Kreidlerdatabase
Wordt ook vriend van de
Kreidlerdatabase !

Geschiedenis | Registratie | Personen | Modellen | Artikelen | Race | OCR 1000 | Techniek |Fotopagina | Links | Te koop | Evenementen

Technisch

  1. Framenummers
  2. Modelcodes
  3. Frameplaatjes
  4. Uw Kreidler
  5. Prijzen
  6. Tanks
  7. Kreidler Kleuren
  8. RAL kleuren
  9. Elektra
  10. Bougies
  11. Carburateurs
  12. Cilinders
  13. 2-takt
  14. Mengsmering
  15. Motorolie
  16. Uitlaat
  17. Kenteken
  18. Kettingen
  19. Produktie
  20. Restaureren
  21. ei-tank voorvork
  22. Repareren
  23. RDW keuring
  24. Kundendienst
  25. Sleutels
  26. Oude dealers
Disclaimer
Laatst gewijzigd
Zaterdag, 10 Oktober, 2009
Statistieken

Waarom??

 

Kreidlerdatabase Cilinder informatie

Cilindernummer: 15.43.97+   Vermogen: 5.3 pk
Gietaanduiding: Mahle - 40ZN7W1 ~W5 - W6
Aansluiting uitlaat: Knijpflens   Diameter uitlaat: 32 mm
Cilinderhoogte: 67.50 mm   Cilinderboring: 47.00 mm
Steek tapeinden: 44 mm   Aansluiting spruitstuk: Schuine aansluiting
Aantal koelribben: 15   Bougie: Bougie
Cilinderkop: 15.43.16   Koppakking: Geen koppakking
Zuiger: 15.63.98   Vanaf motornummer: 5101909
Carburateur: Bing 1/18/26   Tot motornummer: 5116427
Inlaatspruitstuk: 15.63.63   Bouwjaar: 1968
Cilinderhemd: 47 mm      
Koeling: Rijwindkoeling   Model: .
Land: Duitsland      
         
Opmerking: Deze cilinder werd ook uitgebracht als 15 43 97 + en had dan 6,25 pk.  (zes-drietje)
Het + betekend dat de cilinder is voorzien van een Nikasil wand. Ze hebben wel zoals de S.b de schuine inlaat, maar geen flens uitlaataansluiting maar met een tuitje. Deze cilinders werden bovendien allemaal met 18mm Bing gereden (ook de 6,25 dus(!!) , alleen de S.b kreeg later de 20mm) en 32mm uitlaat. De 6,25 pk 15-43-97 smalle tap is nog wel nieuw te krijgen maar peperduur ik meen zonder zuiger iets van 325 euro dan komt er nog een zuiger van een dikke 80 euro overheen. Bereits ein Jahr später änderte Kreidler die äußere Form des Zylinders, leicht zu erkennen an den 15 Kühlrippen oben. Die Lauffläche blieb zunächst hartverchromt und randriert, spätere Zylinder wurden MAHLE-NIKASIL®-beschichtet. Hier die versprochenen Steuerzeiten: * Einlaß: 164 Grad (durch Kolbenfenster)
* Spülung: 126 Grad
* Auslaß: 185 Grad gemessen ohne Fußdichtung Entwicklungsstufen W1 bis W7. Geändert wurde dabei vor allem die Breite des Einlaßkanals und der Überströmkanäle. Der Auslaß blieb gleich, bis auf eine minimal längere Steuerzeit bei den NIKASIL-beschichteten Zylindern. Die MAHLE-NIKASIL®-beschichteten Zylinder sind mit einem "+" neben der Mahle-Gußnummer gekennzeichnet. Nur diese Zylinder haben laut Kreidler die 6,25 PS, die hartverchromten 5,3 PS.

Bij toeval liep ik tegen het antwoord op over de W nummers. Kort gezegd staat een W nummer voor het gietnummer.
Wanneer er een nieuwe cilinder was ontwikkeld, dan stond er in de eerste gietserie van deze cilinder de benaming W1. Wanneer er dan na verloop van tijd bleek dat de cilinder geoptimaliseerd kon worden dan werden de poorten hierop aangepast, wanneer er dan voor hetzelfde cilindernummer een aangepaste versie werd uitgebracht, dan gebeurde dit weer onder W2 (tweede gietserie) W3 enz. Des te hoger dus het W nummer in de cilinder, een des te meer geoptimaliseerde cilinder je hebt.

Letter op zuiger

Maat in mm

A

39.93

B

39.935

C

39.94

D

39.945

E

39.95

F

39.955

G

39.96

H

39.965

I

39.97

J

39.975

K

39.98

L

39.985

M

39.99

N

39.995

Overgenomen van Kreidler Norden
Kreidler

Ontwerp van deze website: 11-12-1997
Laatst gewijzigd 23.06.2014 13:33
Bronnen: Kreidler - Archief - Publicaties
Disclaimer - Statistieken - Contact

 

De door mij geraadpleegde bronnen via internet zijn:

  1. kreidler.nl
  2. kreidler-museum.de
  3. kreidler-verein.de
  4. kreidlertreff-giessen.de
  5. kreidler-jogy.de
  6. kreidleroriginal.com
  7. familie-jordaan.nl
  8. oranjekreidler.nl
  9. Kreidler startpagina
  10. Kreidlersite Flacko
  11. Blad Bromfiets

De door mij geraadpleegde boeken zijn:

  1. Typen, Techniek und  Motorsport geschichte
  2. Motorräder, die Geschichte machten
  3. Zweiräder 1951-1985
  4. Geschichte-Typen-Technik
  5. Kreidler in Nederland
  6. Typen kompass
  7. Kreidler Prospekte
  8. Jan de Vries Wereldkampioen
  9. Die Welt war meine Straße - Gunther Markert
  10. Bromfietstechniek deel 1 & 2
  11. Reparatie en onderdelen handleidingen

Deze website wordt door mij als hobby beoefend, er is geen enkele binding met enig commerciëel bedrijf !
Bijdragen in de vorm van artikelen e.d. zijn van harte welkom.

Kreidler