Kreidlerdatabase

Jacco Witte

Revisie bij John Bos - maar niet heus!

Enige jaren geleden bracht ik mijn (complete) Kreidler bij John Bos om de motor te laten reviseren.
Omdat John Bos een enorme naam had opgebouwd als Kreidler specialist had ik hier alle vertrouwen in. Zoals jullie (misschien) weten woon ik in Amstelveen en de rit naar Goes neemt toch altijd nog 2 uurtjes in beslag. (ongeveer 185 km )
De afspraak was snel gemaakt en op zaterdag ging ik mijn Kreidler brengen.

Enigszins verbaast was ik wel toen er iemand anders aan de balie mijn Kreidler in ontvangst wilde nemen.
Ja, dat was Jacco, Ja hij wist overal van. Ja, de Kreidler zou met een paar weken klaar zijn.
Oké, je hebt er dan nog vertrouwen in. Het was toen oktober!

De opdracht was het blok te reviseren, dit zou ongeveer 700 gulden kosten. Een niet kinderachtig bedrag, maar voor vakwerk moet betaald worden (is ook mijn mening) Ook had ik toestemming gegeven om tot een bedrag van 200 gulden meteen te repareren, zonder te hoeven bellen. Als er nog meer kosten (extra werk) bij zouden komen zouden we even overleggen.

Eind december maar eens gebeld. Nee, ze zaten even te wachten op onderdelen, nog een paar dagen. Een paar dagen later: 'alles was binnen, behalve dat éne cruciale onderdeeltje' Je begrijpt dat dit nog enige weken zo voort duurde en uiteindelijk heb ik gesteld dat ik mijn Kreidler midden maart op zou komen halen. Op zaterdag er weer naar toe, en ja hoor, hij stond buiten klaar.
Ik wilde natuurlijk even horen hoe de Kreidler reageerde, maar hij wilde niet starten. 'Ah, maar dat kwam omdat de bougie los zat, ze hadden net een proefrit gemaakt.' Ik voelde aan het blok, wat steenkoud was, en toen bleek opeens de vorige avond een proefrit gemaakt te zijn.
Het klonk allemaal wat vreemd.

Veel merken van de revisie deed ik niet. Na drie dagen, bijna bij m'n werk stopte de Kreidler ermee. Als je net iets meer als 875 gulden hebt betaald voor een revisie, mag je verwachten dat de Kreidler het iets langer doet als drie dagen.
Gelukkig was mijn vader onmiddellijk bereid de Kreidler naar Zeeland te brengen om na te laten kijken. 's middags al kreeg ik een belletje. De condensator was defect gegaan, die moest vervangen worden en dan kon hij weer opgehaald worden.

De zaterdag erna ben ik m'n Kreidler op gaan halen. Ja, hij was nu helemaal in orde.
Maar..... hij kreeg wel nog 35 gulden voor het vervangen van de condensator. Ik reclameerde nog aan mijn (schriftelijke) opdracht om alles te vervangen wat niet goed was, waarbij de contactpunten en de condensator in ieder geval vervangen moesten worden. Nee, hij had de condensator opgemeten en die was goed. Toen ik zei dat deze opmeting niet deugdelijk was met als gevolg voor mij heen en terug naar Eindewege (brandstofkosten) viel er niet meer te praten.
Het gaat natuurlijk niet echt om geld, maar je wilt je gelijk halen. Dit bleek bij Jacco niet mogelijk.

Enige tijd later heb ik van dit gebeuren uitgebreid verslag gedaan op www.kreidler.nl. Met de waarschuwing heel voorzichtig met deze 'specialist' om te gaan. Na enige dagen werd ik uitgenodigd middels het forum om een met Jacco te praten. Ik heb hem toen gebeld en hij trok ook wel een beetje het boetekleed aan. Natuurlijk was het allemaal niet zo leuk gelopen en als er iets was dan konden klanten altijd rekenen op een coulante manier van afhandelen.
Ook bood hij mij ter compensatie een originele Cawi afsluitbare tankdop aan !!!
Op dit moment kost een dergelijk Cawi 18,95 euro. Ik heb toen Jacco heel erg bedankt, vooral voor de lolly die hij mij voorhield en gezegd dat mijn Kreidler al was voorzien van een dergelijk fantastisch geschenk.

Het verhaal is nog niet teneinde... Na een aantal jaren heb ik mijn blok gebracht naar Arnold, na de vele goede berichten te hebben gelezen. Ja, het kon wel een week of zes tot zeven duren. Maar de volgende dag kreeg ik al de eerste foto's toe gemaild van de demontage van mijn blok. Hij was zo nieuwsgierig. Ook gedurende de hele revisie bleef hij foto's sturen van bijna elke stap die hij deed, inclusief enkele modificaties waar Kreidler nooit aan gedacht had, maar deze vakman en liefhebber wel. De letterlijke tekst van Arnold:

Ik heb het blokje alvast uit elkaar gehaald, omdat ik altijd benieuwd ben hoe het er van binnen uit ziet. Eerste indruk, normale slijtage. Maar er was aan het blok gesleuteld. Ik heb de cilinder gemeten, maar deze is gewoon versleten, de zuiger ( gol ) heeft een speling van 0,03 tot 0,08 mm, en de cilinder is 0,04 tot 0,06 mm ovaal. De zuiger daar horen veren op met een B slot, maar er zaten veren op met een C slot, wat niet een goede afdichting zal geven, om over het passen maar te zwijgen. Er zal een nieuwe wand met zuiger in moeten. De koppelingsnaaf, daarvan zijn de platte kanten van ingeslagen, daar gaat een andere voor in. De trapas is ingeslagen, aan de linkerkant waar de crank op komt, en aan de rechterkant heeft de rem een gleuf in de as gemaakt

Als je thuis een heel lieve hond hebt, die al jaren in de familie is, maar opeens je dochter bijt vertrouw je die hond NOOIT meer. Dat is ook het gevoel dat ik bij Jacco heb.
Al zijn goede bedoelingen ten spijt, mij kan hij niet meer overtuigen.

Dat ik niet de enige ben die zijn beklag doet blijkt wel uit dit topic op www.kreidler.nl waarbij menig forumgebruiker onderschrijft wat ik ook heb ervaren maar ook dat er genoeg gebruikers zijn die van mening zijn dat dit openbaar gemaakt moet worden.

Desondanks is mijn commentaar op bladzijde 2 verwijderd.