Kreidlerdatabase

Kreidler stadsbrommer 1969 Roadtest

Automatische twee-versnellingsbak heel handig

Kreidler MP3Een van de concessies die men bij het bouwen van een stadsbrommer moet doen, is het laten vervallen van de versnellingsbak — wil men het geheel tenminste gemakkelijk hanteerbaar houden. In de meeste gevallen althans, want er zijn fabrieken die er een andere oplossing voor vinden: de automatische versnellingsbak!

Een van die fabrieken is Kreidler en van hèn was het, dat we deze maand een testexemplaar in huis hadden. Als je op een bromfiets met de naam Kreidler rijdt, verwacht je er wel het een en ander van en hierin werden we niet teleurgesteld.
Volgens de fabriek is er een lange voorbereidingstijd aan het tot stand komen van de nieuwe stadsbrommer voorafgegaan, waarbij alle belangrijke technische details werden getest, verbeterd en opnieuw getest.

Dat willen we graag geloven! Ten eerste al omdat we weten om welk merk het gaat en ten tweede omdat we het zelf gemerkt hebben.
Kreidler is nu al een jaar of twaalf bezig met het maken van bromfietsen. In die tijd heeft dit merk behalve een goede naam ook een grote omzet opgebouwd. Een omzet uitsluitend in zware bromfietsen, want het heeft lang geduurd voor de Duitse fabriek begreep, dat er ook in de verkoop van stadsbrommers ook nog wel een graantje mee te pikken viel.

Kreidler MP3Ofschoon men bij deze nieuwe Kreidler de vergelijking met een motorfiets onmiddellijk uit z'n hoofd kan zetten, merkt men aan alles de ervaring in het bouwen hiervan. Waarom anders die bijzonder stevige, zware uitvoering? Maar laten we beginnen met het meest interessante geval, de automatische twee-versnellingsbak. Op de ongetwijfeld belangwekkende technische werking hiervan zullen we later in dit blad terugkomen, maar voorlopig interesseert ons alleen het nut ervan.

Dat zal wel voor zichzelf spreken, denkt u natuur­lijk! Versnellingen maken het de motor alleen maar makkelijker zijn vermogen zo gunstig mogelijk op de weg te brengen. Hoe meer versnellingen, hoe meer het vermogen van de motor in een bepaald toerengebied geconcentreerd kan worden. Nu is 'n bromfiets geen hardloper, dus zal hij alleen bij het optrekken profijt hebben van een versnellingsbak — de zwaardere bromfietsen hebben er praktisch allemaal een. Komt men bij de lichte stadsbrommer, dan kan de motor het meestal zonder versnellingen wel aan. Kijkt u maar naar de acceleratietijden van enkele door ons geteste stadsbrommers en vergelijk ze dan met die van de zwaardere.


Kreidler MP3Pas met zware tegenwind, steile hellingen of het meevoeren van een flinke hoeveelheid bagage komen de bezwaren van een motor zonder versnellingen om de hoek kijken. Géén bezwaar, zeggen de meeste mensen, dan rijden we maar wat langzamer.
Kreidler wilde echter met haar brommer de berijders aan de ene kant veel comfort en een gemakkelijke bediening bieden, maar aan de andere kant een behoorlijke trekkracht, onder alle omstandigheden! Daarom   ..

U moet dus niet denken dat deze Kreidler een enorme stoplichtsprinter is geworden, die alle andere kleine bromfietsjes ver achter zich laat. Nee, het voordeel merkt men pas onder andere (bovengenoem­de) omstandigheden, wanneer u denkt: „Hé, waarom kunnen ze nou ineens niet zó goed meer meekomen?"

In uw tweede versnelling heeft u dan, vanwege de af­stelling van de motor, plotsklaps meer vermogen voor „hindernissen" dan de andere bromfietsen in hun eerste en enige.
De automatische bak op de Kreidler schakelt soepel en zonder haperen over en terug. In het begin is men natuurlijk erg oplettend, waarbij men merkt dat de bak zo bij 18 a 19 km/uur overschakelt. Maar op den duur denkt men er helemaal niet meer bij na en is men alleen maar blij dat alles zo eenvoudig gaat. Je draait het gas maar op en de motor (sorry, versnellingsbak) zoekt het verder zelf wel uit.

Een automatische versnellingsbak heeft natuurlijk wel wat extra vermogen nodig („transmissie-verlies, als gevolg van de wrijving tussen alle extra onderdelen): de 49,9 cc tweetakt levert 2 pk. Daarentegen hoeft het toerental niet erg hoog te liggen, om de bromfiets nog de topsnelheid van veertig kilometer te geven: 4200.

Overigens: het overschakelen bij 18 a 19 km/uur gebeurt alleen onder normale omstandigheden. Onder zwaardere omstandigheden bepaalt de motor zélf het toerental en de versnelling. Helling óp zal er bijvoorbeeld wat later overgeschakeld worden, helling af wat éérder. Verder staat ook een compressie-verhouding van 9 : 1 wel borg voor een constante trekkracht.

Kreidler MP3Om de motor te starten, is er een decompressorhandle links op het stuur. Deze handle koppelt tevens de motor. Fietsen kan men dus door de handle gewoon onberoerd te laten. Als fiets vinden we de Kreidler minder geslaagd, maar dat komt natuurlijk door de zware uitvoering.

