Kreidlerdatabase

Kreidler Twee-takt principe

KreidlerDe zuiger is het enige bewegende deel in een zuigergestuurde 2-takt motor. 

Maar vergis je niet, hoewel het er simpel uitziet, is de werking behoorlijk ingewikkeld.
Hieronder vindt je stap voor stap uitgelegd, wat er allemaal gebeurt inen rond de cilinder gedurende 1 krukas omwenteling.

Dit is het principe van de motor zoals die in Kreidler bromfietsen en motoren is toegepast; de zuiger opent en sluit de poorten.
De Kreidler wegracers gebruikten een roterende schijf inlaat. Nu gebruiken de 2-takt motoren meestal een membraan inlaat.

 

 

KreidlerSchematische weergave van een tweetakt motor

 

KreidlerBovenste Dode Punt (Ontsteking)

Op het Bovenste Dode Punt B.D.P., is net geleden het gecomprimeerde mengsel ontstoken door de vonk van de bougie en het vlamfront van de ontploffing vult de cilinderkop met een stevige druk en hitte, die de zuiger naar beneden duwt.

Onder de zuiger is de krukas ruimte op zijn grootst, waardoor het verse mengsel goed aangezogen wordt door de inlaat (uit de carburateur).

 

 

KreidlerArbeidsslag

Als de zuiger verder naar beneden geperst is door de uitzettende verbrandings gassen, heeft hij zijn hoogste snelheid bereikt en wordt er optimaal vermogen door gegeven aan de krukas.

Onder de zuiger begint de druk op te lopen door de kleiner wordende ruimte, de inlaat wordt afgesloten.

 

 

 

KreidlerUitlaatpoort opent

Zodra de zuiger de open uitlaat poort bereikt wordt het hete verbrande mengsel naar buiten geperst door de dan ontstane opening. Waardoor de druk in de cilinder sterk daalt.

Onder de zuiger daarentegen neemt de druk van het binnengezogen mengsel alleen maar toe.

 

 

 

KreidlerOnderste Dode Punt

De verbrande gassen worden door het verse mengsel uit de spoelpoort, naar buiten geperst door de uitlaat poort.
En de cilinder vult zich met (koud) vers benzine / lucht mengsel.

Het verse mengsel bevat ook 2-takt olie, die nodig is om de zuiger, cilinder, krukaslagers, small end lager en het big-end lager te smeren.

 

 

KreidlerSpoelpoort sluit

Nu is de zuiger, door de vliegwiel werking van de krukas, weer omhoog aan het komen en sluit de spoelpoort.

De laatste restjes verbrand mengsel worden nu (met een beetje vers mengsel) in de uitlaat geperst.

 

 

 

 

KreidlerCompressie slag

De uitlaat poort is nu ook gesloten en het verse mengsel wordt samengeperst door de opgaande zuiger.

Onder de zuiger neemt de druk af, waarbij door de dan geopende inlaat het mengsel aangezogen wordt uit de carburateur.

 

 

 

Zie ook: Wikipedia