Kreidlerdatabase

Motorrevisie door 'de Specialist' 2007
(Zie ook 2011)

't is even slikken, maar dan heb je ook wat

Zoals sommigen wel weten was een aantal jaren geleden mijn motorblok 'gereviseerd' door John Bos.

Buiten mijn weten om werd het blok doorgegeven aan Jacco Witte, waarschijnlijk omdat John al in gedachten in Portugal zat. Na 3 maanden ben ik eens gaan bellen waar m'n blok bleef...... De tweede week ben ik elke dag gaan bellen. En eindelijk, na 3,5 maanden was mijn blok klaar. Toen ik hem op kwam halen zat de bougie nog los, omdat men vrijdags na een proefrit nog even de bougie had willen bekijken. Oke... dat slik je dan. Je rekent af (875,00 gulden) en hoopt er maar het beste van. Dat was zaterdagochtend. Op de donderdag erna ongeveer 300 meter van m'n werk kapte de Kreidler ermee. Daar ik van mening ben dat je wel iets mag verwachten bij een revisie van bijn 900 gulden (vergeet de reiskosten Amstelveen - Goes niet) maar weer even met Jacco gebeld. Ja het nummer kende ik nog uit m'n hoofd. Ik kon de Kreidler meteen brengen.... Gelukkig was mijn vader genegen even naar Goes te rijden.
Het bleek een defecte condensator te zijn. Zaterdags kon ik 'm weer ophalen. Ik moest uiteraard wel 35,= gulden betalen. Bij latere discussies heb ik Jacco er fijntjes op gewezen dat hij buiten de kostenopgaven 200,= de vrijheid had om zonder te bellen te vervangen. Het antwoord van Jacco was: "Ja, dan kan ik wel alles gaan vervangen" . Trek zelf je conclusie, maar mij zullen ze dus niet meer zien bij "John Bos".

Inmiddels zijn op het Kreidlerforum de nodige berichten over de wanprestaties bij revisies te vinden.

Na de vele goede berichten over de Specialist op het Kreidlerforum eerst nog een tijdje lopen denken. Wat bij mij de doorslag gaf is de nauwkeurigheid waarmee het blok van Maarten werd behandeld.

Dus maar eens contact gezocht met deze heer en een afspraak gemaakt om het blok langs te brengen. Op mijn vraag hoe lang het ging duren kreeg ik te horen 8-10 weken. Niet onoverkomelijk het is nu winter, dus dan kan ik mooi het frame eens beetpakken. Maar wie schets mijn verbazing toen ik na twee dagen al een mailtje kreeg:

Ik heb het blokje alvast uit elkaar gehaald, omdat ik altijd benieuwd ben hoe het er van binnen uit ziet. Eerste indruk, normale slijtage. Maar er was aan het blok gesleuteld. Ik heb de cilinder gemeten, maar deze is gewoon versleten, de zuiger ( gol ) heeft een speling van 0,03 tot 0,08 mm, en de cilinder is 0,04 tot 0,06 mm ovaal. De zuiger daar horen veren op met een B slot, maar er zaten veren op met een C slot, wat niet een goede afdichting zal geven, om over het passen maar te zwijgen. Er zal een nieuwe wand met zuiger in moeten. De kopp naaf, daarvan zijn de platte kanten van ingeslagen, daar gaat een andere voor in. De trapas is ingeslagen, aan de linkerkant waar de crank op komt, en aan de rechterkant heeft de rem een gleuf in de as gemaakt

Na een paar dagen kreeg ik ook dit bericht van Maarten:

Mijn ervaringen met Arnold zijn inderdaad buitengewoon positief. (van tevoren weet je dat natuurlijk nooit zeker, maar ik zag wat Arnold voor Frans/Dimage had gedaan en toen was ik wel erg onder de indruk) Hoewel je er na 800 km nog niet zo veel van kan zeggen, maar er komt geen drupje olie uit het blok en er is geen enkel minpuntje van de revisie te noemen. Elk boutje zit vast en zat vast. Blok loopt buitengewoon stil en soepel en trillingsvrij. Dat valt me vooral op als ik net start en wegrij. Natuurlijk komt er uit dit opgevoerde blok/uitlaat wel een hoop mechanische herrie, maar relatief gezien (voor een Kreidler) draait het als een naaimachientje.
Eigenlijk, als alles goed gaat, dan lijkt dat zo vanzelfsprekend, maar er kan zoveel mis gaan... daarom is het puur vakwerk van Arnold.
Qua buitenzijde van het blok heb ik Arnold gevraagd om niet te stralen, omdat ik het originele/normale uiterlijk van het blok wilde behouden. Het stralen van de binnenzijde doet Arnold heel lichtjes (kortstondig, met heel fijn materiaal) en daarmee reinigt hij alles grondig, zonder iets te beschadigen. Allerlei oneffenheden worden daarmee ook verwijderd, zonder iets te beschadigen. Het is jammer van de kritiek die er is op deze werkwijze. Het is ronduit kwalijk als er mensen zijn die zeggen dat Arnold het stralen doet om de kosten op te drijven. Notabene Arnold is het die veel jongens met beperkt budget op de site kostenloos of tegen een piepkleinprijsje weer aan het rijden krijgt. Dat Arnold om die reden genoeg heeft van de site kan ik begrijpen, en het is aan mij om het tij te keren.

