Kreidlerdatabase

200 km/u ? Geen probleem !

Sprint Polini scooter en een Van Veen Kreidler

In de vorige Scootin bespraken we een race Kreidler die, volgens de eigenaar, over de 200 km/u liep.Kreidler

We hadden beloofd om deze Kreidler eens grondig te gaan testen tegen een echte race scooter.
Dus gingen we met een race scooter deze super Kreidler eens opzoeken.

Gelijk bij de eerste aanblik van dit apparaat wist je dat dit ding maar  een doel had: Hard gaan. Héééééél hard

Maar het straalde, door zijn kleine bandjes, ook iets liefs uit. Net fiets bandjes.
Er werd een slinger aan het achterwiel  gegeven en de Kreidler begon zachtjes te  pruttelen.
Nadat ie was gestart, zat de coureur van de race scooter, Orhan Turkseveer, een  beetje te gniffelen.

Wil de Jong start zijn "brommertje"De Kreidler maakte stationair niet zoveel lawaai.
Na een klein beetje gas te hebben gegeven, was het gniffelen echter volledig verdwenen en vertoonde het gezicht van Orhan allerlei vreemde kleuren, wat duidde op onregelmatige hartkloppingen. 

Het beeld van een lief, klein, schattig brommertje veranderde acuut in het imago van een bruut ros apparaat, at flink kan beuken.

Nog nooit hebben we een 'bromfiets' zo'n race geluid zien opbouwen.

Orhan Turkseveer op zijn racemonsterNadat de Kreidler warm geworden was, werd de Polini race scooter gestart.
Het geluid? Ja, wel grappig, maar "peanuts" vergeleken bij de Kreidler. Echt waar!
(klik op de link voor geluid )

Dat de scooter de top van de Kreidler niet zou evenaren, dat wisten we toen al.

Maar we waren meer benieuwd wie van beide krachtpatsers sneller zou accelereren.

Wij van Scootin' verwachten dat de Kreidler zou winnen, omdat schakel brommers nou eenmaal sneller zijn dan automaten.

Racemachine 1973 Jan de VriesMaar een schakel brommer 1971.... tja, da's niet nieuw.
Eén van de redactieleden was zelfs zo zelfverzekerd van de Kreidler dat hij een weddenschap van 100 gulden met Orhan afsloot (meer durfde Orhan niet).

De acceleratie van de scooter was al bekend: te snel.
Vandaar ook dat Orhan eerst gniffelde en wat later 800 kleuren scheet.

Maar van de Kreidler wisten we helemaal niets wat betreft de acceleratie.

Ook is het voor de Kreidler nog eens extra moeilijk om weg te komen omdat er simpelweg vòòr de 10.000 toeren niemand thuis is. 

Ons enige houvast wat betreft acceleratie is dat de eigenaar, Wil de Jong, zweert dat zijn Saab 9000 Turbo het acceleratie geweld absoluut niet bijhoudt.  
Nou is dat heel moeilijk te geloven als je rekening mee houdt met het feit dat er een hele zware vertanding op de Kreidler zit (16 tands voor, 29 tands achter).

De start, de tranen springen in je ogenIn ieder geval, beide brommers stonden naast elkaar wachtend op het startsein.

Het sein werd gegeven en de 27mm carburateur van de Kreidler werd helemaal open geslingerd.
Maar liefst 16.200 toeren barstten los.

Het motorblok jankte het uit van plezier dat het weer mocht werken.

Wat er zich daarna afspeelde was niet te geloven. Het scootertje werd volledig zoek gereden. 
Ook qua geluid was het race scootertje foetsie, de Kreidler overstemde het Polini-gepruttel volledig.
Racemachine 1973 Jan de VriesHoeveel sneller en hoe snel de Kreidler wel is, kan men niet met woorden beschrijven.

Maar een Ferrari, die met een invalidenwagentje aan het spelen is, geeft wel een redelijk reëel beeld van de situatie.

Op een stuk van 200 meter wist de Kreidler een gat te slaan
van......
.100 meter!!!

Nee, vergeleken bij een Kreidler is het scootertje niet meer dan een zak stront op wielen.

En het is echt niet zo dat het een 'slome' race scooter is.
We hebben hier te maken met het race team van REP-26, dat in de laatste race "numero uno" is geworden in hun klasse. Maar ja, zelfs de Malossi scooter van Nederlands kampioen scooter races Yrjo van Mil zou niet opgewassen zijn tegen dít Kreidler geweld.

Als je ziet hoe snel de Kreidler accelereert en als je weet met wat voor een zware vertanding er gereden wordt, dan kun je vrijwel zeker zeggen dat het motorblok door Jezus is gemaakt en daarna nog is gezegend door God.

Net zoals in de vorige Scootin wil ik je er even op wijzen dat de 15.000 gulden die je voor de Kreidler moet neerleggen veel lijkt (en ook veel is), maar je weet in ieder geval zeker dat geen enkele motoragent je bijhoudt. Het enige wat ze je kunnen maken is dat je 200 Km/h rijdt in plaats van 40 km/h , immers het is een 50 cc.....

 

In "de techniek" bestaat zoiets als "specifiek vermogen".
Dit is het aantal Pk's per liter. Bij de Kreidler zou dit neerkomen op 360 pk per liter !!!

Voor uw perceptie: en auto met 1400cc motor zou dan beschikken over 504 pk

De 1973 wereldkampioenschaps "fiets" 20 pk en 18.500 omw/min waren genoeg voor Jan de Vries om op Francorchamps een snelheid te behalen van 204 km/h!!!

Racemachine 1973 Jan de VriesOp de foto rechts:

 

 

Racemachine 1973 Jan de Vries

Artikel gedeeltelijk overgenomen van het blad Scootin en verder aangevuld met eigen teksten.