Kreidlerdatabase

Maarten Hoogervorst

MHO

WMaartenie hier natuurlijk niet mag ontbreken is de man die Kreidler (weer) in de media en speciaal het internet (zeer) bekend heeft gemaakt.

Toen ik in 1997 weer 'zin' kreeg in een Kreidler ging ik op het internet zoeken.
Natuurlijk kwam ik bij de site van Mho.

Maarten was toen net begonnen met zijn Maartens Kreidler Club en ik heb alle artikelen 'verslonden'.
Kort geleden had ik contact met Maarten en de volgende verklaring gekregen.

'De site is ontstaan uit liefde voor het merk Kreidler. In mijn jeugd was ik altijd bezig aan de brommertjes, en de Kreidler was het helemaal. Dagelijks werkte ik er aan, poetsen en vertroetelen.
De garage van mijn ouders was een fijne sleutelplek, en ik zat dan vaak op de grond tegen de muur te kijken naar mijn Kreidler en ik wilde alle details perfect hebben. '

'Hoewel niet iedereen het met me eens zal zijn, was Piet van de Gaag mijn voorbeeld. Hoe zijn Kreidler er uitzag, welliswaar altijd vies en echt een gebruiksding, stak hij mij, en vele andere mensen aan om ook zo'n type Kreidler te willen bouwen. Op basis van een normale Kreidler werd er toch een zo smal en laag mogelijk machientje van gemaakt, qua uiterlijk nog steeds lijkend op een RS uit 73, maar toch beduidend sneller. Die man was vergroeid met zijn Kreidler. '

'Voor zijn schuur stonden de mensen 's avonds te wachten en dan kwam Piet om ongeveer half acht aanrijden over dat smalle asfalt weggetje daar... dan hoorde je hem al aankomen. De man is zelf klein en licht, deed wat in de wegracerij enzovoorts. Ik ging wel eens met Piet een stukje rijden, en na het tuningwerk van Piet was het ook samen met hem dat ik 20 jaar geleden ofzo voor het eerst de teller op 130 zag staan.
Ik wist niet dat die Kreidler van mij zoveel toeren kon maken in de hoogste versnelling, ongelofelijk. Waarbij Piet achterom zat te kijken waar ik bleef. '

'Jarenlang was Piet de snelste van een hele club, een club in Nootdorp die eigenlijk zijn hoogtepunt beleefde voor mijn tijd, maar die gasten raceten elke avond over het toen nog in aanbouw zijnde Prins Clausplein. Hoewel de reputatie van Piet niet meer zo positief is als destijds, toen hij toch dagelijks voor een knaak ontstekinkjes afstelde en je afgebroken uitlaatsteun weer vastlaste (in sommige andere dingen was hij wel duur), mag de inspiratie van Piet op veel mensen eigenlijk niet zo in de prullenbak gegooid worden.'

'Jarenlang fantaseerde ik dagelijks over al die componenten die op de snelle Kreidlers zaten, en die voor mij toen nog niet bereikbaar waren. Eerst de SB cilinder, later de 6-bak.
Vanf mijn 13e naar het crossveldje lopen om daar wat rondjes te rijden op een brommertje en op mijn eerste Kreidler. Op mijn 17e ging ik er mee naar de MTS. In 1988 ging ik naar de motorkeuring in Lelystad (maar toen was ik dus al 23).
En toen ik op mijn 16e mocht rijden, en veel vriendjes uit de buurt ook brommers hadden, toen hebben we veel gereden en was ik apentrots en zuing op mijn spullen.
Kortom, ik was toch echt een liefhebber van Kreidler en zo is inderdaad de site ontstaan.
Ik wist eigenlijk nog niets, behalve van het Piet vd Gaag model.'
 
Kortom, zo is logischerwijs in 1996 de site gestart. Zoals je wel weet was het gewoon een simpel siteje met wat foto's en wat leuke weetjes, waar ik af en toen eens wat aandacht aan besteedde.
 
Het internet ontwikkelde zich en zo kwam er ook voor Kreidler een forum.
Ineens zijn er al die meningen, al die topics, al die mensen die óók Kreidlerfan zijn.

MKC