't is even slikken, maar dan heb je ook wat
Zoals sommigen wel weten was een aantal jaren geleden mijn motorblok 'gereviseerd' door John Bos.
Buiten mijn weten om werd het blok doorgegeven aan Jacco Witte, waarschijnlijk omdat John al in gedachten in Portugal zat. Na 3 maanden ben ik eens gaan bellen waar m'n blok bleef...... De tweede week ben ik elke dag gaan bellen. En eindelijk, na 3,5 maanden was mijn blok klaar. Toen ik hem op kwam halen zat de bougie nog los, omdat men vrijdags na een proefrit nog even de bougie had willen bekijken. Oke... dat slik je dan. Je rekent af (875,00 gulden) en hoopt er maar het beste van. Dat was zaterdagochtend. Op de donderdag erna ongeveer 300 meter van m'n werk kapte de Kreidler ermee. Daar ik van mening ben dat je wel iets mag verwachten bij een revisie van bijn 900 gulden (vergeet de reiskosten Amstelveen - Goes niet) maar weer even met Jacco gebeld. Ja het nummer kende ik nog uit m'n hoofd. Ik kon de Kreidler meteen brengen.... Gelukkig was mijn vader genegen even naar Goes te rijden.
Het bleek een defecte condensator te zijn. Zaterdags kon ik 'm weer ophalen. Ik moest uiteraard wel 35,= gulden betalen. Bij latere discussies heb ik Jacco er fijntjes op gewezen dat hij buiten de kostenopgaven 200,= de vrijheid had om zonder te bellen te vervangen. Het antwoord van Jacco was: "Ja, dan kan ik wel alles gaan vervangen" . Trek zelf je conclusie, maar mij zullen ze dus niet meer zien bij "John Bos".Na de vele goede berichten over de Specialist op het Kreidlerforum eerst nog een tijdje lopen denken. Wat bij mij de doorslag gaf is de nauwkeurigheid waarmee het blok van Maarten werd behandeld.
Dus maar eens contact gezocht met deze heer en een afspraak gemaakt om het blok langs te brengen. Op mijn vraag hoe lang het ging duren kreeg ik te horen 8-10 weken. Niet onoverkomelijk het is nu winter, dus dan kan ik mooi het frame eens beetpakken. Maar wie schets mijn verbazing toen ik na twee dagen al een mailtje kreeg:
Ik heb het blokje alvast uit elkaar gehaald, omdat ik altijd benieuwd ben hoe het er van binnen uit ziet. Eerste indruk, normale slijtage. Maar er was aan het blok gesleuteld. Ik heb de cilinder gemeten, maar deze is gewoon versleten, de zuiger ( gol ) heeft een speling van 0,03 tot 0,08 mm, en de cilinder is 0,04 tot 0,06 mm ovaal. De zuiger daar horen veren op met een B slot, maar er zaten veren op met een C slot, wat niet een goede afdichting zal geven, om over het passen maar te zwijgen. Er zal een nieuwe wand met zuiger in moeten. De kopp naaf, daarvan zijn de platte kanten van ingeslagen, daar gaat een andere voor in. De trapas is ingeslagen, aan de linkerkant waar de crank op komt, en aan de rechterkant heeft de rem een gleuf in de as gemaakt
Na een paar dagen kreeg ik ook dit bericht van Maarten:
Mijn ervaringen met Arnold zijn inderdaad buitengewoon positief. (van tevoren weet je dat natuurlijk nooit zeker, maar ik zag wat Arnold voor Frans/Dimage had gedaan en toen was ik wel erg onder de indruk) Hoewel je er na 800 km nog niet zo veel van kan zeggen, maar er komt geen drupje olie uit het blok en er is geen enkel minpuntje van de revisie te noemen. Elk boutje zit vast en zat vast. Blok loopt buitengewoon stil en soepel en trillingsvrij. Dat valt me vooral op als ik net start en wegrij. Natuurlijk komt er uit dit opgevoerde blok/uitlaat wel een hoop mechanische herrie, maar relatief gezien (voor een Kreidler) draait het als een naaimachientje.
Eigenlijk, als alles goed gaat, dan lijkt dat zo vanzelfsprekend, maar er kan zoveel mis gaan... daarom is het puur vakwerk van Arnold.
