Kreidlerdatabase
Als eerst werden ze in Duitsland (na fabricage) in een grote kartonnen doos gestopt.
Uiteraard was deze voorzien van allerlei code’s door de fabrikant t.b.v. transport en ontvanger
En uiteraard stond er reclame op !
Vermelding van de ontvanger was ook nodig.
En als laatste wat er in zat: in dit geval een Kreidler met framenummer 1147155
Kreidlerdatabase
Kreidlerdatabase
Vanuit de grote opslag werden ze – indien nodig – met de Mercedes naar Sloterdijk gebracht.
Uitsluitend in de eerste jaren ging het rechtstreeks naar Sloterdijk.
Kreidler bromfietsen bestemd voor de Nederlandse markt werden maandelijks vanaf het fabrieksterrein van Kreidler in Kornwestheim met goederentreinen van de Deutsche Bundesbahn naar de opslagloodsen van Schenker & Co in het gebied van de Oostelijke handelskaden in Amsterdam getransporteerd om ingeklaard te worden.
Van daaruit werden de door hen bestelde bromfietsen rechtstreeks naar de dealers vervoerd door SBS
Nee, niet de TV zender, maar de transporteur Van der Schuyt, Van der Boom en Stanfries NV, ook bekend onder de naam S.B.S. N.V.
S.B.S. was een transportonderneming die ontstond als beurtvaartrederij en zich ontwikkelde tot voornamelijk wegvervoerder.
De firma ontstond in 1948 uit een fusie tussen de rederijen:
Kreidlerdatabase
Dat ging volgens het systeem: wagons uitladen in de loods, treintje vrachtwagens voor de deur (stuk of 30), inladen op routevolgorde, uitrijden naar de klanten in het hele land, ’s middags leeg terug bij de loods, inladen voor het 2e rondje. We hebben het dan over de jaren 1963 – 1973, toen de volledige maandproductie al ruim op voorhand was verkocht aan de particulier.
De laatste productieweek van Kornwestheim werd bestemd voor het exportland Nederland.
In de topperiode importeerde Van Veen Import rond de 20.000 Kreidler bromfietsen per jaar.
Dat zorgde maandelijks voor een complete goederentrein van ca. 33 wagons (50 bromfietsen per wagon) ofwel 1.660 voertuigen per maand.