Kreidler logo

Kreidlerdatabase - 2023 - Motorfiets Kreidler Keuren RDW

Kreidlerdatabase

2023 - Motorfiets Kreidler Keuren RDW

Op het Kreidlerforum kwam ik een mooi artikel tegen.
Met dank aan de auteur Jonathan !

Ik heb hier de afgelopen jaren zo af en toe vragen gesteld over het keuren van een Nederlands gekentekende bromfiets naar een motorfiets.
Simpelweg mijn RMC keuren als ‘RS’. Vandaag (20 oktober 2023) ben ik bij de RDW geweest en is hij goedgekeurd als motorfiets 😊😊

Ik probeer onderstaand even verslag te doen van het keuren van de Kreidler.

  1. Keuring aanvragen
    Bij de RDW heb ik een ‘wijziging aan voertuig’ keuring aangevraagd, kosten €60,-
  2. Melden aan de balie
    Bij het melden bij de balie heb ik aangegeven dat het gaat om een keuring van bromfiets naar motorfiets.
  3. De keurmeester
    De keurmeester keurt in principe alleen de wijzigingen die nodig zijn om als motorfiets door te gaan.
  4. Belangrijke punten bij mij waren:
  • Ga netjes, goed voorbereid met voldoende documentatie op pad.
  • Een uitdraai van de kreidlerdatabase heeft mij zeker geholpen in het onderbouwen van een aantal specificaties.
  • remkracht testen ze niet, maar men wil wel weten waarom de reminrichting nu motorfiets waardig is.
  • Ik kon het onderbouwen door in de Kreidlerdatabase aan te wijzen dat de originele brommernaven kleiner zijn dan de rs naven van 160mm, na het nameten was dit akkoord.
  • Framenummer goed leesbaar, ook het nog aanwezige typeplaatje met corresponderend framenummer hielp daarbij.
    ik had één spiegel gemonteerd, dit was akkoord. Maar toen de keurmeester vroeg naar de snelheid had ik geluk dat ik niet overdreef. 😉met een topsnelheid van 80/90.
  • Boven de 100 kmh zijn namelijk 2 spiegels verplicht.
  • Knipperlichten niet aanwezig, is ook niet verplicht.
  • Reflector achter is verplicht, zit bij mij in het originele Ulo achterlicht.
  • Verlichting voor kijkt met na op richting. Deze moet naarmate je dichterbij komt meer naar beneden richten. Werd getest bij een dichte deur bij mij.
  • Remlicht is verplicht, maar hoeft alleen te werken bij één van de remmen, voor of zoals bij Kreidler logischer de achterrem.
  • Grootlicht/seinlicht en claxon moet ‘werken’ werd niet echt bij stilgestaan.
    Ik heb overigens een accu onder mijn denfeld zadel gemonteerd, waardoor de verlichting en claxon het deed zonder de Kreidler te starten.
    Dat hebben ze dus ook de hele keuring niet gedaan.
  • Ik had een chrome Jamarcol pijp geïnstalleerd dat gaf natuurlijk ook een originele indruk dus een geluidsmeting was niet nodig.
  • Banden moeten uiteraard de juiste codering bevatten en geen haarscheurtjes hebben.
  • Verder worden de draaiende delen op soepel draaien getest en dat er geen speling op zit.
    Tot mijn grote schrik had ik toch speling op mijn balhoofd, maar deze keurmeester liet het erbij omdat hij het kon uitleggen dat het balhoofd ‘geen wijziging’ bevatte in de keuring van brommer naar motor.
    Naar mijn idee een ‘vrijdag’-middag mazzeltje die ik deze winter kan oplossen 😊
  • Het andere mazzeltje was dat bij het testen van de remmen, handmatig, knapte mijn remkabel van de voorrem. Ook dat mag ik deze winter oplossen.
    Het vermogen kon ik verklaren aan het cilindernummer (15.43.99) dat ook in de documentatie van de Kreidlerdatabase vermeld stond met 6,3 pk.
  • Het bouwjaar van de brommer was op het brommerkenteken natuurlijk 1987, zoals alle. Ik kon adhv de data van de kreidlerdatabase laten zien dat het frame uit 1976 zou moeten komen.
    Dit werd even gecheckt in de ‘kennisbank’ van de RDW. Deze verwees grappig genoeg ook naar de data van de Kreidlerdatabase.
    Dus ook dat is goed gekomen. ❤️
  • Vanavond heb ik de belastingdienst geïnformeerd van de wijziging en nu is het wachten op het kenteken!

    Voor mij was het soms zoeken om te komen tot de eisen en hoe het keuren zou gaan. Vandaar nu even een verslag om met jullie te delen!

    Groet, Jonathan

Kreidlerdatabase:
Dit ontslaat u niet van de hieronder, door de RDW gestelde eisen !!!


Bouwjaar VÓÓR 26-11-1975

  • Typegoedkeur niet verplicht
  • Voldoen aan technische toelatingseisen motorfiets van voor 26-11-1975
  • Bouwjaar: aannemelijk maken met informatie (oude documentatie, info internet, originele typeplaat, buitenlandse documenten enz.)
  • Herkomst aantonen.

Technische eisen:

  • Verlichting:
  • Dimlicht, Grootlicht (goedkeur in koplampglas), Achterlicht, Achter reflector (goedkeur in reflector), kentekenplaatverlichting.
  • Banden:
  • Minimaal 1mm profiel (goedkeur in banden)
  • Geen bulten of canvas zichtbaar
  • Remmen:
  • Goed werkende remmen
  • Geen lekkage met hydraulische remmen (of breuk of canvas of knikken zichtbaar in de leidingen)
  • Alle remonderdelen in goede staat (kabels, remhandels , voeringen (niet gebroken of gerafeld)
  • Algemeen:
  • Claxon
  • Geen speling of slijtage op draaiende delen (balhoofd, achterbrug, wielen enz
  • Geen benzinelekkage

Bouwjaar VANAF 26-11-1975

  • Typegoedkeur verplicht of buitenlandse documenten
  • Technische eisen: zie bovenstaand aangevuld met:
  • Remlicht
  • Snelheidsmeter (verlicht)
  • Spiegel(s)
  • Bouwjaar VANAF 1998

  • Typegoedkeur verplicht of buitenlandse documenten
  • Indien nog een buitenlandse registratie bekend, juiste buitenlandse papieren moeten dan aanwezig zijn


Na 31-10-95

  • stadslicht en richtingaanwijzers.

    (Aan deze FAQ kunnen geen rechten worden ontleend!)


    Officiele eisen van motorfietsen (per 01-01-2023) op de website van de overheid

    LINK - Even wachten tot de volledige link geladen is, het gaat uiteindelijk om hoofdstuk 5, afdeling 4

Overgenomen van de site van Maarten 06-01-2023 😊