
Boring: | 40,0 mm |
Slag: | 39,7 mm |
Koeling: | Rijwind koeling |
Motortype: | B15/3 |
Vermogen in PK: | 2,0 |
Toerental omw./min.: | 5500 |
Compressie: | 1:8,5 |
Carburateur: | Bing 1/12/237 |
Koppeling: | Meervoudige platenkoppeling in oliebad |
Versnellingsbak: | 4 - versnellingen - voetschakeling, klauwkoppeling, pedalenstarter, omklapbare pedalen, olievulling : 250 cc. SAE 80 |
Primaire vertraging: | 3,67 |
Secundaire vertraging: | 12:36 |
Versnellingen: | 1: 3,54, 2: 2,1, 3: 1,56, 4: 1,27 |
Ketting: | Rollenketting ½" x ¼" |
Ontsteking: | Bosch wisselstroom - magneet 6 V / 19-5 W |
Ontst. tijdstip: | 0,9 mm voor B.D.P. |
Contactpunten afstand: | 0,35 - 0,40 mm |
Bougie: | Bosch W 175 T1 (W 7 A) |
Frame: | Plaatstalen frame, Hydraulisch gedempte telescoop voor, schommelarm met hydr. gedempte sportschokbrekers achter |
Tank: | 12,5 ltr., 2 ltr. Reserve |
Afmetingen: | Lengte : 1880, Breedte : 650, Zadelhoogte 760, Stuur Breedte 540, naar keuze 710 mm |
Aantal zitplaatsen: | 2 |
Gewicht leeg: | 80 kg |
Gewicht maximaal: | 245 kg |
Velgen V+A: | 1,50 A x 17, naar keuze. 21x2 1/2 |
Banden V+A: | 21 x 2¾ Moped - naar keuze 2¾ - 17 reinf. Mop |
Bandenspanning V+A: | Solo: 1,25 / 1,8 Atm, Duo: 1,25 / 2,25 - 2,5 Atm |
Remmen: | Lichtmetalen trommelremmen met ingegoten stalen trommel: voor en achter 116 mm, Bowdenkabel bediend |
Geluid onbelast: | n.b. |
Geluid belast: | n.b. |
Maximum snelheid: | 40 km/u |
Uitrusting: | Kniekussens, Contactslot, Remlicht, Snelheidsmeter 0-120 km/h, RVS spatbord voor, Bagagedrager |
Koplamp: | Koplamp 130 mm, 15-15 W Duplolamp |
Kleuren: | rotorange / verchroomde tank - vulkanrot / verchroomde tank |
Nieuwprijs: | 1972 ƒ 1.484,00 - 1973: ƒ 1.699,00 |
Accessoires: | Beenschild |