Kreidlerdatabase
Voor het jaar 1969 heeft de F.I.M (Federation Internationale Motocycliste) een lang gekoesterde wens in vervulling doen gaan.
Slechts motoren met maximaal 6 versnellingen, één cilinder motoren en minstens 60 kg zwaar mochten voortaan meedoen.
Reden, op deze manier wilde men de privé rijders en de 'talenten' met geringe financiële mogelijkheden tegemoet komen.
Kreidlerdatabase
Voor de standaard RS (prijs 1408.00 DM) is nu een race set te koop voor zegge en schrijven 299.70 DM die uit de bekende serie motor een racemonster maakt.
Enige handigheid is natuurlijk wel geboden. Maar met behulp van deze handleiding kan iedereen deze handelingen uitvoeren.
Uit de standaard uitvoering met 7500 omw/min met 5,3 PK stijgt het vermogen naar 12.000 - 13.000 omw/min met een vermogen van 9,5 tot 10 PK met een topsnelheid van 120-130 km/h.
Nog een opmerking, om in aanmerking te komen voor deze set moet men een race licentie hebben en mag het voertuig niet meer aan het openbare verkeer deelnemen.
De set omvat de volgende onderdelen: cilinder met voetpakking, cilinderkop en een gesmede zuiger met zuigerveren, een dell'Orto race carburateur 25 SS D met aparte vlotterkamer en speciaal inlaatspruitstuk, carburateur ophanging met ondersteuning, speciale uitlaat, uitlaat verloop, gaskabel, luchtverstelling met hevel, racebougie 370, kettingtandwiel met 14 tanden, diverse kleine delen o.a. sproeiers, klemmen, pakkingen en schroeven
Kreidlerdatabase
Kreidlerdatabase
Kreidlerdatabase
Indien de bougie donker uitslaat zal het mengsel waarschijnlijk te vet zijn. Dan is de eerst volgende sproeier van toepassing. Bij deze afstellingen moet de schuif van de extra lucht gesloten zijn.
Door het openen hiervan wordt het mengsel armer. Door voorzichtig instellen kan hiermee gedurende de race het juiste mengsel verkregen worden.
Om de machine echt raceklaar te maken moeten alle overbodige materialen van de machine genomen worden. Denk hierbij aan beplating, koplamp, buddyseat etc.
Bovendien kunnen een paar goede banden gemonteerd worden. (bijvoorbeeld Conti 2,00-19) op aluminium velgen 23-2,25.
Hierna moet nog de afstelling van de overbrenging gezocht worden.
Kreidlerdatabase
Latere set's werden direct afgeleid van de racemachines welke successen behaalden op vele racecircuits.
Ongetwijfeld aangemoedigd door de successen die in de wegracerij behaald worden met aangepaste Kreidler motoren heeft de Duitse fabriek zelf een race motor op de markt gebracht.
Bij Importeur Van Veen in Amsterdam fotografeerden wij de complete set, bestaande uit motorblok met roterende inlaat, watergekoelde cilinder, speciale krukas met gepolijste drijfstang en race zuiger, afgestemde expansie-uitlaat, radiateur met elektrische waterpomp, alle benodigde slangen en klemmen, 28 mm (!) Bing carburateur, Bosch elektronische ontsteking (thyristor, gevoed door accu) en grote 12 Volt bobine, en verder al het denkbare aan kleinigheden.Zelfs een flesje Loctite ontbreekt met! Het blok wordt zonder versnellingsbak geleverd. Ook een droge koppeling wordt aan de zelfbouwer overgelaten. De cilinder levert een gegarandeerd vermogen van 14,5 a' 15 pk bij 14.500 tpm. Bij (dit vermogen achtte de fabriek de motor voldoende betrouwbaar om als serieproduct te verkopen. De prijs van deze bijzonder complete set is uiterst aantrekkelijk: f 1.675,- incl. BTW.
De grote cilinder is zoals gebruikelijk voorzien van drie spoelpoorten. De uitlaatpoort heeft geen centrale brug; proefnemingen hebben uitgewezen dat de enkele zuigerveer (L-veer) zo'n voorziening niet nodig had. De L-veer is van speciale kwaliteit. De dekplaat van de roterende inlaat is gemaakt van gegoten aluminium en de carburateur wordt eraan bevestigd met een rubber flens. De elektronische ontsteking wordt aangesloten met een grote, vier polige plug. De voorontsteking bedraagt 1,9 tot 2,1 mm voor het bovenste dode punt en moet liefst met een stroboscoop worden afgesteld. De werk temperatuur van de motor bedraagt 85 graden C., aangegeven door een mechanische temperatuurmeter. Een thermostaat die op het juiste moment de waterpomp in- en uitschakelt zal zelf moeten worden gemaakt.
