Kreidlerdatabase

Kreidler racekit

Rennsatz

Voor het jaar 1969 heeft de F.I.M (Federation Internationale Motocycliste) een lang gekoesterde wens in vervulling doen gaan.

Slechts motoren met maximaal 6 versnellingen, één cilinder motoren en minstens 60 kg zwaar mochten voortaan meedoen.Reden, op deze manier wilde men de prive rijders en de "talenten" met geringe financiele mogelijkheden tegemoet komen.

Een belangrijke impuls komt van de firma Kreidler. Voor de standaard RS (prijs 1408.00 DM) is nu een raceset te koop voor zegge en schrijve 299.70 DM die uit de bekende serie motor een racemontser maakt. Enige handigheid is natuurlijk wel geboden. Maar met behulp van deze handleiding kan iedereen deze handelingen uitvoeren. Uit de standaard uitvoering met 7500 omw/min met 5,3 PK stijgt het vermogen naar 12.000 - 13.000 omw/min met een vermogen van 9,5 tot 10 PK met een topsnelheid van 120-130 km/h.

Nog een opmerking, om in aanmerking te komen voor deze set moet men een race licentie hebben en mag het voertuig niet meer aan het openbare verkeer deelnemen.

De set omvat de volgende onderdelen: cilinder met voetpakking, cilinderkop en een gesmede zuiger met zuigerveren, een dell'Orto race carburateur 25 SS D met aparte vlotterkamer en speciaal inlaatspruistuk, carburateur ophanging met ondersteuning, speciale uitlaat, uitlaat verloop, gaskabel, luchtvertselling met hevel, racebougie 370, kettingtandwiel met 14 tanden, diverse kleine delen o.a. sproeiers, klemmen, pakkingen en schroeven (afb. 1)

Kreidler racekitKreidler racekitNu naar de ombouw werkzaamheden: luchtfilter, ruisdemper, carburateur, cilinder, cilinderkop en zuiger worden van de normale RS verwijdert.

Uit de ontsteking kunnen de lichtspoel, achterlicht en richtingaanwijzers worden verwijdert. (Beeld 2 Nr. 1,2 en 3) Carterhelften met tapeinden en drijfstang met rollager blijven zitten, deze zijn dezelfde als in de renmotoren en dus geschikt.

 

Kreidler racekitKreidler racekitOok aan de vijf-bak wordt niets veranderd. Indien de motor van de RS nog niet zoveel gelopen heeft is het waarschijnlijk voldoende het small end te testen op soepele werking van het lager. (Moet licht lopen, maar zonder speling).De nieuwe zuiger na deze controle monteren en vervolgens de borging zorgvuldig monteren (beeld 5)

De in de zuigerbodem ingegoten pijl wijst naar beneden (richting uitlaatpoort cilinder)

 

Kreidler racekitDe zuigerveren, boven een L-Kreidler racekitveer en onder een vierkante zijn reeds op de zuiger aanwezig. Als volgende leggen wij een nieuwe voetpakking op het blok en schuiven de ren-cilinder met inlaatspruitstuk over de tapeinden.

De zuiger bevindt zich in het bovenste dode punt en moet met een stukje hout of iets dergelijks ondersteunt worden.

Bij het overschuiven van de cilinder over de zuiger moeten we de zuigerveren met twee vingers stevig samendrukken, zodat de cilinder hier soepel over heen en weer kan schuiven. (Beeld 6) Goed opletten dat de zuigerveren niet in de uitlaat- of spoelpoorten haken. Gebruik geen geweld !!!

 

Kreidler racekitKreidler racekitDaarna het stukje hout onder de zuiger vandaan trekken en de cilinder geheel op het carter schuiven.

De cilinderkop wordt er zo opgezet dat de bougie in het midden van de motor zit. (Beeld 7) De cilinderkop wordt erop gezet en vastgebout, rechts beginnen en kruislings werken.

Hierna nogmaals alle moeren, kruislings natrekken met hoogstens 1,5 kgm.

 

Kreidler racekitKreidler racekitDe uitlaat, een belangrijk onderdeel van de ren-set wordt nu gemonteerd. Hierna komt de carburateur gevolgd door de ophanging voor de vlotterkamer met behulp van een stuk plastic slang (beeld 8) De carburateur wordt over het inlaatspruitstuk geschoven en vastgegschroefd. (beeld 9) De loodrechte afstand tussen het dichtvlak van de vlotterkamer en de boring van de luchtschroef moet 35 mm bedragen (beeld 10)

 

 

Kreidler racekitKreidler racekitDe "serie" motorolie wordt nu bij warme motor afgetapt en vervangen door 0,33 liter Castrol R 20 vervangen. Verder worden de hevel voor gas geven en de extra lucht verlegt.

De magneet wordt weer gemonteerd. We draaien zover dat de zuiger in het Bovenste Dode Punt staat.

 

Kreidler racekitKreidler racekitHet merktteken moet excact tegenover het afstelteken liggen. (beeld 11) Het goede ontstekingstijdstip is dan 23,5 mm voor deze markering. (beeld 12)

Bij gradenverdeling is dit 23 graden voor BDP. Met instellling meet een meetklokje is dit prcies 1,9 mm. (Het kan noodzakelijk zijn de grondplaat iets uit te slijpen daar de verstelmogelijkheid waarschijnlijk niet voldoende is)

Kreidler racekitNu kan de carburateur afgesteld worden. De basisinstelling, Hoofdsproeier 115, leegloopsproeier 60, naald op het derde kerfje van boven (beeld 13) is al ingesteld. Bij warmgelopen motor wordt de carburateur zodanig afgesteld die bij een renmotor past. Dit bereikt men door het verstellen van de sproeier en de luchtregelschroef. (beeld 14) Als laatste zal een kwart- tot een halve slag teruggedraaid worden. De afstelling is correct als de motor "oppakt" tot in de hoge toeren.

Indien de bougie donker uitslaat zal het mengsel waarschijnlijk te vet zijn. Dan is de eerst volgende sproeier van toepassing. Bij deze afstellingen moet de schuif van de extra lucht gesloten zijn.

Door het openen hiervan wordt het mengsel armer. Door voorzichtig instellen kan hiermee gedurende de race het juiste mengsel verkregen worden.

Om de machine echt raceklaar te maken moeten alle overbodige materialen van de machine genomen worden. Denk hierbij aan beplating, koplamp, buddyseat etc.

Bovendien kunnen een paar goede banden gemonteerd worden. (bijvoorbeeld Conti 2,00-19) op aluminium velgen 23-2,25.

Hierna moet nog de afstelling van de overbrenging gezocht worden.