Kreidlerdatabase

Aalt Toersen

  1. Aalt Toersen
  2. Racen
  3. Op bezoek bij Aalt Toersen
  4. De Sprinter van Kreidler

Kreidler Aalt Toersen

Aalt heeft, onder andere, voor Jamathi een motorblok gemaakt en hij heeft een Kreidler 50 cc renmachine herbouwd.

Hiervoor had hij van Henk van Veen een origineel nieuw Kreidler raceblok gekregen.

Kreidler Aalt ToersenDoor het succes op Zandvoort heeft de Nederlandse Kreidler-importeur de firma Van Veen in Amsterdam besloten haar sterrijder Aalt Toersen eens mee te laten doen.

Begeleid door de nieuwe racemanager, de heer Leferink en racemonteur Jan Smit kwam de ploeg in Engeland, zag..... en overwon.

Een simpel verhaal. Maar het was ook simpel, vertelde de altijd bescheiden nieuwe wereldrecordhouder in drie klassen! De gebruikte motor is dezelfde bij Van Veen klaargemaakte vijfversnellingswegracer waar Aalt dit jaar kampioen van Nederland mee is geworden, opgepet tot circa 14 pk bij 14.000 omw./min en als sprinter wegende 40,8 kg!

Het ding liep gesmeerd (met Castrol Racing 20) en meteeen de eerste poging in twee richtingen was op een geweldige manier raak.

Zonder stroomlijn reed Aalt de Kreidler over het verlaten vliegveld van Elvington van staande start de kwartmijl in 15.568 seconden, terwijl het ouder record op naam van Minarelli-rijder Buscharini stond met 18.805 sec.

De in eigen werkplaats ontwikkelde polyester stroomlijn er op en daar sneuvelde zowel het record van Kunz op de mijl met staande start als dat van Anscheidt op de kilometer met een staande start.

 

Kreidler Aalt Toersen
de ploeg op Elvington bij de kwartmijlproef.
Kreidler Aalt Toersen
Ik ben benieuwd waar de tekst vandaan komt over het gebruikte blok. Maar het is niet juist. In 1968 reden Aalt en Jan beide nog voor het laatste jaar op de 12V fabriekmachine. Ik werd 3e (op prive racer) voor het kampioenschap achter Aalt en Jan. In 1967 reed ik op de 5v productieracer en in 1968 reed mijn broer Ricus erop. 
Pas in het eerste GP jaar voor van Veen in 1969 reden beide op een 6v blok, verder nagenoeg gelijk aan het 5V blok.  
Omdat die jaren onze belangrijkste waren, is dat beeld heel duidelijk gebleven, dus hoef je hieraan absoluut niet te twijfelen. Het blok was overigens veel meer dan 14pk bij 14.000rpm. In 1967 reed ik met zo'n blok gemiddeld 14.500-15.000rpm. 
Om die recordtijd te kunnen halen is een piekvermogen nodig van minimaal 16 pk. Men had meerdere blokken gemaakt, waarvan er één bovenuit sprong. Het aardige was dat men niet wist waarom. 
Nu nog niet, maar zoiets hebben wij ook wel meegemaakt.

Groeten, Luc Foekema

Pas sinds kort is duidelijk geworden waarom Aalt Toersen de renstal van Van Veen verliet.

Terwijl zijn grote concurrent Angel Nieto tienduizenden guldens per jaar verdiende moest Aalt genoegen nemen met 25 gulden voor een traningsdag en 30 gulden voor een wedstrijddag.

 

Aalt Toersen aan het tunen

De historie begint natuurlijk bij het grasbaan racen

Kreidler Grasbaan

4 Grootheden met Kreidler geschiedenis !

Kreidler Krasse Knarren

Kreidler