In de TT van Assen reden reeds vier van deze productie blokken van Kreidler. Ze zaten in de machines van de Duitser Hubert Rittberger (10e in Assen) en Wolfgang Gedlich, de Zwitser Ulrich Graf (17e) en de Oostenrijker Harald Bartol (uitgevallen) Deze heren hadden de cilinder ongetwijfeld naar eigen inzicht verder bewerkt.
De Kreidler Werke GmbH in Stuttgart leverde de firma Van Veen tien sets, die direct de deur uit vlogen. De Duitse fabriek heeft het al bijzonder druk met de productie van brom- en motorfietsen, zodat de volgende zending pas in augustus of september verwacht kan worden.
Kreidlerdatabase
Kreidlerdatabase
Te koop: complete kit voor watergekoelde Kreidler
Hieronder een overzicht van de kit:
Kreidlerdatabase
De cilinder is sinds 10 jaar in mijn bezit.
Ik heb er echter nog nooit een meter mee gereden. Hij is een paar jaar geleden door een kenner die uit Ridderkerk kwam (de kenners weten wel wie dat was) gerepareerd en geprepareerd.
De cilinder is naar Mahle gestuurd en heeft daar een nieuwe Nicasil laag gekregen. Hij is dus niet gebust ! Maar origineel gemaakt.
De cilinder bleek voor een ‘standaard’ blok te kort en er is een aluminium plaat op gemonteerd en op maat afgedraaid.
De cilinder is in top conditie en is daarna nog nooit gemonteerd geweest.
Er zijn 4 spoelpoorten, 3 uitlaatpoorten en de inlaat heeft een brugje.
Door een andere kenner zijn de poorten ooit opgemeten en hij kon erover vertellen dat de cilinder niet eentje is om rustig een dagje te tuffen.
Het zal een hoge toeren cilinder zijn met een smalle powerband.
Hier een blik in de cilinder richting uitlaatpoorten.
Kreidlerdatabase
Een blik in de cilinder vanaf de carter kant met het gemonteerde en afgedraaide plaatje
Kreidlerdatabase
Een blik op het inlaat gedeelte met de extra spoelpoorten
Kreidlerdatabase
Uitlaat kant
Kreidlerdatabase
De zuiger is van ASSO. Ik kon geen Mahle vinden vandaar.
De zuigerveer is een speciale die geschikt is voor de Nicasil wand van de cilinder (chroomveer ?)
Kreidlerdatabase
De cilinder kop is tevens bewerkt.
De binnenkant is lichtjes uitgedraaid met daarbij een of enkele graden richting uitlaat kant gericht.
Kreidlerdatabase
Tevens is de kop gevlakt en voorzien van een nieuwe O-ring.
Originele kop. Let op ! Lange schroefdraad voor de bougie.
Kreidlerdatabase
Dit is een nieuwe Bing 28 mm carburateur.
Hiermee zou de cilinder goed moeten kunnen lopen. (nooit geprobeerd dus)
Kreidlerdatabase
In een poging de cilinder op een RS te monteren kwam ik erachter dat het spruitstuk weliswaar wel op de cilinder paste maar de verkeerde kant op stond.
Door een machine bedrijf in de buurt is deze doorgezaagd en omgedraaid.
Hoewel de hoek nu nog niet precies 90 graden is moet dit wel kunnen werken.
Kreidlerdatabase
Dit pompje is nodig om de cilinder te koelen. De slangen zijn te dun om uit te gaan van automatische thermiek.
(De zogenaamde thermo-sifon koeling principe)
Let op ! dit is een 12 volt pomp. Hiervoor is een aparte voeding nodig of andere ontsteking.
Kreidlerdatabase
Aangepaste beugels voor montage radiateur.
Aansluiting boven d.m.v. verleng beugels aan tankbevestiging
(of de val beugel punten) en onder helemaal onder het blok.
Kreidlerdatabase
Radiateur en slang
Kreidlerdatabase
Deze kit zie ik niet zozeer om ‘even’ snel een opgevoerd setje te monteren op je Kreidler.
Het is een kit voor de meer ervaren hobbyist. Verder zijn de spullen allemaal nieuw of vernieuwd.
Het zal allemaal prima werken maar moet wel worden samengesteld en worden afgesteld door een professional.
De kit wordt in een keer verkocht en wordt liever niet opgestuurd.