Qua buitenzijde van het blok heb ik Arnold gevraagd om niet te stralen, omdat ik het originele/normale uiterlijk van het blok wilde behouden. Het stralen van de binnenzijde doet Arnold heel lichtjes (kortstondig, met heel fijn materiaal) en daarmee reinigt hij alles grondig, zonder iets te beschadigen. Allerlei oneffenheden worden daarmee ook verwijderd, zonder iets te beschadigen. Het is jammer van de kritiek die er is op deze werkwijze. Het is ronduit kwalijk als er mensen zijn die zeggen dat Arnold het stralen doet om de kosten op te drijven. Notabene Arnold is het die veel jongens met beperkt budget op de site kostenloos of tegen een piepkleinprijsje weer aan het rijden krijgt. Dat Arnold om die reden genoeg heeft van de site kan ik begrijpen, en het is aan mij om het tij te keren.Op verzoek maakt de Specialist ook een foto reportage, de foto's zie je hieronder. Wat hierbij vooral opvalt is de netheid van de "werkplaats". Ik denk dat menige garage hier een voorbeeld aan kan nemen. Hoewel ik zelf in een garage werk en "meen" dat het bij ons netjes is, is de combinatie van netheid en schoonheid het meest opvallende. Koppel je daaraan de gedrevenheid van de man om een goed product neer te zetten dan zit je op rozen als je hier je Kreidler motorblok mag aanbieden. Arnold heeft het druk. Heel druk. Kijk dus niet vreemd op als je even moet wachten voor je aan de beurt bent. Zoals Arnold zegt: "In kwaliteit zit het woord tijd"
Vanavond (29-01-2007) mijn blok opgehaald. In werkelijkheid ziet het er nog mooier uit als op de foto. Het mooiste zit natuurlijk verborgen in het blok. Als bewijs dat e.e.a. echt vervangen is kreeg ik van Arnold (voor mij overbodig, ik vertrouw die man gewoon) de oude spullen mee.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik geef hier (een gedeelte) weer van de correspondentie met de Specialist:
Op 26-01-2007 schreef Arnold:
- Extra uitgave voor motorblok Revisie van Maloud ( Louis Dorr )
- Het is een 4 bak direct, met trapas, compleet met cilinder en ontsteking
- Gebracht op 19-12-2006.
- Motor nr 1224975
- Motorblok was klaar op 26-1-2007
- Het is een 2 PK cilinder 15-13-91
- Laatste foto is nr--- 4958
- Nieuwe wand in de cilinder en verz kosten van retour sturen
- Verzendkosten voor opsturen naar Powerseal ( verzekerd )
- Nieuwe zuiger
- Nieuwe trapas
- Verzendkosten Kreidlerparts
- Cilinder laten tunen bij LVS
- Nieuwe topracing krukas
- Voorkettingwiel 13 T ( 3/4V )
- Ontstekingspoel
- Revisie motorblok
- Even een uitleg bij de krukas:
Normaal zit er bij de prijs van de revisie, altijd een nieuwe drijfstang, maar omdat er nu een nieuwe krukas in moest gaat de prijs van de drijfstang er af.Op 26-02007 schreef Arnold:
- De cilinder is geparelstraald, en ziet er nu stukken beter uit en past goed bij de cilinderkop. Wat jij ziet op de foto's. Het zodanig draaien van de as dat de cilinder er schuivend op gaat ( de as is van aluminium ) Cilinder op de as en kijken of de cilindervoet haaks op de cilinderwand staat, en was goed ( 0,01 mm ) Dat is ook het geval bij de bovenkant van de cilinder. Zuiger gemonteerd op de drijfstang. Cilinder en kop gemonteerd. En dan wat foto's van hoe het geheel is geworden. Dus jij begrijpt wel dat het blok klaar is, de ontsteking is afgesteld op 1,05 tot 1,1 mm voor BDP Het blok is afgevuld met kroon olie uit de gele flesjes, en de versnellingen zijn afgesteld.
Op 19-01-2007 schreef Arnold:
- Gelukkig heb jij de zelfde gedachten over perfectie als ik. Over de kosten en de aflever datum kan ik op dit moment nog niets van zeggen. Hij moet nu gepareld worden, en dan nog kijken of de cilinder goed haaks op de voet staat, en dan afmonteren. Maar het einde is inzicht. Ik ga er induiken en zal eerdaags laten weten wat het allemaal geworden is. Je hoort van mij.
