Kreidlerdatabase

De Van Veen OCR 1000 - de Keizer

  1. OCRVan Veen GmbH
  2. Van Veen OCR 1000
  3. OCR Ontwikkelingsteam
  4. De Wankel Buffel
  5. 3 Prototypes
  6. Eerste testritten
  7. Eerste productiemodel
  8. OCR Ontwikkeling kuip
  9. OCR 1000 Techniek
  10. OCR 1000 Injectie
  11. OCR Sprinter
  12. OCR Folder
  13. Waar zijn ze ?
  14. OCR in Wolfsburg
  15. Van Veen by OCR Motors
  16. OCR geveild voor 80.000 €uro
  17. Het van Veen Dream Team
  18. Reünie 2016 OCR Van Veen

De OCR medewerkers

Ontwikkeling Kuip

Speciale dank aan Hans Smid

De Van Veen OCR 1000 - hij moest gebouwd worden !!

In september 1976 werd de Van Veen OCR 1000, een nieuwe motorfiets met een 2 schijven Wankelmotor van 100 pk in de montagefabriek van Van Veen in Duderstadt aan belangstellenden geïntroduceerd, en aan motorsport journalisten aangeboden voor een proefrit.

OCR

Het meeste viel het hoekige uiterlijk op dat was getekend door Jos Schurgers. Deze tekende de motor in opdracht van Henk van Veen met veel octogonen en andere 'afgeronde polygonen' .
Een prototype van deze bijzonder interessante machine werd reeds op de IMFA van 1974 in Köln getoond.

De productie zou opgestart worden en er zouden per jaar ± 200 stuks geproduceerd worden.

Motor OCRHet eerste prototype was door Van Veen in Holland met een Moto Guzzi frame en een Mazda twee-schijven Wankelmotor in de lengterichting gebouwd. Het motorische gedeelte werd (mede) ontwikkeld door Harald Westenberger, deze was ontwikkelings ingenieur bij het project welke de motor ontwikkelde en bouwde.
Verder werd "het blok" onder handen genomen door Jaap Voskamp en Rinus Boerstra

Experimenten met benzine-oliemengsels werden gedaan, maar (snel) weer verlaten en er werd weer terug gegrepen op de olie dosering.

KreidlerVan VeenSpeciale modellen werden gebouwd voor het Drag racen, terwijl een klant die meer kracht wilde een injectie op het blok gebouwd kreeg.

Voor de serie productie werd besloten voor de dwars geplaatste KKM 624 De watergekoelde twee schijven motor, was bedoelt voor de Citroën GS, was van Audi-NSU en werd geproduceerd door de firma Comotor en werd door ontwikkeld om in het frame geplaatst te worden.

Voor Duitsland was een vermogen van 100 pk (73,6 Kw) voorzien dat reeds werd bereikt bij een toerental van 6000 omw/min. Niet extreem hoog voor een dergelijke machine. Het koppel bedroeg 138 Nm dat in het zeer grote bereik van 3500-5000 omw/min voorhanden was.

De startautomaat werd door een handel op de gashandel ingeschakeld.

KreidlerTwee thermo elementen op de motor zorgden voor een juiste instelling van het brandstof mengsel. De carburateur werd vooraf gegaan door een aanzuig demper.

De Niraosta uitlaten werden wegens de relatief hoge temperaturen ommanteld als bescherming voor de berijder. De ommanteling werd weer gekoeld door doorstromende lucht. De maximale geluidsproductie is met 83 dB binnen de wettelijke grenzen.

HartgeBijzonder is ook de ontsteking met digitale sturing van Hartig. Een door de krukas aangedreven roterende stuurschijf wordt als impulsgever gebruikt zoals ook bekend op de analoge systemen op de VW 1500 en 411.

 

 

 

 

Technische gegevens OCR 1000  Motor:    

 

Van Veen OCR
Mede mogelijk gemaakt door Harald Westenberg
Wurde ermöglicht durch Georg Hausler