Kreidlerdatabase
Een geel plaatje op het voorspatbord en een, gedeeltelijk, wit gelakt achterspatbord zijn de onderscheidingstekens voor de Nederlandse bromfiets. Nederlandstalige folders werden ook in België gebruikt. (Vlaanderen, Brabant en Limburg) Uit de Florett LFC werd de RM ontwikkeld. De RM zou tot 1976 geproduceerd worden, vanaf 1973 voorzien van de nieuwe telescoopvering voor. Deze verandering was technisch niet noodzakelijk maar optisch zorgde het voor meer verkopen.
Door deze telescopen herinnerde de machine niet meer aan een “bromfiets” maar leek volgens het publiek wat meer op een echte motor. Kreidler speelde daar, met zijn “baukastensysteem” handig op in. Het concern was in staat om snel dergelijke veranderingen toe te passen.
Kreidlerdatabase
Merk: | Kreidler |
Model: | K53/21 |
Omschrijving: | RM (TRS) |
Land: | Nederland |
Goedkeur: | B 0134 |
Bouwjaren | 1970 - 1972 |
Soort voertuig: | Bromfiets |
Framenummers: | 1.122.122 - 1.170.522 |
Motor omschrijving: | Eén cilinder - tweetakt met vlakke zuiger, keerspoeling, Lichtmetalen cilinder, Nicasil hard verchroomd, mengsmering: 1 : 25 |
Inhoud: | 49,9 cc |
Boring: | 40,0 mm |
Slag: | 39,7 mm |
Koeling: | Rijwind koeling |
Motortype: | TUM 130 |
Vermogen in PK: | 2,0 |
Toerental omw./min.: | 5500 |
Compressie: | 1:8,5 |
Carburateur: | Bing 1/10/99 |
Koppeling: | Meervoudige platenkoppeling in oliebad |
Versnellingsbak: | 3 - versnellingen - voetschakeling, klauwkoppeling, pedalenstarter olievulling : 250 cc. SAE 80 |
Primaire vertraging: | 3,67 |
Secundaire vertraging: | 12:36 |
Versnellingen: | 1: 3,61, 2: 2,0, 3: 1,31 |
Ketting: | Rollenketting ½" x ¼" |
Ontsteking: | Bosch wisselstroom - magneet 6 V / 22 W |
Ontst. tijdstip: | 0,90 mm voor B.D.P. |
Contactpunten afstand: | 0,35 - 0,40 mm |
Bougie: | Bosch W 175 T1 (W 7 A) |
Frame: | Plaatstalen frame, Hydraulisch gedempte telescoop voor, schommelarm met hydr. gedempte sportschokbrekers achter |
Tank: | 12,5 ltr., 2 ltr. Reserve |
Afmetingen: | Lengte : 1880, Breedte : 650, Zadelhoogte 760, Stuur Breedte 540, ww. 710 mm |
Aantal zitplaatsen: | 2 |
Gewicht leeg: | 79 kg |
Gewicht maximaal: | 245 kg |
Velgen V+A: | 1,50 A x 17, naar keuze 21x2 1/2 |
Banden V+A: | 21 x 2¾ Bromfiets of 2¾-17 Bromfiets |
Bandenspanning V+A: | Solo: 1,25 / 1,8 Atm, Duo: 1,25 / 2,25 - 2,5 Atm |
Remmen: | Lichtmetalen trommelremmen met ingegoten stalen trommel: voor en achter 116 mm, Bowdenkabel bediend |
Geluid onbelast: | n.b. |
Geluid belast: | n.b. |
Maximum snelheid: | 40 km/u |
Uitrusting: | Kniekussens, Lenkschloss, remlicht, Snelheidsmeter 0-120 km/h, Bagagedrager |
Koplamp: | Koplamp 130 mm, 15/15 W Duplolamp |
Kleuren: | Vulkanrot- Antrazit / Brilliantbeige - Anthrazit vanaf 1972 ook Antrazit / Neapelbeige |
Nieuwprijs: | 1970 -
1971 - |
Accessoires: | Beenschild, Verchroomde tank, RVS Spatbord voor |
Kreidlerdatabase
Hierbij geef ik uiteraard toestemming aan de Kreidlerdatabase om mijn Kreidler te gebruiken als voorbeeld.
Ik vind het erg leuk dat U mijn Kreidler hiervoor gaat gebruiken.
Als aanvulling deel ik U tevens mede, dat ik vorige week ben teruggekeerd van een reis van 6000 km op mijn Kreidler naar Santiago de Compostela v.v.
Met vriendelijke groet, Martin Mulder - Dordrecht