Kreidlerdatabase

Wereldkampioen - Tweevouig wereldkampioen - Twee & Viertakt - JdV 1972 - Jan & Rommy

Jan de Vries - Twee & Viertakt bouwer

Kreidler viertakt waar je Stihl van wordt !

Creatieve geesten als Jan de Vries en Jaap Voskamp zijn nooit klaar.
Kreidler 4-taktEen schetsje onderin een la of een spontane kant-en-klare inval, er is altijd wel iets te bouwen.

Het moet in je bloed zitten, maar dan is alles waar vermogen uitkomt, het liefst véél natuurlijk, zinneprikkelend.
Het is op zijn werk waar Jan met een Stihl 60cc bladblazer in zijn handen staat en bedenkt dat die dingen eigenlijk wel heel taai zijn.

Het miniatuur viertakt motortje perst er dik 5,5 pk uit bij een onwerkelijk toerental, en dat dag-in-dag-uit.

Expirimentele 4-takt motor voor Kreidler

In het augustus nummer van bromfiets was er sprake van, ook Jaap Voskamp sprak er al eens over, maar nu kunnen we er meer over vertellen.

Nadat er op www.kreidler.nl melding van was gemaakt heb ik contact op genomen met diverse bronnen. De foto's zijn geplaatst met toestemming van Jim Barent, de overbuurman van Jan de Vries. Op www.kreidler.nl schreef hij:

Ik woon tegenover Jan de Vries en hij was bezig met de eerste testrun (zonder uitlaat tot grote ergenis van de buurvrouw op de hoek :lol: van de Kreidler viertakt.
Jan liet het een en ander zien en ik had net mijn GSM met camera op zak.
Er zijn voorzover ik weet onderdelen gebruikt van Stihl en is hij 63 cc , meer kan ik er helaas niet over vertellen.
Hij kwam bij mij nog vragen of ik koperen bochtjes had , ik dacht dat hij iets in zijn badkamer aan het repareren was maar bleek achteraf voor de kreidler te zijn.
(Ik had de bochtjes overigens niet :lol:)

Dat vraagt natuurlijk om meer informatie, zie de foto's, door erop te klikken krijg je de grote versie:

JDV 4T
Foto 1
JDV 4T
Foto 2
JDV 4T
Foto 3
JDV 4T
Foto 4

Zoals gezegd, het betreft een motortje van een Stihk kettingzaag van 63cc.
Meer over deze techniek c.q. motor kun je hier vinden:

 

Zodra er meer informatie is, wordt dit bekend gemaakt.

Natuurlijk wordt direct het plan geboren om een Kreidler 'even' om te bouwen tot een viertakt. Maar het uiterst fragiele blokje met de Mahle Nikasilcilinder spartelt flink tegen. Om te zorgen dat alles heel blijft moet de krukas er als eerste aan geloven. Normaal zit op zo'n Stihl links een dik schoepenrad dat ook als vliegwiel dienst doet en rechts de ontsteking.
Om mooi stationair te kunnen lopen moet er wel een beetje vliegwiel aan de krukas komen en een lichtspoel misstaat ook niet op een brommer. De Vries maakt de krukas een stukje langer om ruimte te maken voor een standaard Bosch ontsteking die in de toekomst nog wordt vervangen door eentje met vervroeging. Aan de koppelingskant komt er een extra lager om de radiale krachten van de tandwieloverbrenging op te vangen.
Om te voorkomen dat het blok los komt maakt Voskamp een aluminium ondercarter om de krachten netjes op het Kreidlerblok over te brengen.

'Total Loss'

Vergis je niet in het simpel ogende Stihl viertakt motortje. Om te beginnen heeft dit blokje géén oliegevuld carter, geen oliepomp, geen olieschraapveer en loopt het op tweetakt benzine.
De krukas draait net als bij een tweetakt in een gesloten carter. Via het kleppendeksel wordt een gedeelte van het mengsel uit het inlaatkanaal in het carter gezogen; gaat de zuiger omlaag, dan wordt het mengsel weer teruggeperst. Alle draaiende onderdelen (krukaslagers, bigend, kunststof nokkenas en klepstoters en kleppen) hebben alleen maar 'total loss' smering. Het geheel (bovencarter, cilinder en kop zijn één gietstuk) is een stuk kleiner dan de originele Kreidler tweetakt cilinder en alles, inclusief de bougie, past onder de originele koelkap.
Eénmaal op de testbank loopt het motortje binnen de kortste keren. 'Ik had er een leeggehaalde Maxi uitlaat aanzitten dat klonk zó mooi' verteld Jaap met een glimlach. Op zoek naar het ideale ontstekingstijdstip maakt het blokje enorm veel toeren in testopstelling. 'En toen werd het ineens oorverdovend stil'. Jaap en Jan krijgen kippenvel bij het het idee wat er allemaal stuk kan zijn. 'Geen compressie meer, helemaal niets meer, uiteindelijk blijkt één van de stoterstangen scheef te zitten waardoor er een klepje open bleef staan' aldus Voskamp. Ondertussen heeft de Florett er zo'n 700 kilometer op zitten en met de 19 mm vol open gaat de naald zomaar naar de 80 kilometer per uur.

Rijden op deze viertakt is echt een belevenis, met zijn bijna vlakke koppel en enorme toerentallen lijkt er geen einde aan de pret te komen. Het blokje loopt dus als een zonnetje, maar klinkt zo rauw als een Honda C 320 met twee ton op de klok. Dan verklapt Jaap nog twee geheimen. ´Nummer twee is in de maak en Jan heeft een fluisterpijp van binnen verbouwd tot een viertakt uitlaat. Dat maakt zo´n mooie sound dat het gewoon zonde is om hem uit te zetten´.

 

Gedeeltelijk overgenomen van: Bromfiets 2011-1 en aangevuld met eigen foto's