Kreidlerdatabase
De Kreidler Florett moped loste in 1959 de Kreidler Amazone af.
Marketing had besloten de naam Florett gedurende 10 jaren te gaan gebruiken.
Deze Florett bereikte (afhankelijk van model) 40 km/h en werd in eerste instantie slechts met twee versnellingen geleverd.
Een zeer geliefde accessoires was het ééndelige beenschild.
Net zo populair werd de verchroomde bagagedrager, die later standaard werd.
De Florett was voor de Kreidler fabrieken een zeer belangrijk export product.
Deze Kreidlers werden in eerste instantie (± 1958) door Stokvis uit Rotterdam geïmporteerd. Er werden er wel wat verkocht.
Kreidler werd als een bij-product gezien.
Door de teleurstellende verkoop aantallen werd door de Kreidler fabrieken reikhalzend uitgekeken naar een andere importeur.
Toen zij een jongeman leerden kennen die zeer goede dingen deed met Hercules, was het pleit al gauw beslist. In 1964 werd Henk van Veen op zijn 23e importeur van Kreidler.
Een beslissing waar men bij Kreidler geen spijt van heeft gehad.
Een geel plaatje op het voorspatbord en een gedeeltelijk gelakt (wit) achterspatbord zijn de onderscheidingstekens voor de Nederlandse bromfiets.
Verder waren er natuurlijk de (stom uitziende) pedalen, het MOEST immers een rijwiel met hulpmotor zijn !
Nederlandstalige folders werden ook in België gebruikt. (Vlaanderen, Brabant en Limburg)
Wit u alles weten over uw Kreidler: Registreer uw Kreidler
Kreidlerdatabase
Merk: | Kreidler |
Model: | K53/1 NL |
Omschrijving: | Kreidler Florett 1959-1964 - K53-1 NL |
Land: | Nederland |
Goedkeur: | B 2003 |
Bouwjaren | 1958 - 1963 |
Soort voertuig: | Bromfiets |
Framenummers: | 700.001 - 899.999 |
Motor omschrijving: | 3 - versnellingen-handschakeling, Bowdenkabel bediend, klauwkoppeling, pedalenstarter, olievulling : 250 cc. SAE 80 |
Inhoud: | 49,9 cc |
Boring: | 40,0 mm |
Slag: | 39,7 mm |
Koeling: | Geforceerde koeling |
Motortype: | B15/1 |
Vermogen in PK: | 1,75 |
Toerental omw./min.: | 4500 |
Compressie: | 1:8,5 |
Carburateur: | Bing 1/10/53 - of Bing 1/10/77 |
Koppeling: | Meervoudige platenkoppeling in oliebad |
Versnellingsbak: | 3 - versnellingen-handschakeling, Bowdenkabel bediend, klauwkoppeling, pedalenstarter, olievulling : 250 cc. SAE 80 |
Primaire vertraging: | 3,67 |
Secundaire vertraging: | 14:35 |
Versnellingen: | 1: 3,61, 2: 2,0, 3: 1,31 |
Ketting: | Rollenketting ½" x ¼" |
Ontsteking: | Bosch wisselstroom - magneet 6 V / 22 W |
Ontst. tijdstip: | 0,9 mm voor B.D.P. |
Contactpunten afstand: | 0,35 - 0,40 mm |
Bougie: | Bosch W175 T1 (W7A) |
Frame: | Plaatstalen frame, Hydraulisch gedempte telescoop voor, schommelarm met hydr. gedempte sportschokbrekers achter |
Tank: | 9,2 ltr., 1,8 ltr. Reserve |
Afmetingen: | Lengte: 1865, Breedte: 650, Zadelhoogte: 760, stuurbreedte: 555 mm |
Aantal zitplaatsen: | 2 |
Gewicht leeg: | 75 kg |
Gewicht maximaal: | 245 kg |
Velgen V+A: | Staal 23 x 2,50 |
Banden V+A: | 23 x 2.50 Bromfiets |
Bandenspanning V+A: | Solo: 1,25 / 1,8 Atm, Duo: 1,25 / 2,25 - 2,5 Atm |
Remmen: | Lichtmetalen trommelremmen met ingegoten stalen trommel: voor en achter 160 mm, Bowdenkabel bediend |
Geluid onbelast: | n.b. |
Geluid belast: | n.b. |
Maximum snelheid: | 40 km/u |
Uitrusting: | Kniekussens, Chroom delen, Remlicht, fietsbel, Snelheidsmeter 100 km/h, Bagagedrager |
Koplamp: | Koplamp 130 mm, 15/15 W Duplolamp |
Kleuren: | Anthrazit - Neapelbeige Vulkanrot - Anthrazit |
Nieuwprijs: | ƒ 968,00 |
Accessoires: | Beenschild |