Kreidlerdatabase

Op jacht met de Schwabische pijl

Zoals in maart 1982 dat de faillissementsprocedures voor KREIDLER GmbH & Co KG werd geopend, ¬ worden opgemerkt dat de "Uit" voor een merk als geen tweede massa motorization in Duitsland beïnvloed. ¬ 79 jaar gezinnen operatie KREIDLER , 31 jaar KREIDLER motorfietsen werden beëindigd.
De wortels teruggaan tot in het begin van de 20e Century: 1903, "Kreidlers metaal en draad werken" in Zuffenhausen opgericht (¬ ben ze nog tot 1982 in het faillissement familiebedrijf) en ver ¬ gezorgd voor de toen bloeiende telefoon-en Telegra ¬ fenmarkt lijn met koperen draden. 1924 steeg naar de jonge Alfred KREIDLER het ouderlijk bedrijf. Als geschoolde ingenieur en ondernemer, hij vergezeld van de onderneming met succes door ¬ gen moeilijke economische tijden, zodat KREIDLER na het einde van de wereld de economische crisis nog eens op een uitbreiding Natuurlijk was. 1936 werd de "Factory III" in Kornwestheim Kreidlers en uitgebreid product portfolio op te nemen rollend -- En Preß ¬ aandeel. De Tweede Wereldoorlog ook voldaan aan de onderneming KREIDLER moeilijk: 13 bomaanslagen, plundering en Repa ¬ rationsleistungen na de oorlog aan de nagten Sub ¬ stanz het familiebedrijf. Maar in 1948, geen uitvinding van de spreekwoordelijke laatste zorgvuldigheid van de Swabians, het was vanaf de Gröbsten out ": de metalen werken te hebben ontvangen van hun voormalige assortiment uitgebreid en met een volledig nieuw product moet kreid-lersche motorfiets succesverhaal begonnen.

De eerste KREIDLER: de K-SO
Zoals na de oorlog het leven in Duitsland weer grotendeels begonnen te normaliseren, en langzaam maar zeker de economische wonder is begonnen, moet ook de roos. Oorlog om de oorlog een fiets de maat van alle dingen in het prive-vervoer, zij wilden nu meer en meer Duitsers ¬ sche Gemotoriseerd iets. Een motor-fiets ( "Mon ¬ fa") moet worden, omdat zij wisten het al voor de oorlog.
KREIDLER had herkend deze trend vroeg en met de hulp van de voormalige vliegtuig ingenieur John Hilber in de ontwikkeling van de eerste eigen bromfietsen. Deze samenwerking is zeer tevreden, want de K-50, als de motorfiets werd gedoopt, in alle zaken die boven de verwachtingen van de ontwerpers: A-3000 km van foltering meer dan 31 Alpenpäs ¬ se in Zwitserland en 10000 km in slechts zes dagen op de Eenzaamheid Race Course liep zonder problemen,

dat het groene licht voor de serieproductie werd gegeven ¬ en. Dan, in het voorjaar van 1951, het K-50 op de Salon van Genève aan het publiek (Peter Overigens Ale Xander ¬ blij met dit jaar met de uitvinding ne door Dolores en de jonge Connie Froboess greep haar zwembroek).
De K-50 bleek een geleidelijke voertuig, ¬ betrouwbaar, handig en lichter dan de meeste van hun vroegere concurrenten. Het is dus niet verwonderlijk dat KREIDLER in de volgende jaren op de succesvolle basis-constructie gebouw, 1953, zijn eerste Mokick ontwikkeld en het bereik KREIDLER 1955 waren vijf modellen (de K50 bromfietsen en K 51 van de bromfietsen Junior Junior 50 en J J 51 en de Roller R 50).

De folie - De legendarische Schwaben arrow
Het is de Duitse wetgever te danken dat op alle KREIDLER Foil het licht van de wereld zag: 1955 in Duitsland was de klasse van de nieuwe bromfietsen, waarvan de enige beperking in werking ¬ Displacement was: een maximum van 50 cc zou kunnen zijn. In KREIDLER maakte het onmiddellijk aan het werk. Na een roller-angedachtes bromfiets niet helemaal tevreden kunnen nu bij Alfred KREIDLER zichzelf op de kaart. Met een zelf gemaakt kaart in de hand heeft hij gepleit voor de ontwikkeling afdeling, aan de Internationale Tentoonstelling van fietsen en motorfietsen (IF-MA) in oktober voor de ontwikkeling van een prototype! Dat waren slechts twee maanden, en alles wat u KREIDLER op dat moment was de motor!
Deze motor, maar had veel te bieden: Abgleitet nem uitvinding van een autorace, een voor de Portugese 50 cc race serie had verenigd de machine ¬ gen hoge snelheden, relatief hoge prestaties en een uitzonderlijke stabiliteit in sich.Um dat de motor nu ontwikkeld KREIDLER de mensen aan de ontwerper Hilber Folie: Nee "aufgeblasenes" motorfiets, maar een echte motorfiets met innovatieve ¬ vativen details zoals de Preßblechrahmen of de voorzijde lange vleugels bouw.
Bill Haley had met zijn "Rock rond de klok" gewoon zijn triomfantelijke rond de wereld gestart in oktober 1956 als de folie op de IFMA de verbaasde publiek. Twee gekleurde rode en anth-razit geschilderd, 60 km / h in de top 3 PS , Motorradmäßige optica - dat was een winnaar! KREIDLER had zijn bromfiets met niet alleen visueel precies de zenuw van de tijd die nodig is, de machine werd ook betaalbaar en wachtte met KREIDLER de eigen betrouwbaarheid. Vervolgens was er de (toenmalige) goedkoop en makkelijk te ¬ het verwerven van de licentie IV en de vrijstelling: de folie verkocht voor jaar bijna alleen, KREIDLER ¬ stand op de grote "Motorcycle doden in Duitsland oh ¬ ne Blessuren.
De folie bleef tot 1980 (!) KREIDLER programma, vaak herzien op het gebied van technologie en het uiterlijk. Voor de laatste tien ¬ Floretts ook niet veel met de Ur ¬ Folie van 1956 gemeen: 6,25 PS werden goed voor meer dan 85 km / h top (en meestal zelfs meer). Dat de folie in de folie KREIDLER gezegd dat echter 24 jaar ...