Op verzoek maakt de Specialist ook een foto reportage, de foto's zie je hieronder. Wat hierbij vooral opvalt is de netheid van de "werkplaats". Ik denk dat menige garage hier een voorbeeld aan kan nemen. Hoewel ik zelf in een garage werk en "meen" dat het bij ons netjes is, is de combinatie van netheid en schoonheid het meest opvallende. Koppel je daaraan de gedrevenheid van de man om een goed product neer te zetten dan zit je op rozen als je hier je Kreidler motorblok mag aanbieden. Arnold heeft het druk. Heel druk. Kijk dus niet vreemd op als je even moet wachten voor je aan de beurt bent. Zoals Arnold zegt: "In kwaliteit zit het woord tijd"

Vanavond (29-01-2007) mijn blok opgehaald. In werkelijkheid ziet het er nog mooier uit als op de foto. Het mooiste zit natuurlijk verborgen in het blok. Als bewijs dat e.e.a. echt vervangen is kreeg ik van Arnold (voor mij overbodig, ik vertrouw die man gewoon) de oude spullen mee.

Kreidler revisie
IMG_4558.JPG IMG_4559.JPG IMG_4560.JPG IMG_4563.JPG IMG_4565.JPG IMG_4566.JPG IMG_4567.JPG IMG_4569.JPG IMG_4571.JPG IMG_4573.JPG
IMG_4574.JPG IMG_4579.JPG IMG_4581.JPG IMG_4584.JPG IMG_4585.JPG IMG_4586.JPG IMG_4587.JPG IMG_4591.JPG IMG_4593.JPG IMG_4595.JPG
IMG_4602.JPG IMG_4605.JPG IMG_4610.JPG IMG_4611.JPG IMG_4612.JPG IMG_4645.JPG IMG_4646.JPG img_4650.JPG IMG_4651.JPG IMG_4654.JPG
IMG_4663.JPG img_4665.jpg IMG_4718.jpg IMG_4720.jpg IMG_4721.jpg IMG_4724.jpg IMG_4727.jpg IMG_4729.jpg IMG_4732.jpg IMG_4745.jpg
IMG_4748.jpg IMG_4749.jpg IMG_4751.jpg IMG_4752.jpg IMG_4768.jpg IMG_4773.jpg IMG_4775.jpg IMG_4777.jpg IMG_4779.jpg IMG_4784.jpg
IMG_4788.jpg IMG_4789.jpg IMG_4791.jpg IMG_4798.jpg IMG_4801.jpg IMG_4802.jpg IMG_4810.jpg IMG_4821.jpg IMG_4824.jpg IMG_4838.jpg
IMG_4839.jpg IMG_4842.jpg IMG_4843.jpg IMG_4846.jpg IMG_4849.jpg IMG_4875.jpg IMG_4879.jpg IMG_4883.jpg IMG_4888.jpg IMG_4890.jpg
IMG_4891.jpg IMG_4927.jpg IMG_4929.jpg IMG_4934.jpg IMG_4946.jpg IMG_4954.jpg IMG_4956.jpg IMG_4958.jpg

Ik geef hier (een gedeelte) weer van de correspondentie met de Specialist:

Op 26-01-2007 schreef Arnold:

Op 26-02007 schreef Arnold:

Op 19-01-2007 schreef Arnold:

Op 19-01-2007 schreef Arnold:

Op 11-01-2007 schreef Arnold:

Op 08-01-2007 schreef Arnold:

Op 06-01-2007 schreef Arnold:

Op 25-12-2006 schreef Arnold:

Op 21-12-2006 schreef Arnold:

Op 13-12-2006 met Arnold een afspraak gemaakt om het blok te komen brengen