Kreidlerdatabase

Voorvork ei-tank 1965

De volgende tip kreeg ik van Willy Munsters

Hierbij mijn ervaring met het reviseren van de rubbergedempte voorvork / eitank 1965 .

Na het losmaken van de voorvork, valt direct op, dat wat eens rubberen doppen waren, die voor enige demping moesten zorgen bij het eitank bromfiets type, vergaan zijn tot een handje vol hard gruis.
Als revisie set,  zou op de beurzen een nylon of akulon set te koop zijn. Maar dat vindt ik nogal een hard goedje, als oorspronkelijk  door de constructeur voor  rubber is gekozen .

Dus speuren, op een gegeven moment vraag ik aan onze magazijnchef, in het garagebedrijf waar ik werkzaam ben of hij mogelijk een, op papier getekende lijkende rubber, met ongeveer de afmeting 25 mm. buitendiameter, een gat er in van plm 12 mm en een hoogte van ± 12 mm.
Dus kortom een soort dikwandige rubberen ring.

Na enkele dagen wat in oude voorraad gerommeld te hebben, kwam hij waarachtig met een paar ringen aandragen die wel eens geschikt zouden kunnen zijn .
Na de rubbers gemonteerd te hebben en van enig lagervet te hebben voorzien, was het afstellen van links en rechts, zo mogelijk hetzelfde te laten dempen . De rubber zit geklemd tussen twee kleinere als de rubber diam. metalen ringen die door enkele stelmoeren samendrukbaar is dus in diameter toeneemt en daardoor straffer door de vorkbuis gaat. Na enkele pogingen had ik een leuke, goede demping ingesteld .

Maar  enkele dagen daarna, toen ik de brommer opnieuw probeerde op demping, was ik verbaasd.
Alles zat muurvast . De rubber was gaan opzwellen door het gebruikte smeervet.

Na het boeltje met moeite eruit gehaald te hebben, schoongemaakt en opnieuw gemonteerd, was de demping weer perfect. Maar na enige tijd merk je toch dat er  smering nodig is .
Na enig experimenteerwerk kwam ik uit bij silliconenolie  (spuitbus) welke ik ooit bij Aldi of Lidl heb gekocht . (Spaarzaam gebruiken) en de dempers werken nu al enkele jaren zonder verder opnieuw  los te zijn geweest.

Bij navraag aan onze magazijnchef om welk onderdeel en voor welk type auto de rubber zou zijn kwam hij met het antwoord, dat dit ver voor zijn indiensttreding was en vermoedelijk ophangrubbers waren uit een dynamosteun van Ford Taunus of Sierra .

Ik heb hem laten informeren bij al onze andere vestigingen en heb nog zo'n veertig rubbers kunnen kopen . Dus een twintigtal voorvorkje's kan nog origineel van rubber voorzien worden .

Ook de demontabele achterschokbrekers heb ik onderhanden genomen , dempen nu als een set nieuwe, maar dat is een ander verhaal en kom daar nog eens bij je op terug nadat de tekening die ik hiervan maakte eerst heb ingescand en opgeslagen als een te mailen bestand.

Voor meer informatie: Willy Munsters