Kreidlerdatabase

Kreidlers in Nederland

Nederland had meerdere eigen produkten in de 50cc én was een relatief zeer grote markt voor bromfietsen die zeer geliefd waren.

KreidlerIn Nederland kwam het tot een curiositeit; door het pedaalvoorschrift werden ook de 4 versnellingen getroffen.
De lengte van de pedalen was NIET voorgeschreven, zodat deze zoveel mogelijk ingekort werden enzodoende toch leken op de populaire voetsteunen die in Duitsland werden toegepast. Bovendien waren ze voorzien van een "omklap" mechanisme, waardoor er "ook" mee gefietst kon worden zoals wetteljk stond voorgeschreven, het was immers een "rijwiel met hulpmotor".
Sinds enige tijd is de pedaalplicht en het witte achterspatbord afgeschaft.

1965Bijzonder is de geschiedenis van de Franse K53/403

  1. 1951 - K50
  2. 1962 - K53/1 NL
  3. 1964 - K53/1 NL
  4. 1966 - K53/1 NL
  5. 1967 - K53/1 NL 1968 - K53/1 NL
  6. 1968 - K53/2 NL
  7. 1969 - MP3 - Roadtest
  8. 1968 - K54/53 - 5,3
  9. 1969 - K54/53 - 6,25
  10. 1970 - K53/21
  11. 1971 - MP9 Fun Chopper
  12. 1970 - MP3
  13. 1972 - K53/42
  14. 1973 - K53/301
  15. 1973-K53/311
  16. 1973-K53/401 NL
  17. 1973 - K53/402 NL
  18. 1973-K54/504
  19. 1975-K53/401 NL
  20. 1975-K53/409
  21. 1977-K53/402 - Super
  22. 1978-K53/402 NL
  23. 1979-K53-402 NL
  24. 1980-K53/402 NL
  25. 1980-K53/402w-NL
  26. 1980-VV-GS
  27. 1981-K53-402 JPS
  28. 1981-K53/402-s
  29. 1981-K53/402-w
  30. 1972-Gebben
  31. 2000-K53/502 JB
  32. Kreidler Sprinter
  33. Kreidler Cross Junior
  1. Homoets Special
  2. van Veen Sprinter

Beperkingen en voorschriften:

    1. Maximaal 40 km/h
    2. Maximaal 2 pk
    3. Maximaal 10 mm venturi in de carburateur
    4. Pedaalaandrijving
    5. Velgen en banden 19" (vanaf midden 1968 mochten ook 17" wielen)
    6. Kreidler's hadden een zeer korte secundaire tandwielverhouding 10:36 en 11:36
    7. Duplo koplamp
  1. Grote bagagedrager
    1. Fietsbel
    1. Geel plaatje op het voorspatbord en een
    2. Wit gelakt achterspatbord
    3. Helmplicht per 01-11-1974

De Kreidler's in Nederland werden geïmporteerd door:

Van Veen Import n.v.
Haarlemmerweg 518 - 520
Amsterdam
Telefoon: 020-845555

Pon's Rijwielfabrieken - Amsersfoort

De Kreidlers werden in Nederland voor de RDW gekeurd door TNO welke een keurig rapport leverde:

Jaren en jaren later werden ze weer gebouwd door John Bos

Ga naar de relaties van Kreidler in Nederland

 

  1. K nummers
  2. Moderne Kreidlers
  3. Kreidler Miniaturen