Kreidlerdatabase

Wolfgang Gedlich

KreidlerWolfgang werd geboren op 29-05-1936 als zoon van een arts in Liegnietz.

KreidlerOp jonge leeftijd ontdekte hij in de omgeving van Rüsselsheim waardoor hij door de oorlog terecht was gekomen zijn ware passie. Tweewielers.

Op latere leeftijd werden dat natuurlijk gemotoriseerde tweewielers. Op zijn fiets was een speciale voorvering gemaakt waarmee hij dacht snellere rondetijden te kunnen maken. Oplettende kijkers zien hier al de voorvering van de latere ei-tank.

Begin vijftiger jaren werd er met een scooter getraind, uiteraard zonder het thuis te vertellen met een scooter van het merk Progress voor zijn eerste wedstrijd. Het was meteen raak. Naast een gouden medaille kreeg hij ook de complimenten van zijn trotse vader.

KreidlerNSU en Kreidler waren steeds het favoriete merk van Wolfgang. Met zijn zelf geprepareerde Kreidler reed hij steeds weer in de punten en in de belangstelling.

Ook na het overstappen naar de zwaardere 'moto-cup' klasse bleven zijn prestaties opmerkelijk. Zeker gezien de harde strijd die hier vaak werd geleverd voor de overwinning.

Podiumplaatsen naast Rudolf Kunz waren geen uitzondering, ondanks dat Wolfgang op een zelf aangepaste serie Kreidler reed. En dus liet het niet lang op zich wachten voor Wolgang echt belangrijke wedstrijden ging winnen. In 1960 werd de legendarische 'Eifel-bokal' op de Nürburgring winnend afgesloten.

KreidlerHet duurde echter tot 1962 voordat Wolfgang op een fabrieks Kreidler zat om deel te nemen aan diverse races voor het wereldkampioenschap waar Kreidler wel zin in had.

Mede dankzij zijn technische achtergrond was hij in staat uit de Kreidler het optimale te halen, want deze Kreidler was voorzien van een 12-versnellingsbak. (3 versnellingen hand en 4 versnellingen voet)

Op de cirquits van heel Europa sloeg Wolfgang als prof steeds glansrijk toe, ondertussen zijn studie bijhoudend.

KreidlerNatuurlijk was het niet alleen maar victorie wat er kraaide, het ging ook wel eens mis.

Hier zien we Wolfgang in het ziekenhuis in van Stuttgart na een ongelukje bij de  Tourist-Trophy op de Solitude bij Stuttgart.

Vanaf 1969 besloot hij alleen nog te racen voor de hobby.
Zijn inmiddels afgesloten studie resulteerde in een tandartspraktijk in Stuttgart, waar nadat er gegeten was de motorblokken en frames tevoorschijn werden gehaald om deze klaar te maken voor de races.

KreidlerEn nog steeds bleek hij 'gouden vingertjes' te hebben. Te zien aan de foto hiernaast draaide zijn prive machines aan de top mee. Deze race was in Spa, 1973 en uiteraard is hij weer voorin te vinden.

Verder zien we ene mijnheer Huberts, ene mijnheer Timmer en ene mijnheer Kunz.

KreidlerIn 1973 presteert hij het om bij de (zeer) belangrijke wedstrijd voor het Duitse kampioenschap op Hockenheim, voor 100.000 man publiek wederom in de spits mee te rijden.

Dat seizoen eindigt hij als vice-Europese kampioen.

Kreidler In 1997 gaat een lang vervlogen wens in vervulling, nog éénmaal rijdt hij na, na een maandenlange hongerkuur, in zijn oude raceoverall en op zijn oude, niet aangepaste machine op het 'Isle of Man' de T.T.

Na een zwaar ongeval bij een test besluit Wolfgang Gedlich zijn racecariére te beëndigen.

KreidlerOp 21 mei 1999 overlijd Wolfgang als gevolg van het ongeval.


 

 

Kreidler1962 Rudolf Kunz Jan Huberts Hans-George Anscheidt Wolfgang Gedlich
Het Kreidler raceteam 1962
Klik op de personen voor een beschrijving!
v.l.n.r. Wolfgang Gedlich, Hans-Geord Anscheidt, Jan Huberts und Rudolf Kunz

Een door Wolfgang gebouwde machine:

Wolfgang eigenbouw