Ook zal men het zadel op een bromfiets nooit zo hoog stellen als op een fiets. De vormgeving van de nieuwe Kreidler is bepaald apart, alhoewel niet sensationeel.

De tank zit „ergens voorin" en is een kleur lichter (in ons geval blauw) dan de rest van het frame. Op de tank het Kreidler vignet, als bewijs dat het er toch echt een is!
Het stuur heeft een geheel eigen vorm, zo ook de koplamp, die vrij hoog is gemonteerd. Jammer dat hij alleer maar aan en uit kan — een groot- en dimlichtschakelaar zit er niet op. Daarentegen wel een kilometerteller van het merk VDO.
Het bagagerek achter is een vrijwel plat stuk metaal, maar om de dingen erop vast te houden zitten ei vier rubbertjes op. Op een slimme manier is hier, in een rubber doosje, het gereedschap onder bevestigd Men moet echt even weten waar het zit!
Het schijnt dat iedere fabriek die ooit zwaarden brommers heeft gebouwd, maar niet af kan stapper van de grote uitlaat. Ook onder de Kreidler zit zo'i mooie verchroomde buis — een duurdere constructie dan het „potje."

Kreidler MP3De motor wordt aan de bovenkant beschermd door twee kunststof afdekplaten, die heel gemakkelijk te demonteren zijn.
Met de smalle spatborden komt deze bromfiets we in aanmerking voor jasbeschermers.
Laatste aspect van de vormgeving: het linker-motorblokdeksel! Kijkt men er namelijk achter, dan blijkt het motorblok heel wat kleiner te zijn, dan het (plastic) kapje doet vermoeden. Aan de andere kant is het wel „echt."
Zo stevig als alles uitgevoerd is, zo simpel is de Kreidler ook van constructie. Niets op de bromfiets is overbodig, niets zit er te veel op.

Ook over de bediening hoeft u zich met de Kreidler geen kopzorgen te maken. De decompressor/motor-schakelaar zit als een mini-handletje onder het linker remhandle. (Beide remhandles hebben aan het uiteinde een mooie verchroomde knop — het staat mooi!). Het starten gaat verder moeiteloos en het fietsen levert zoals gezegd geen mechanische problemen op. De lichtschakelaar zit op de (niet overmatig grote) kop­lamp en door deze schakelaar naar links te duwen zet men er tevens de motor mee af.

Blijft over de bel, die ditmaal op de juiste plaats zit en een duidelijk ge­luid produceert.

Veel comfort biedt de Kreidler z'n berijder. De telescoop voorvork (met rubber hoezen) zorgt er voor dat het stuur niet uit uw handen wordt geslagen en het zweefzadel dat het gemis aan achtervering goed opgevangen wordt.

Zolang men hem niet gaat vergelijken met de grote Kreidler, is er geen enkele reden tot klagen.

U zult natuurlijk wel benieuwd zijn welke acceleratietijden er met déze automaat uit de bus kwamen.
We zullen uw geduld niet langer op de proef stellen, maar eerst moeten we u wel vertellen, dat ons exemplaar nog niet ingereden was. In feite Kreidler MP3brachten wij de kilometerteller pas aan het draaien, want onze Kreidler was van de eerste zending nadat de brommer door TNO goedgekeurd was. Daar gaan we dan:
De tijd die we over de honderd meter met staande start noteerden was 14,4 sec — een gemiddelde uit verschillende metingen.

Aan de remproeven kwamen we niet toe. Een remsegment van de voorrem was plots gebroken en toen we bij een naburige dealer een andere Kreidler probeerden, bleken hiervan de remmen nog niet nauwkeurig te zijn afgesteld. Tijd dringt, dus doen we het deze keer maar zonder. Jammer genoeg.
O ja, nog één ding: denkt u niet dat we geen speciale naam voor de Kreidler wisten, want die is er gewoon niet.

Of misschien nóg niet.

 

 

 

Technische gegevens

 

 

Motor

Merk

Kreidler

Type

D 15.06

Boring x slag

40 mm x 39,7 mm

Cilinderinhoud

49,9 cc

Compressieverhouding

9:1

Vermogen

2 pk bij 4200 omw/min

Olie wisselbak

400cc (Kreidler Transmissieolie)

Koppeling

Centrifugaal koppeling

Ontsteking

Bosch Vliegwiel magneet ontsteking

Start

Fietsend

Lichtspoel

6 Volt 15 + 2 Watt

Voorontsteking

1,3 mm vóór BDP 0,35 mm

Bougie

Bosch WE 175

Electrodenafstand

0,4 mm

Koeling

Rijwind

Carburateur

Bing 1/10/105

Naaldring

3

Hoofdsproeier

76

Naaldsproeier

215

Mengverhouding

1 :25

Rijwielgedeelte

Frame

Buisframe

Tankinhoud

4 liter (inclusief

Voorvering

Telescoopvork

Voorrem

Trommelrem

Achterrem

Trommelrem

Zitplaats

Zweefzadel

Kettingbescherming

Kettingrand

Gereedschapsruimte

Onder bagagedrager

Uitrusting

stuurslot
pomp
bel
gele plaat
set gereedschap
km-teller

Kleuren

Blauw/Grijs

Prijs

ƒ 649,50 (inclusief BTW)

Importeur

Van Veen Import N.V.
Haarlemmerweg 518