Kreidler logo

Kreidlerdatabase - De Kreidler 'Chopper'

Kreidlerdatabase

De Kreidler 'Chopper'

Een kwestie van smaak

Hans-Georg Anscheidt, sport- en perschef van de mensen uit Kornwestheim:
De Chopper is niet ontwikkeld voor motorrijders in hart en nieren, noch voor racers, maar veel meer voor reis lustigen.

Met een optisch eigenzinnige variant breidt Kreidler zijn 80 cc programma uit met een reis machine.
Als uiterlijk smaak is, is de Kreidler Florett 80 Chopper iets voor lieden die eten wat de pot schaft.
Bovendien wil Kreidler juist met dit motorfietsje een speciaal genot schenken.

Kreidlerdatabase

Kreidler 'Chopper'

Hans-Georg Anscheidt, sport- en perschef van de mensen uit Kornwestheim: De Chopper is niet ontwikkeld voor motorrijders in hart en nieren, noch voor racers, maar veel meer voor reis lustigen.
En als je het zo bekijkt past het specifieke windscherm in het eigenzinnige verschijningsbeeld van de Kreidler Chopper. Ondanks de grootte is de functie van bescherming niet overeenkomstig.

Langdurige regenval slaat vol in het gezicht van een middelgrootte reislustige welke ten overvloede bij een stevige snelheid ook nog eens gepakt wordt door de turbulentie aan de bovenrand van de toer ruit. Bovendien gedraagt dat plexiglazen deel bij sterke tegenwind zich als uiterst efficiënte luchtrem, die het vlotte vooruitkomen zeer bemoeilijkt.
Een zinvoller toer attribuut is wel de al van de Florett 80 overgenomen bagagedrager met zijn gunstig geplaatste handgrepen voor de duopassagier. Bij de Chopper is deze in tegenstelling tot de normale uitvoering van de 80 cc verchroomd.
Verder biedt de jongste telg van de Kreidler motorfietsen typische Chopper trekje: Hoog stuur met sterk gekromde uiteinden, grote koplamp, een driekantige tank (van de Enduro versie Mustang), een buddyseat met twee verschillende hoogten en spaakwielen.
De testmachine presenteerde zich in een zwarte lak, voor het glamour effect moeten goudkleurige letters en verschillende chroomkleurige details zorgen. Dat er niet alles chroom is wat er blinkt bewijst het kettingrandje van de testmachine na zijn eerste wasbeurt. De zilververf vertoonde grote schilfers.
Het hoge stuur van de Kreidler Chopper maakt het mogelijk om ontspannen rechtop te zitten ook gedurende langere tochten waarbij ook het zitje een goede pasvorm biedt.

Kreidlerdatabase

Motor

Het starten van de 8-pk sterke één cilinder tweetakt is alleen mogelijk met choke bediening. Dan is ook 1 trap op de kickstarter voldoende. De machine loopt lekker soepel maar het doortrekken laat te wensen over. Vooral bergop moet de Chopper rijder betrekkelijk vroeg terug schakelen om niet halverwege te blijven stilstaan.
De klauw geschakelde 5 bak schakelt licht en de versnellingen schakelen exact in. Alleen is de slag van de schakelpedaal wat lang.

Bovendien bezat de testmachine een koppeling met behoorlijk veel speling en veert bij het wegrijden met een eenpersoons bezetting de voorvork al uit. Met een tweepersoonsbezetting moet gewaarschuwd worden voor een bliksemstart bij het stoplicht. Het voorwiel komt snel van de grond.

Verder laat het rijcomfort weinig te wensen over als de berijder alleen onderweg is. Weliswaar zijn de achterdempers slechts op drie standen instelbaar maar deze zijn dan ook bruikbaar.
Dus neemt de hardste demping kleine hobbels op voordat deze aan het zitje en de ruggengraat kunnen worden doorgeven, terwijl de comfort instelling geen sponsachtige rijeigenschappen oplevert.

Reden voor kritiek geven alleen de veerpoten bij een belasting met een reisgenoot.
Ze slaan door. Zelfs bij een spoorweg overgang.

Kreidlerdatabase

Conclusie

Een bijdrage tot een goed weggedrag levert de brede achterband met de motorfiets afmetingen van 3.00-17 die weliswaar bij een noodstop direct blokkeert. De Simplex trommelremmen voor en achter( diameter 160 mm) geven een goede vertraging en bij langere ritten bergaf is er geen vermoeidheid te bespeuren.
Een flauw licht levert de 35/35 watt lamp. Hier moeten de ingenieurs en verkopers van Kreidler de voorkeur geven aan een H4-lamp.
Net zo weinig als het licht het donker verdrijft, zo weinig geven ook de VDO instrumenten aan. De toerenteller loopt achter met zijn informatie bij het feitelijke aantal omwentelingen en deze worden ook niet gehaald. Bovendien is de demping van de wijzer nogal zwak. Ook weinig exact komt de knipperlicht schakelaar in de middenstand terecht zodanig dat bij het gebruik van de Kreidler-Chopper het voor het achterop komende verkeer zelden de richtingswisselingen duidelijk zijn. Een lampje voor de vrijstand ontbreekt geheel, hetgeen niet echt noodzakelijk is omdat deze gemakkelijk gevonden kan worden.

Wat ingewikkelder wordt het spannen van de ketting.
De knik in de uitlaat is dusdanig dat deze bijna tegen de wielmoer aankomt.
Er is weinig ruimte om deze los te draaien.
Het is ook het enige punt waar de optiek de praktijk in de weg zit.

Bericht: Motorrad 24/1981
Auteur: Erich Kant