Op 19-01-2007 schreef Arnold:
- Ik heb vandaag de cilinder terug gekregen en het ziet er goed uit. Nu heb ik een vraag. De cilinder is gestraald bij Powerseal, maar is nu iets donkerder dan de geparelstraalde kop. Is dat een bezwaar of zeg jij van doe de cilinder ook maar. Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurt met de garantie als er onverhoopt wat zou gebeuren met de cilinderwand. Jij weet natuurlijk wel hoe het gaat met de garantie als er iets verandert is aan het product. ( Moeilijk ) Ik hoor wel hoe jij daarover denkt.
Op 11-01-2007 schreef Arnold:
- Even een update. Het blok is nu zover klaar dat het nu wachten is op de cilinder. Maar hij zal nu even moeten rusten omdat ik een ander karwei moet gaan doen ( geen Kreidler ) wat ik al lang geleden had afgesproken. Ik heb ook weer wat foto's gemaakt. Wat zien we allemaal. Gemonteerde kopp huis met krukas tandwiel Gemonteerde koppeling ( 2 foto's ) Koppelingsdeksel gemonteerd dus het blok is dicht ( 2 foto's ) Linkerkant blok met nieuwe keeringen, ook bij het kettingwiel. Ontsteking voor de revisie. Gedemonteerde grondplaat. Oude ontstekingspoel ( vreemd model ?? 2 foto's ) Opstelling ontstekingspoel testen ( de oude spoel ) Oude spoel trekt 8 mm vonkbrug. Opstelling met de nieuwe ontstekingspoel. Nieuwe spoel trekt 9 mm vonkbrug. Gereviseerde ontsteking, met nieuwe bobine, condensator, punten, en bougiekabel. Ontsteking op het blok gemonteerd.( 2 foto's ) Vliegwiel gemonteerd. Nieuw ontstekingsdeksel met borgplaatje en kettingwiel gemonteerd ( 2 foto's. Zo Louis er is weer wat te kijken, ik maak misschien te veel foto's, maar dan kan je uitzoeken wat je wilt gebruiken. Het blok is ook al afgevuld met olie, en de schakelklok ook. Even nog een toelichting. Ik bedoel met de schakelklok natuurlijk dat hij al is afgesteld en in al zijn versnellingen schakelt. Dat was het.
Op 08-01-2007 schreef Arnold:
- Ik heb de ontsteking helemaal uit elkaar gehaald, en de ontstekingspoel getest ( ik heb daar een testkast voor ) Wat blijkt hij trekt een vonkbrug van 8 mm op de kast, maar als ik naar 9 mm ga dan valt hij uit, dat is te weinig. Dus daar moet een nieuwe in. Het kettingwiel wat er bij zat dat heeft een hoogte slag , daar moet een andere op, kost anders je ketting en lagers.
Op 06-01-2007 schreef Arnold:
- Dat is vertekening, omdat het onderplaatje waar de V blokken inzitten, vast gezet is met een lijmtang, en nu lijkt het net of de drijfstang scheef weg loopt. Je pakt het wel gelijk goed aan, zo wordt het haast een complete restauratie. Natuurlijk zal ik dat controleren, of de cilinder recht staat. Het lijkt snel te gaan, maar er is nog wel wat te doen. En ik heb eerdaags een groot karwei te doen, zodat deze revisie even stil staat, vandaar dat ik dit alvast gedaan hebt
Op 25-12-2006 schreef Arnold:
- Even een update Ik heb de zuiger en trapas al binnen van Kreidlerparts ( super snel ) Woensdag ga ik de cilinder met de kop en de zuiger naar LVS brengen. Hij gaat hem eerst tunen, en daarna ga ik hem opsturen naar powerseal voor een nieuwe wand.
Op 21-12-2006 schreef Arnold:
- Ik vergat nog te vertellen dat de bronzenbus in het kopp huis versleten is, en erg veel ruimte heeft. Daar gaat dus een andere in. De kopp platen worden altijd vervangen bij een revisie, zoals ook de punten en de condensator. Ik stuur de cilinders altijd naar Powerseal. Wat voor zuiger wil jij er in hebben ( merk ) Er zat nu een Gol in Je weet dat Mahle erg moeilijk is om te vinden Kreidlerparts heeft ook goede zuigers.
Op 13-12-2006 met Arnold een afspraak gemaakt om het blok te komen brengen