Kreidlerdatabase

Kreidler Restaureren

KreidlerWat is restaureren?

Dit is het in een zo goed mogelijke staat terugbrengen van een ooit nieuwe bromfiets.

Er zijn een paar soorten restaurateurs:

Wat komt er bij kijken

Het restaureren van een bromfiets kan op 2 manieren

Adressen:

Zie de links pagina

Algemene aankooptip

Voorvork

Als de brommer een ongeluk heeft gehad is de voorvork krom of verzet. Soms kun je dit gemakkelijk zien maar soms ook niet. Kijk of de voorpoten krom zijn of scheurtjes hebben. Om de stevigheid van de voorvork te controleren kun je de voorband tussen je benen zetten, en proberen te sturen. Voel je dat je het stuur toch kan bewegen ondanks dat je voorband klemt, dan klopt er iets niet. Een beetje ruimte hierop heeft zowat elke brommer maar teveel ruimte heeft als gevolg dat de brommer erg zweverig gaat sturen en het voelt of je stuur niet direct op jouw stuurbeweging reageert. Mocht de brommer die wilt kopen hier ook last van hebben, moet je rekenen op de kosten van de vervanging van de voorvering.
Let ook op de ruimte tussen de voorvering en frame. Dit kun je zelf verhelpen, maar kijk er toch maar even naar omdat je het altijd als afding argument kunt gebruiken.

Motor:

Ook is het belangrijk dat je goed naar de motor van de brommer kijkt en hoort. Let erop dat de motor koud is als je hem start. Sommige verkopers laten de motor eerst even warm lopen voordat de kopers komen, omdat de motor dan beter start en beter stationair loopt. Dus voel even aan de cilinder of die ook warm is. Start de motor en kijk of dit mooi vlot gaat en de motor niet te veel toeren hoeft te maken stationair om aan de gang te blijven. Als de motor loopt moet je goed letten op vreemde geluiden van de cilinder, tandwielen en dergelijke. Maakt de brommer erg veel geluiden en kraken, kan dat betekenen dat de motor versleten is in de cilinder of dat de tandwielen versleten zijn. Je kunt de motor dan reviseren, maar dan kan duur worden. Het beste is dan vaak om gewoon verder te zoeken naar een andere (betere) brommer.
Verder moet je er opletten of de cilinder niet versleten is. Start de motor en hoor of de motor erg tikt. Als ie dat inderdaad doet wijst dat meestal op een versleten cilinder of versleten zuigerveren. Ga dan ook nog even een stukje rijden en controleer of de brommer in elke versnelling ongeveer evenveel power heeft.

Uitlaat:

Kijk of de brommer een goede uitlaat heeft die het liefst geen roest heeft. Let vooral op de bocht, deze rot het snelst door. De uitlaat moet ook dicht zijn tussen de bocht en uitlaatgat. Controleer dit door je hand of iets anders tegen het uitlaatgat te doen terwijl de motor draait. Als het goed is slaat de motor af, zoniet dan ontsnappen de uitlaatgassen door een gat in de uitlaat die er niet hoort te zijn

Banden en velgen:

Kijk ook even naar de banden en velgen. Let erop dat de banden niet versleten zijn of andere mankementen vertonen. Banden moeten minimaal 2 millimeter profiel hebben. Kijk ook naar de velgen. Hou de brommer even van de grond en laat de band draaien. Zo kun je zien of er slagen in de velgen zitten of niet. Doe dit bij beide wielen. Let op stervelgen kun je weggooien als krom zijn dus pas hier mee op.

Verlichting:

Frame- en motornummers:

Mocht je een goede tip hebben, aarzel niet en mail me even, ik neem dit dan op in deze pagina.

Laatst gewijzigd: 6 Juli, 2016