Kreidlerdatabase

Norbert Riedel

TKreidler Riedelijdens de Tweede Wereldoorlog had Norbert Riedel een 2 takt startmotor ontwikkeld voor de eerste Luftwaffe jachtvliegtuigen.

Na de oorlog ontwikkelde hij een lichte motorfiets. De Amerikanen wilden graag gebruik maken van zijn vliegtuig starter en gaven hem daarom productie gereedschappen, welke ook gebruikt konden worden voor het produceren van motorfietsen.

De motorfiets moest makkelijk te produceren zijn (met het materiaal wat na de oorlog voor handen was) De ei vormige motor had een inhoud van 98 cc en 4,5 PK. De cilinder en cilinderkop vormden één geheel. De transmissie had geen vrijloop. Rond kerstmis van 1946 begon Riedel met zijn eerste testritten.

In 1948 begon Riedel een fabriek in Immestadt. Imme is het Duitse woord voor een Bij en de naam en het logo van de motorfiets waren ontstaan. Productie startte in 1949, maar er werden er slechts 80 geproduceerd in het eerste jaar.

Een maand later werden er al 400 geproduceerd en in 1950 werden er per maand 1000 geproduceerd. De motorfietsen werden wel geproduceerd, maar door financiële en garantie perikelen ging IMME AG snel naar een vroegtijdig einde.

Riedel had in de tussentijd een ei vormige 150 cc 2 cilinder ontworpen en had plannen tot een comeback van de verbeterde IMME en een 150 cc scooter. (TILL) maar in 1951 werd de fabriek weer gesloten.

Later werkte Riedel voor Triumph en Victoria.
Hij stierf in 1963 bij een lawine ongeluk.