Kreidlerdatabase

Claus Langeveld - LVS

 

Betere beademing voor mijn Kreidler.

Aangezien ik tegen opvoeren ben, ik heb immers een bromfiets, ben ik natuurlijk wel voorstander van cilinder optimalisatie. :)

Omdat vorige keer bij de blokrevisie van de Specialist ook mijn cilinder even bij LVS was geweest, dacht ik dat het niet verkeerd zou zijn dat ook even voor mijn RMC-s te laten doen.

Natuurlijk, ik heb een autotechnische achtergrond en ik hebt verhalen genoeg gehoord over 'vijlen'.
Vroeger was iedereen specialist, als je zo de verhalen hoort.
Even de vijl erdoorheen en dat ding liep 120 !!!
Dat deed ik dus vroeger ook, maar bij mij leidde het alleen maar tot een overmatig brandstofverbruik.
Goed hij reedt niet meer 45, maar 60-65 maar tevreden ben ik nooit geweest.
Daarom besloot ik nu weer naar Claus te gaan.
Een beetje zekerheid in wat er gedaan moet worden.

Een beetje aparte figuur.

Maar na 30 minuten over en weer de kat uit de boom kijken kwamen we een beetje los.
Ondertussen doet Claus NIETS.
Althans daar lijkt het op. Want in de wat rommelige kas, waar Claus ook z'n werkplaats én proefstand heeft, weet Claus elk schroefje te liggen.
Ik de bijna drie uur dat ik er was en talloze voorbeelden van Claus mogen zien en geen enkele keer greep hij mis of hoefde te zoeken.

En zo werkt hij ook. Het lijkt of het een luie donder is, geen beweging wordt teveel gemaakt, en rustig zit hij op 'zijn' krukje met een oude deken op de benen ter bescherming van de broek, maar ook ter bescherming van de cilinder. Na enige keren de cilinder en de kop bekeken te hebben, na enige keren de poortmaten genomen te hebben (wordt opgeschreven op een klein schoolbord met een krijtje !!) gaat Claus aan de gang. Eén van de meest gebruikte apparaten is een (professionele) soort Dremel (maar dan een ander merk) met een lange tapse frees. Daarmee wordt de bovenkant van de cilinder heel voorzichtig gefreesd aan de bovenkant.

'Als ik straks moet draaien springt anders de Nikasil om je oren, daar heb je zo geen last meer van'. Na enige keren draaien en weer meten komt de (voorlopige) eindcontrole.
Met een stukje tin, wat door het bougiegat wordt gestoken wordt gekeken wat de speling is tussen zuiger en kop.

(Louis: Op de LTS leerden wij dat met een stukje platicguide, en dan maar aflezen hoeveel het geplet was.
Claus neemt een stukje tin en meet vervolgens met een schuifmaat de dikte. Ach, zo kan het ook. En is net zo effectief. )

Claus verteld: vroeger had je niets en wist je niets. Er was ook geen internet, af en toe las je wel eens wat in Moto73 ofzo.
Ik heb ook geen technische opleiding, gehad, ik had Lagere Tuinbouw School ik werkte in de kas, maar wilde ook graag opvoeren.
Ik heb toen bij diverse bromfietszaken de mislukte cilinders meegenomen en allemaal bestudeerd, gewoon om te zien wat ze fout hadden gedaan.
Als je er talloze hebt bekeken, zie je op een gegeven moment wat je niet moet doen, dan ben je al een heel eind !!!
En dan ga je zelf dingetjes proberen en ook eens proberen of je ook een uitlaatje kunt maken. Nou dat lukte op een gegeven moment ook wel (!!!)

Inmiddels weten ook de jongere bromfietsrijders en racers en crosser's Claus al meer dan 30 jaar (!!!) te vinden.

Claus Langeveld LVS
Claus Langeveld LVS
Claus Langeveld LVS
Claus Langeveld LVS
Claus Langeveld LVS
Claus Langeveld LVS

Vanavond even de spullen gemonteerd en even laten lopen.
Het klonk zoals ik het bedoelt had, morgen maar eens een proefritje maken.

Claus, alvast bedankt !!!

 

Op 11-11-2009 schreef Claus:

Ha Louis.

Heb  nog wat gerekend ,

Er is 1.9 mm afgedraaid van de cilinder
De squihs is nu 1,4 mm
Dus de afstand was  tussen de zuiger en kop was  3,3mm De compressie was  1:8.4
En nu is de compressie 1-12.8

Een 17 mm heeft meestal een  heel klein luchtkanaaltje  die naar de sproeierbuis loopt .
Daardoor  komt er lucht in de sproeier buis , en wordt het mengsel meer verstoven 
[ emulsie principe ]

Gr claus.

 

Zie ook het artikel op www.kreidler.nl