Kreidlerdatabase

Dick PloegDick Ploeg

Af en toe bezoek ik de Kreidler-website en vindt die zeer informatief.

Alles bij elkaar heb ik maar zo'n 3 jaar bij Van Veen gewerkt.
Eerst een beetje als systeemontwikkelaar om de overgenomen Johnson buitenboordmotorimport in het Van Veen orderverwerking- en factureringssysteem te integreren.

Dat was eigenlijk een tijdelijke job omdat Henk Van Veen in mij een Wankel-adept soortgenoot had herkend en mij met mijn voertuigtechnische achtergrond beschikbaar wilde hebben als de OCR service/aftersales moest worden ingericht.
Dat is nooit echt van de grond gekomen, maar voorzover er nazorg moest worden gedaan aan de in Nederland verkochte OCR's ben ik daarbij betrokken geweest.

Feitelijk ben ik mijn eerste jaar bij Van Veen bezig geweest met het schrijven van computerprogramma's voor de boekhouding. Nadat dat afgerond was ben ik aan de race-afdeling toegevoegd en heb met Jan de Vries samen gewerkt om metingen te verrichten aan het 50cc raceblok.
Daarnaast waren er activiteiten in de nazorg van de OCR 1000, de sprint motor van Peter Zulver en diverse hand en spandiensten voor de race-afdeling. Dit alles ligt nu zo'n 30 jaar achter mij, dus veel gedetailleerder kan ik het niet meer maken.

Het was een bijzonder leuke en interessante periode, maar na zo'n 3 jaar werd duidelijk dat de toekomst bij Van Veen niet meer zo boeiend zou zijn en heb ik iets anders gezocht. Doordat ik bij Van Veen kennis had gemaakt met patenten, begon mijn belangstelling daarnaar uit te gaan.
Inmiddels zit ik al weer meer dan 30 jaar in dat vak en ben inmiddels Nederlands en Europees octrooigemachtigde geworden.
Met Wankel-motoren heeft dat niet meer zoveel te maken, maar de belangstelling is er nog steeds.
Ook voor de 50cc racertjes heb ik nog een warm hart.

Uit mijn Van Veen tijd heb ik alleen contact overgehouden met Harald Westenberger en zijn er weer contacten geweest met Jaap Voskamp en Martin Snuverink, die nu in Michigan woont. Henk Van Veen heb ik voor zijn overlijden helaas niet meer mogen ontmoeten en dat is iets waar ik nog wel op had gehoopt.
Ook Jan de Vries staat nog op mijn verlanglijst.

 

 

Dick Ploeg was naast zijn activiteiten voor OMC Johnson en distributie Busch-Jaeger ontstekingen bij het ontwerp en de berekening van het middenlager voor de OCR Sprinter type II betrokken.

Betreffende Johnson buitenboarders moest Dick dit organisatorisch inpassen in het Kreidler concept wat opslag, administratie en distributie aanging!

Dick Ploeg studeerde automobieltechniek (1975) aan de Hogere Technische School te Apeldoorn.
Zijn algemene deskundigheid ligt op het gebied van de werktuigbouw, met de nadruk op technische producten en
productiesystemen voor de consumentenmarkt en voor de bouwnijverheid.
Dick heeft aanzienlijke ervaring als patent engineer en patent counsel in de multinationale industriële octrooipraktijk.

Website Dick Ploeg