KREIDLER van de autosport - KREIDLER record op jacht
Een sterke motor sport in het programma en bestuurders klanten - Alfred KREIDLER was er zeker van dat de automobielsport met de nieuwe bromfietsen met name de bevordering zou kunnen dienen. Het is dus niet verwonderlijk dat KREIDLER niet alleen de invoering van een 50-race-klasse (de "brandy glas ¬ klasse") is, maar ook zeer succesvol in deze klasse race ging.
Ten eerste, met reeks machines en alleen in Duitsland, en later met speciale structuren in Europa sinds 1962 in de strijd om de titels: Kreid ¬ ler niet alleen ging overal, maar ook zeer succesvol.
Terug naar de WK-titel is niet genoeg, maar KREIDLER verplaatst veel know-how van deze verbintenis, die uiteindelijk zal terugkeren naar de serie productie was ook goed (alleen de volgende uitvinding: de laatste race van 1965 bracht Folie PS 13 (!) Van 50 cc !).
Sinds de WK-titel voor het team werken partout niet te brengen, hebben we besloten KREIDLER in 1965 de eerste vertrek uit de race.
In plaats daarvan werd met de speciaal ontwikkelde ¬ ckelten KREIDLER "sigaar" record op jacht naar de "Bon-Neville-Flats", de zoutmeren van Utah. Het opvijzelen van de sigaar, een kompressoraufgeladener 50 cc motor, op 15.000 rpm 15 HP gemaakt. Dat was goed voor ongeveer 225 km / h, de wereld record in deze klasse ging naar Kornwestheim!
Overigens, veel meer succes heeft dan zelf was KREIDLER sinds de late jaren 1960, het racing team van buitenlandse Hol ¬ Kreidlerimporteurs Van Veen of de opvolger daarvan, met KREIDLER-gemotoriseerde machines aan de officiële ontbinding van de 50er klasse 1983 of een totaal van 8 titels veroverd!
Abgesang
High-end rotatie motoren en twee blauqualmende ¬ takterabgase altijd genoten van de piloten van de zo populair bromfietsen, maar waren voor het milieu en de mensen zonder benzine in het bloed tot een steeds grotere ¬ mutung. Dit was een ongeval statistieken, aan de andere kant van goed en kwaad en dat alles werd gevraagd wetgevers einde van de jaren 1970, de categorie van lichte motorfietsen einzuführend cc, beperkt tot een maximum van 6000 toeren per minuut en 80 km / h leek geschikt voor veel meer rust de straten en in de ongevallenstatistieken.
Het plan werkte - ten minste amtlicherseits. In KREIDLER, maar het was te laat voor de ontwikkeling van deze uitvinding te reageren.
Wanneer mensen met zijn 80 nieuwe modellen op de markt had vooral de Japanse fabrikanten ¬ ler de markt heeft vrijwel verdeeld onder elkaar. Sinds ¬ kwam dat de nieuw ontwikkelde modellen niet langer een groot deel van de voormalige KREIDLER-usual superioriteit ¬ tuig was, en blijft, hoewel de Duitse machine ¬ gen duurder dan het Verre Oosten motorfietsen. De KREIDLER betrokkenheid bij de motorfiets punt niet kon helpen helm en rijbewijs vereiste de uitvinding zou kunnen vragen voor bromfietsen aan het begin van de jaren 1980 tot nul en de bescherten KREIDLER management is een ander probleem.
"Laat in Silence 'is de hit, het 1982 ablieferte Depeche Mode en een stille vertrek was ook Kreidlers laatste feit: Na meer dan een miljoen voertuigen werd gebouwd in 1982 Definitieve zaden ¬ Westheim en Zuffenhausen.
Maar zelfs als het bedrijf niet meer bestaat vandaag, meer dan twintig jaar na het einde van de onderneming, schart met name op de folie een trouwe, grote fan gemeente.